belépés∆
2024. április 26. péntek 17:32, Ervin napja van.

Exodus

Évek óta rejtegetek magamban egy gondolatot, egy gyanút, hogy valami itt nincs rendben. Mit keres ez sok nő itt? Miért viselkednek ennyire illogikusan, természetellenesen? Nem tudom, de egy biztos: hatalomátvételre készülnek...

Read more

Welcome to The Quiet Room

A 28 éves újságírónő zaklatott múlttal és határidőktől zsúfolt jelennel egy nap pszichiátriai intézetben ébred úgy, hogy keze-lába hozzá van csatolva a fekvőhelyhez. Semmire sem emlékszik az elmúlt időszakból, azt sem érti, hogy került oda...

Read more

Citizen Dog

Az utóbbi időben kicsit előítéletes lettem a thai filmekkel, mivel a külcsíny gyakran több volt, mint a belbecs. Szerencsére most ez a helyzet nem áll fenn, egy teljesen eredeti hangvételű, sajátos, szórakoztató filmmel sikerült gazdagodnom...

Read more

Nameless Gangster

A maffiához kapcsolódó történetek mindig is nagy érdeklődést váltanak ki a nézőkből országtól és kultúrától függetlenül - a gengszterromantika sokadvirágzását éli a filmvásznon, úgyhogy viszonylag nehéz nem sikerfilmet csinálni alvilági figurákkal a főszerepben...

Read more

The Sword of Doom

Ryunosuke, az ifjú harcos minden szamuráj erény hordozója... lehetne. Gyors, erős, rendkívüli technikájú vívó. Egyetlen "hibája", hogy semmi erkölcsi érzéke nincs. Család, klán, Bushido, szeretet, vagy tisztesség - ezek neki semmit sem jelentenek...

Read more

A Zu legendája - The Legend of Zu (Shu shan zheng zhuan) (2001)

A Zu legendája

Némileg meglepődtem, amikor ezt a filmet elkezdtem nézni. Már az első képsorai is meggyőztek arról, hogy ez teljesen más lesz, mint amit eredetileg vártam tőle. Igazából úgy gondoltam, hogy egy átlagos, vagy annál egy kicsit rosszabb wuxia filmmel lesz dolgom. Az egyetlen dolog, amiért egyáltalán esélyt adtam neki, az Cecilia Cheung, Zhang Ziyi, ázsiai nőidoljaim, illetve a rendező, Tsui Hark személye volt.


Számomra az "átlagos wuxiafilm" azt jelenti, hogy ilyen-olyan ál-buddhista hősök, innen-onnan szerzett, indokoltan, de inkább indokolatlanul szerzett kung-fu technikáikkal, legtöbbször zsinóron rángatva és mai szemmel nézve gyakran nagyon gagyi trökkükkel megvívják az igazságért folytatott, teljesen reénytelenk tűnő harcukat. Bár természetfeletti erő itt is van rendesen, ám ez a film inkább emlékeztet egy fighting animére, vagy számítógépes játékra, mint a fentebb kifejtett hagyományos kínai kung-fu/fantasy stílusra.
E filmről olvashatunk egy nem túl pozitív kritikát már e lapon, Theresziasz tolmácsolásában. Amit leírt, abban teljesen igaza van. Se történet, se színészi játék, bénák a nevek, és az egész valahogy tényleg kusza, ennek ellenére én mégis a film mellett tenném le a voksot. Úgy érzem, ez valahogy teljesen más, mint amit eddig láttam. Az egész, elejétől a végégig számítógépes animáció, rengeteg, töménytelen, hihetetlen mennyiségű, Hark kétségkívül nem volt teljesen magánál, mikor ezen a projecten dolgozott. Nincs benne egy valós képkocka, s ráadásul a rikító színek annyira habossá teszik ezt a már amúgy is tömény látványt, hogy az már szép. Átesnek a ló túloldalára, de mégis egységes az egész. Ez így volt kitatlálva, és nagyon profi stáb animálta meg, az effektek hihetelenül impresszívek. Erre a túlbúrjánzásra egyébként van magyarázat, s  talán akkor érthető, ha hozzá veszük, hogy Hark már leforgatta ennek elődjét, a Zu: Warriors from Magic Mountaint, ami annak idején óriásit robbant Hongkongban.

