belépés∆

Exodus (2007)

Exodus

Feloldozást nyertem. Most már tudom, nem vagyok egyedül. Évek óta rejtegetek magamban egy gondolatot, egy gyanút, hogy valami itt nincs rendben. Mit keres ez sok nő itt? Miért viselkednek ennyire illogikusan, természetellenesen? Talán UFO-k lennének? Vagy egy másik faj? Nem tudom, de egy biztos. Hatalomátvételre készülnek. Már nem is emlékszem mióta frusztrálódtam magamban, hogy ez csak beteg összeesküvés-elmélet, paranoia vagy csak egyszerű hímsovinizmus. Mostantól azonban egyenes háttal állhatok ki nézeteim mellett és készülhetek fel az elkövetkező vészes időkre.

Hongkong feltörekvő, fiatal direktora, Pang Ho-Cheung (Beyond Our Ken, Isabella) minden erejével azon van, hogy némi frissességet csepegtessen a nagyrészt már kiöregedett kollégák által uralt ódivatú-, vagy az ipari jellegű, tömeggyártásban készülő gagyi filmek (lásd YEZy idevágó cikksorozatát) tengerébe. Az úr másik nagy erénye, hogy azért szilárdabban áll a lábán, mint én, ezért kevésbé szélsőségesen, ám jóval érzékletesebben tud egy gondolatot bemutatni, mint ahogy az a bevezetőben olvasható. Új filmje, az Exodus, még véletlenül sem egy elmebeteg, B-kategóriás sci-fi, ahol mutáns nők elfoglalják a Földet, hanem egy nagyszerű, némi thriller és art-house elemet ötvöző mozi.

exodus1exodus2

Már a wamp is zseniális: egy szűk folyosón, békaemberek egy csoportja Mozart kései műveire emlékeztető nagyzenekari kísérettel, újságpapír és kalapács segítségével inzultálnak egy szerencsétlent. Mindez erősen belassítva, hogy minden mozdulat kivehető legyen, s persze, hogy ritmusban egyezzen a klasszikus zenei kísérettel. Egy ilyen felütés már nyilván érzékelteti, hogy nem hétköznapi munkával lesz dolgunk.

Hősünk egy rendőr, aki nyugodtan és elégedetten éli teljesen eseménytelen életét, melyben még az is újdonágnak és izgalmasnak tűnik, hogy leveheti cipőjét az asztal alatt, hogy esetleg kényelmesebben végezhesse irodai munkáját. Mindez tart addig, míg be nem hoznak neki egy kukkolót, akit egy női WC-ben kaptak rajta, kamerával a kezében. A férfi persze tagad, s folyvást azt bizonygatja, hogy ő csak egy női összeesküvést próbált leleplezni, mely minden férfi elpusztítására irányul.  Rendőrünk el is fogadná, hogy csak egy retardálttal van dolga, ám a gyanúsított hirtelen visszavonja vallomását, magát perverz disznónak beállítva, s ez hősünkből előhozza szunnyadó kopó vérét. Feladva hétköznapi életét, szinte mániákus elszántsággal az ügy felderítésére indul.

exodus3exodus4

Akárcsak a napokban megjelent The Detective, ez is egy egyszereplős film. Az egykori CAT III, majd Johnnie To kedvenc, Simon Yam nagyszerű játékával könnyedén elvinné egyedül is hátán ezt a mozit, de hál’ istennek van más is, amit lehet dicsérni a palettán. Rögtön ott van a zene, mely a kezdő jelenet után ugyanolyan klasszikus motívumokkal festi alá a továbbiakban is a történéseket. Referenciaként elég megemlítenem, hogy a szerzője az a Gabriele Roberto, aki a Memories of Matsuko -t is jegyzi. Lehet ez már elfogultság, de Nick Cheung-ot és Maggie Siu-t is el tudtam viselni, sőt kifejezetten passzoltak hozzájuk az általuk alakított karakterek, pedig egyikük sem tartozik az általam legkedveltebbnek tartott hongkongi színészek közé. Mégis, a legjobban az tetszett, ahogy a történet folyamatosan a szürrealizmus határán mozgott. Ilyen nincs, ez lehetetlen, abszurd. Vagy mégsem?

