belépés∆
2024. május 1. szerda 23:57, Fülöp, Jakab napja van.

Exodus

Évek óta rejtegetek magamban egy gondolatot, egy gyanút, hogy valami itt nincs rendben. Mit keres ez sok nő itt? Miért viselkednek ennyire illogikusan, természetellenesen? Nem tudom, de egy biztos: hatalomátvételre készülnek...

Read more

Welcome to The Quiet Room

A 28 éves újságírónő zaklatott múlttal és határidőktől zsúfolt jelennel egy nap pszichiátriai intézetben ébred úgy, hogy keze-lába hozzá van csatolva a fekvőhelyhez. Semmire sem emlékszik az elmúlt időszakból, azt sem érti, hogy került oda...

Read more

Citizen Dog

Az utóbbi időben kicsit előítéletes lettem a thai filmekkel, mivel a külcsíny gyakran több volt, mint a belbecs. Szerencsére most ez a helyzet nem áll fenn, egy teljesen eredeti hangvételű, sajátos, szórakoztató filmmel sikerült gazdagodnom...

Read more

Nameless Gangster

A maffiához kapcsolódó történetek mindig is nagy érdeklődést váltanak ki a nézőkből országtól és kultúrától függetlenül - a gengszterromantika sokadvirágzását éli a filmvásznon, úgyhogy viszonylag nehéz nem sikerfilmet csinálni alvilági figurákkal a főszerepben...

Read more

The Sword of Doom

Ryunosuke, az ifjú harcos minden szamuráj erény hordozója... lehetne. Gyors, erős, rendkívüli technikájú vívó. Egyetlen "hibája", hogy semmi erkölcsi érzéke nincs. Család, klán, Bushido, szeretet, vagy tisztesség - ezek neki semmit sem jelentenek...

Read more

Burst City (Bakuretsu Toshi) (1982)

Burst City poster

 
Rendezte: Sogo Ishii

Helyzetkép egy káoszba fulladt jövőbeli városról, melyben az utcán koncertet hallgató, őrjöngő anarchista punk bandák állandó harcot folytatnak a militaristákkal, az öltönyben feszítő yakuzákkal, és természetesen az államhatalmi szervekkel.

 Sogo Ishii neve a bevállalósabb "ázsiafilm" nézőknek ismerősen csenghet: neki köszönhető a nem kicsit elborult, ezáltal lassan már-már kultfilmmé avanzsált Electric Dragon 80,000 V. Aki látta azt a filmet, az talán sejtheti, hogy a Burst City sem mondható egy átlagos alkotásnak.
Képzeljük el a Mad Max és a Menekülés New Yorkból világát összegyúrva, adjunk hozzá zenei aláfestésnek zúzós japán punk-rockot, majd mindezt vegyítsük merész, extravagáns kamerakezeléssel és képi világgal, főcselekmény nélküli történetvezetéssel, meg egy rakat őrült alakkal - akiket akár nevezhetünk színészeknek is. Eléggé impozáns?

A lerobbant, graffitikkel teli gyárépületekben, és a szeméttel teli utcákon randalírozó, a '80-as évek világát idéző "trú-punk" szerkók és frizurák vegyülnek a militarista dizájnnal, az öltönyös yakuzákkal, és természetesen a futurista uniformist viselő államhatalmi szervekkel - erőszakkal, perverzióval és mindenekfelett anarchiával. Mindez sokszor halmozottan, egyszerre, hatalmas tömegverekedésként bontakozik ki a filmben.
Ezt tetézendő kemény, erőszakos képi világot kapunk az erőteljes villódzás, az el-el kapott kameramozgás, a néha összefolyó-kiélesedő, vagy éppen fekete-fehérbe átmenő képsorok láttán. És ehhez még hozzájön a zene. Hihetetlen, hogy mennyire eltaláltak a zenei és a képi összevágások. A film alatt majdnem végig pörgős punk-rock szól a The Roosters és a The Rockers együttesek közreműködésével (melyek a '80-as években valóban közkedvelt zenekarok voltak Japánban).

Az egész film egy óriási káosz, mégis képes szép kerek, egész káoszt alkotni.