A Zu legendája

Ennek oka a nagyon hatásos látványtechnika, ami akkor teljesen forradalmasította a wuxiát. Természetesen Hark ebben a 2001-es verzióban ezt szerette volna megismételni, csak digitális technikával. Nem volt könnyű dolga, hiszen akkor már Amerikában minden filmbe muszáj volt a számítógépet becsempészni, ha volt rá szükség, ha nem. Szerintem Harknak sikerült elérnie célját, Hongkongban biztos, de szerintem nemzetközi viszonylatban is.
Mindenképpen el kell fogadnunk, hogy a Legend of Zu nem szól másról, csak a trükkökről, a történet zavaros, legalább annyira, mint az alapját szolgáltató kínai legenda. Tetszik a keleti jelleg, ami komolyan elbátortalaníthat egy-két európai nézőt. Merészen vállalja magát és túlzásait. Meggyőződésem, hogy a színészek jobban viszonyulnak a blue boxhoz, mint amerikai társaik mondjuk az új Star Wars trilógiában. Szerintem nagyon egységes alkotás, és a mostani hasonszőrű keleti filmeknél, mint a Promise vagy a Shinobi, mindenképpen eredetibb, ötletesebb és magával ragadóbb. Tény, hogy tele van hibával, ami megoszthatja a nézőket, s meg tudom érteni az ellenzőket is, a hibákat azonban nálam mindig tudja ellensúlyozni a merészség, az egyediségre törekvés, amit itt rendesen megvan.

-Manu-

A Zu legendája

A film esetleg becsmérlőnek tűnő kritikája előtt megjegyezném a filmből két változat létezik. Az eredeti, hongkongnak gyártott, meg az amerikai. Az USA változat botrányosan rossz, a szövegek újra lettek írva, egy teljesen más filmet mutattak be. Összekavarták az egész történetet. Ez ment a magyar mozikba, ezt adták ki DVD-n. Ez komolyan ízlésromboló hatású, mély depressziót válthat ki ázsiafilmrajongókból, úgyhogy vigyázat!!!

Na a hongkongi változat se sokkal jobb! Talán mert a rendező ezt szánta eredetileg bemutatásra nem olyan égbekiáltóak a dramaturgiai hibák, de ez a fent említett izlésromboló hatáson nem sokat változtat. Ez a változat valamiféle pop-taoizmust állítólag ugyan tartalmaz de ez zavaros és így önmagában nem ad tartalmat a filmnek.

Az egyébként jobb napokat látott rendező Hark Tsui körüli kultusz csak ezt a filmét látva nem tűnik túl indokoltnak, ámbár még tíz évvel ezelőtt olyan filmeket készített, mint a Volt egyszer egy Kína (Once Upon a Time in China) vagy a Kardvívó (Swordsman). Ezek a filmek igazi klasszikusok a sajátságos hongkongi filmkultúrában. Azóta Hark Tsui a kínai filmgyártás Luc Besson-jává lett, egyre gyengébb és zavarosabb filmeket készít amik egyre nagyobb bukások. Talán amerikai kiruccanása tett ilyen hatást rá (ja ez van ha az ember Jean Claude Van Damme-val forgat). Ööö izé' egyébként szólna valaki Harknak hogy a kamera össze-vissza rángatása, és a lehetetlen színek alkalmazása (látott már valaki rózsaszínes-kékes-narancsot? Itt láthat ha ez hiányzik neki) már a 70-as évek óta nem művészi? Viszont árt a szemnek.

A Zu legendája

Na azt hiszem ennyi túrás elég is szerencsétlen rendező számára. Térjünk rá a szereplőkre! Itt se járunk sokkal jobban a rendező cantopop talán kevésbé tehetséges ám akkor legfrissebb sztárjait gyűjtötte csokorba. Így az effekt orgiába néha egy kis könny (nyál?) is vegyül érzelmek helyett. Mondjuk nehéz is blue box előtt igazán hitelesen játszani és ezt a történet átélhetősége se igazán segíti elő.