Bár itt az oldalon a kollégáktól nem azt a visszajelzést kaptam, amire számoltam, én fenntartom azt a véleményem, hogy az idei év egyik, ha nem a legjobb filmje. Egyszerű, de tartalmas, eredeti alkotás, bár egy jó tanács: figyeljünk oda a dialógusokra, mert sok mindenről lemaradhatunk, főleg a végéről.

imdb

Hozzászólások   

#2 kisho 2007-12-03 22:54
!! SPOILER !!

Engem meg az nem hagy nyugodni, hogy a "kukkoló" fickó a kihallgatásokon miért pillantgatott folyton az ölébe, mintha úgy olvasná fel a szövegét. Manuval már beszéltem erről, de kíváncsi lennék mások véleményére is. 8)
#1 YEZy 2007-12-02 23:05
Egész végig azon agyaltam, hogy honnan ismerős nekem ez a szürreális történetvezetés . Végül rájöttem, a koreai Save the Green Planet épült fel szinte ugyanígy. Emiatt éreztem csalódást a filmmel kapcsolatban leginkább és valószínűleg ezért sem ütött akkorát, mint Pang mester korábbi filmjei, akit egyébként a legtehetségeseb b hongkongi rendezők egyikének tartok.
Ez a filmje is a tőle megszokott módon magas színvonalon van kivitelezve technikailag (így hirtelen az alagutas jelenetek ugranak be, amik úgy vannak filmezve, mint egy külső nézetes számítógépes játék), Simon Yam is zseniális, mint általában, a sztorit azonban nem éreztem eléggé eredetinek (bár kétségtelen, hogy remekül beleillik a rendező munkásságába). Valószínűleg a HKFA-n is értékelni fogják, mert a Golden Bauhinia-n jópár jelölést kapott. Szóval úgy istenigazából nincs gond ezzel a filmmel sem, de valószínűleg úgy tudnám igazán értékelni, ha nem láttam volna a Save the Green Planetet... 8)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Toei Movie Land

Toei Movie Land

Tavaly október-novemberben volt szerencsém egy hónapot Japánban tölteni és ha már ott jártam, igyekeztem néhány, a filmekkel is kapcsolatos helyre ellátogatni. A szokásos filmajánlók helyett tehát következzék most egy exkluzív beszámoló a Toei...

Musashi (TV sorozat) (2003)

Musashi (TV sorozat) (2003)

  Mijamoto Musashi. Van-e, aki nem hallott róla? Még az amúgy a szamurájos mozikért nem rajongók előtt sem ismeretlen a neve. Hisz egyszerre megtestesítője a legyőzhetetlen szamuráj harcosnak, az önképzéssel előre haladó embernek, a függetlenségét anyagi...

Terror of Mechagodzilla (Mekagojira no gyakushuu) (1975)

Terror of Mechagodzilla (Mekagojira no gyakushuu) (1975)

A 70-es évek közepére kifulladni látszott a tokusatsu mánia, olybá tűnt, már nem tudnak igazán újat kitalálni a forgatókönyvírók, ráadásul az olajválság hatásai következtében a stúdiók forrásai is lecsökkentek. A Toho azért még sikeresen összekalapozta...

Crimson Bat, the Blind Swordswoman (Mekura no oichi monogatari: M…

Crimson Bat, the Blind Swordswoman (Mekura no oichi monogatari: Makkana nagaradori) (1969)

Léteznek olyan alkotások, amelyek egy-egy nemzedéknek meghatározó moziélményt jelentenek, igazi kultuszfilmekké válnak. Az okok igencsak különbözőek lehetnek, így maguk a filmek is. Még az sem biztos, hogy a legmagasabb esztétikai kategóriába sorolnák őket a hivatásos...