Apropó: történet na ilyenje nincsis nagyon nekie'

Az alapsztori szerint Kína szecsuáni tartományában emelkedik egy hegylánc, Zu a neve. Zu a varázslók, szellemek lakhelye. Azon halhatatlanok története köthető ide, akik kardjukon lovagolva szelik a levegőt, akik tökéletesre igyekszenek csiszolni harci tudományaikat, életüket az világegyetem kutatásával töltik (má' mivel?) Az egyik szekta vezetője, a több száz éves halhatatlan Hercegnő, aki egy fiatal lány testébe van zárva, szerelmes lesz tanítványába, Kék farkasba. Hamarosan feltűnik a legfőbb szálról alaposan gondoskodó másik szektavezér, aki Vérdémonná alakul, hogy elpusztítsa Zu népét.

A Zu legendája

A wuxiák amúgy sem lineáris történetvezetésükről híresek, mivel a történetek, amelyek alapján készültek, intrikával, rengeteg szereplővel és számtalan időbeli ugrással voltak tele, na de ez mégiscsak túlzás! Ugyanaz a feladat (főgonosz legyőzésésének kisérlete) gépies ismételgetése – mindenki szépen egymásután megpróbálja – rendkívül kínos és röhejes is egyben. A szerelmi szál talán még inkább. Erre a hülye nevek még rátesznek egy lapáttal. Ja a tisztelt fordítók még nem hallottak arról, hogy a neveket ha már lefordítottad az istenekre legalább ne ismételgesd folyton! A történet többi eleme csak zavaros kitöltőjelenet össze visssza rohangálás, kardozgatás, repkedés koncepció nélkül. Nincs semmi szerepük, tehát ez sem javít sokat a filmen.

Összességében tehát vad Hark fanatikusok kivételével senkinek nem ajánlom tiszta szívvel ezt a filmet - ettől a mozitól ugyan senki sem válik az ázsiai filmek rajongójává. Hát tisztelt rendező ennél már egy kicsit több kellene…

-Theresziasz-

imdb

Hozzászólások   

#4 Mary 2007-08-14 16:46
Ja, értem. :-) Csak kicsit fura volt.
Azt látom, hogy teljesen más a két vélemény. Én meg vhol a kettő között vagyok. :D
#3 fea 2007-08-14 16:37
Mert többen is úgy gondolták, írniuk kell róla, ráadásul pont ellenkező a vélemény mindkét cikkben. :-)
#2 Mary 2007-08-14 16:35
Miért van két ismertetője? :roll: Nyah mindegy. :P
Nekem tetszett régen, amikor láttam, főleg a látványvilága, az szerintem nagyon tetszetős, szeretem az ilyen élénk színű filmeket. :-)
#1 arnold 2007-05-27 01:27
csütörtökön délután adta a tv2... a gond csak az volt, hogy már javában ment, mikor elkezdtem nézni. ebből kifolyólag a történetből szinte semmit sem értettem. :-)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

  • 1
  • 2
  • 3

Manhunt (2017)

Manhunt  (2017)

  Nos, kérem, „John is back.” Ha Schwarzenegger stílusú az indítás, az nem véletlen. Ő szintén nagy visszatérő, de itt ennyivel befejezte a szereplését. John Woo, aki a Better Tomorrow-tól a „Face/Off-on át a „Red Cliff”-ig - és még számos címet említhetnék – bizonyította, hogy az akciófilmek terén nagyágyúnak számít, pár év pihenő után ismét forgatott.

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

  A filmes társadalom időről-időre elkészít egy mozit önmagáról. A nagyközönség pedig többnyire szereti az ilyen történeteket. Hiszen egy kicsit mindenkinek birizgálja fantáziáját, hogy milyen lehet az élet egy „álomgyár” színfalai mögött.

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

    Szóval, Mijamotó Muszasi, a szamurájok etalonja, az önképzés bajnoka, a legenda. Josikava Eidzsi könyvsorozata óta különösen szárnyal a népszerűsége, bár előtte sem panaszkodhatott volna a címadó. Életének különféle feldolgozásai valószínűleg az idők végeztéig ellátja anyaggal a japán filmes társadalmat. Mozi változatokban bővelkedik.

Nang Nak (1999)

Nang Nak (1999)

  A nagyvilágban az a hírük a thai moziknak, hogy ha küzdősportosak, akkor vadul ütős- vágós- rúgósak, ha történelmiek, akkor véres kardozósak, horrorként szellemlányosak. Ha az utóbbi a téma, akkor jó kis hentelés következik, egy jó okkal begurult, bosszúálló túlvilági lénytől. Vagy mégsem?

Milarepa (2006)

Milarepa (2006)

    Bhután, Milarepa, jógi.  Ha a kedves olvasónak váratlanul nekiszegeznék a kérdést, hogy mi jut erről a három szóról az eszébe, azt hiszem, meghökkenne. Aki kettőről érdemben tudna nyilatkozni, már bizonnyal jól áll alapműveltség területén... Nem tagadom, ha Bhután és a filmgyártást kapásból kellene egymáshoz kapcsolnom, magam is bajban lennék.

Bushido (Shundo) (2013)

Bushido (Shundo) (2013)

    Amikor 2002-ben a Twilight Samurai (Magyarországon: Az alkonyat harcosa) piacra került, ki gondolta volna, hogy egy új stílusú szamurájfilm irányzat indult az útjára. Pedig ez történt, mert a közönség vevőnek bizonyult a fölösleges teatralitást kerülő, de nagyon is életszagú történetekre. Azóta rendületlenül sorjáznak az ilyen mozik.

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

  Ismét egy újabb fejvadász történet. Ezekről csak annyit, hogy ha az Interneten az ember beüti a keresőbe a „bounty hunter” szópárost, minimum négyezer találatot kap rá válaszul. Lesz köztük manga, képregény, disztópiás sci-fi, bűnügyi történet, westernek sora és sorozatok tömkelege, és egy véka erőszakos alak főhősként.

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

  A szamurájok felsőbb körének gondjait taglaló sorozatocska szépen haladt előre. Szerencsére a kicsinyítő képző csupán a filmek számára vonatkozott, a tartalomra és a kivitelezésre már nem.  Azok ugyanis nagyon is rendben vannak. Nem kivétel ez alól az utolsó mozi sem.

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

  Két jól sikerült epizód után sosem egyszerű folytatni egy sorozatot, legyen az akár mini változat. Ikenami Shotaro szerencsére megbirkózott ezzel a problémával, annak ellenére, hogy ismét egy párbaj került a középpontba, miként az első moziban. Ugyanaz a téma, de mégis mennyire más történet.

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

  Békeidő, visszavonult harcos, családi örömök, biztos anyagi alapok, kiváló kapcsolatok az előkelőségekkel. Azt hihetné az ember, minden tökéletesen rendben. Aztán kisül, hogy mégsem. Ha mások nem, majd filmesek tesznek róla, hogy ne legyen nyugta a főszereplő családnak.

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

  A sikeres TV sorozatok Japánban időről-időre kapnak egy "különkiadást", amely már igazi filmként is megállja a helyét, nem csupán egyszerű epizódnak felel meg. Ezek a "special" kiadások rendkívül népszerűek. Nos, a Kenkau Shobai, hogy az eredeti címet említsem, rögtön duplán speciálisan indul, mert eleve a különkiadással rajtolt.

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Azt hiszem, ha a szamurájokról szóló mozik legnépszerűbb témaköreit kellene összeállítani, valószínűleg a következőek lennének a dobogósok: Elsőként, a "Hadakozó fejedelemségek korszaka" amely kb. 1467-1600 közé esik. A kezdetében még csak-csak megegyeznek a történészek, a lezárásában már kevésbé.

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

  Szamurájok és nindzsák. Az átlagos fogyasztónak elsőként ezek a szavak ugranak be, ha japán kosztümös filmekre kérdezünk rá. A jakuzák, vagyis az alvilág tagjai mostanság inkább a modern kor mindenre elszánt, tetőtől-talpig tetovált, könyörtelen gazfickóit jelentik.

Buddha (Shaka) (1961)

Buddha (Shaka) (1961)

  Néha egészen furcsa módon születik meg egy művészeti alkotás. Például versengés miatt, mint a mostani kitárgyalandó mozink. Először versengett a televíziózás és a filmgyártás.

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

A filmes világban mindig akadnak visszatérő témák. Hideo Gosha, - Van-e szamurájfilm rajongó, aki nem hallott még róla? Aki igennel válaszol, ne nevezze magát annak. - például azon szerzők közé tartozott, aki időnként visszatért egy-egy téma alaposabb kivesézéséhez.

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

  Amíg a DAIEI bábáskodott a sorozat fölött, addig sok minden megőrződött a tradicionális értékekből a filmekben. A vak masszőr figurája egyre alaposabban kidolgozódott, ügyelve arra, hogy a valós elemek mindig nyomatékkal jelen legyenek.

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

  A DAIEI jogok letudva az előző mozival, így Shintaru Katsu ismét a saját feje után mehetett a filmfolyam továbbvitelében. A kérdés adódott: Mivel lehet egy bejáratott, de az ötletekből már fogyatkozóban lévő sorozatot feldobni? Elvégre a huszadik történethez kellett forgatókönyvet írni.

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

  Ha a Duna Japánban folyna, akkor a magyar írásmód szerint Sinszen csoport története azok közé tartozna, amelyről készült feldolgozások sorával el lehetne rekeszteni. Legfeljebb a Csusingura és a jocujai kísértet története vetélkedhet a megfilmesítései sorával.

Legújabb hozzászólások

  • Il Mare (2000)
    katka50 | jan. 14. 18:50
    Erzsébet, kedves, itt is fent van Kezdőlap-->magy ar feliratok-->ker esesés-->beütöd a mezőbe a címet és kidobja.
     
  • Il Mare (2000)
    oldfan | jan. 8. 16:35
    A Feliratok.info oldalon kettő is található. Google a barátod... :-)
     
  • Il Mare (2000)
    Jambrik Erzsébet | jan. 8. 8:39
    Szeretném a filmet megnézni, de nem találok magyar feliratot. Nem készült?
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    oldfan | okt. 23. 17:04
    @eroberter: Az Opensubtitle-en találhatod meg "oldmeesee"-t, ennél a filmcímnél. Ő fordította. Talán tud segíteni.
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    eroberter | okt. 22. 19:45
    Helló A fil iránt nagyon felkeltettétek az érdeklődésemet, de két éve sehol nem találom, csak az ezerrészes sorozatot, ezt viszont nem :cry:

Hírfolyam

Cikkek találomra

Sympathy for Lady Vengeance - A bosszú asszonya (2005)

Sympathy for Lady Vengeance - A bosszú asszonya (2005)

  Chan-Wook Park bosszú tematikájú trilógiájának utolsó darabja. A főszereplő ezúttal egy nő, akit tizennyolc évesen a gyenge bizonyítékok ellenére beismerő vallomása miatt elítéltek egy ötéves gyerek meggyilkolásának vádjával. A nő a börtönben nagyon előzékenyen és...

Nobody Knows (2004) (& When I Turned Nine)

Nobody Knows (2004) (& When I Turned Nine)

  IMDbBár ez utóbbi alkotás koreai, azért rakom ide, mert a két film alapgondolata sokban hasonlít egymásra. A téma mindkét alkalommal akörül forog, hogy egy fiúnak, gyerekeknek ilyen-olyan okok miatt felnőttként kell helyt állniuk már igen...

Wonder Seven (7 jin gong) (1994)

Wonder Seven (7 jin gong) (1994)

 1994-ben járunk, a hongkongi filmipart sújtó krízis kellős közepén. Ez volt az az átmeneti időszak, amikor gyakorlatilag eltűntek a nagy költségvetésű, látványos szuperprodukciók, a helyüket pedig a könnyedre hangolt, sztorit alig-alig tartalmazó, elsősorban a...

Nemuri Kyoshiro 3 - The Full Moon Cut (Engetsugiri) (1964)

Nemuri Kyoshiro 3 - The Full Moon Cut (Engetsugiri) (1964)

     IMDb Alternatív cím: Sleepy Eyes of Death  Főszereplők: Ichikawa Raizo; Azuma Kyooko; Azuma Ryonosuke Rendezte: Yasuda Kimiyoshi (1964, 84 perc) A különböző vívóiskolák és stílusok mindig nagy becsben és rivalizálásban álltak a szamurájok világában. Főhősünk egy ritka, alig ismert stílus...