A filmet nézve és a zenét hallgatva felmerült bennem a jó öreg Sex Pistols-os időszak, és az örök érvényű mondás: "Punk's never die". Kell hogy legyen benne valami.
Nálam okosabbak szokták mondani, hogy Sogo Ishii eme alkotása látványvilágilag nagyot dobott a kortárs japán filmvilágon anno, és ezt el is hiszem. Ahogy azt is, hogy Tsukamoto Tetsuo-ja, és Miike Dead Or Alive-ja nem biztos, hogy létrejött volna abban a formában amiben, ha ez a film nem készül el.
Méltán sorolandó hát olyan, mára már lassan klasszikussá vált, a Burst City-nél jóval ismertebb japán cyberpunk alkotások közé, mint az I.K.U., a Tetsuo, a Pinocchio 964, és a Rubber's Lover.

A popularista filmek kedvelői ne nagyon próbálkozzanak vele, mert nem biztos, hogy élvezni fogják. Ellenben értelmes cyberpunk fanatikusok figyelmébe (akik képesek különbséget tenni a japán és a nyugati cyberpunk alkotások stílusbeli jegyei között, és nem a Johnny Mnemonic-ot, vagy a Szárnyas fejvadász-t várják el mindentől, ami ebbe a kategóriába sorolható) előszeretettel ajánlom, mert hiszen: "sokkolóan cyberpunk"!

Hozzászólások   

#2 Guest 2007-01-19 21:59
Hmm, ahogy leírtam, rájöttem, mekkora baromság ez... "huszárok" és "csordájuk"... Szép izmos képzavar. :D
#1 Guest 2007-01-19 21:58
Mnemonic és Blade Runner VS japán cyberpunk, hehe... :-) Hát igen, nem ugyanazt jelenti a dolog ott meg amott. Kár, hogy nincs magyar cyberpunk. Kiborghuszárok ostorimplanttal csettintenek a virtuális csordájuknak. Szerintem látványos lenne. :D

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

  • 1
  • 2
  • 3

Manhunt (2017)

Manhunt  (2017)

  Nos, kérem, „John is back.” Ha Schwarzenegger stílusú az indítás, az nem véletlen. Ő szintén nagy visszatérő, de itt ennyivel befejezte a szereplését. John Woo, aki a Better Tomorrow-tól a „Face/Off-on át a „Red Cliff”-ig - és még számos címet említhetnék – bizonyította, hogy az akciófilmek terén nagyágyúnak számít, pár év pihenő után ismét forgatott.

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

  A filmes társadalom időről-időre elkészít egy mozit önmagáról. A nagyközönség pedig többnyire szereti az ilyen történeteket. Hiszen egy kicsit mindenkinek birizgálja fantáziáját, hogy milyen lehet az élet egy „álomgyár” színfalai mögött.

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

Miyamoto Musashi (Sword of Fury) (1973)

    Szóval, Mijamotó Muszasi, a szamurájok etalonja, az önképzés bajnoka, a legenda. Josikava Eidzsi könyvsorozata óta különösen szárnyal a népszerűsége, bár előtte sem panaszkodhatott volna a címadó. Életének különféle feldolgozásai valószínűleg az idők végeztéig ellátja anyaggal a japán filmes társadalmat. Mozi változatokban bővelkedik.

Nang Nak (1999)

Nang Nak (1999)

  A nagyvilágban az a hírük a thai moziknak, hogy ha küzdősportosak, akkor vadul ütős- vágós- rúgósak, ha történelmiek, akkor véres kardozósak, horrorként szellemlányosak. Ha az utóbbi a téma, akkor jó kis hentelés következik, egy jó okkal begurult, bosszúálló túlvilági lénytől. Vagy mégsem?

Milarepa (2006)

Milarepa (2006)

    Bhután, Milarepa, jógi.  Ha a kedves olvasónak váratlanul nekiszegeznék a kérdést, hogy mi jut erről a három szóról az eszébe, azt hiszem, meghökkenne. Aki kettőről érdemben tudna nyilatkozni, már bizonnyal jól áll alapműveltség területén... Nem tagadom, ha Bhután és a filmgyártást kapásból kellene egymáshoz kapcsolnom, magam is bajban lennék.

Bushido (Shundo) (2013)

Bushido (Shundo) (2013)

    Amikor 2002-ben a Twilight Samurai (Magyarországon: Az alkonyat harcosa) piacra került, ki gondolta volna, hogy egy új stílusú szamurájfilm irányzat indult az útjára. Pedig ez történt, mert a közönség vevőnek bizonyult a fölösleges teatralitást kerülő, de nagyon is életszagú történetekre. Azóta rendületlenül sorjáznak az ilyen mozik.

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

Bounty Hunter Muyonosuke (Goken! Shokin kasegi Muyonosuke)

  Ismét egy újabb fejvadász történet. Ezekről csak annyit, hogy ha az Interneten az ember beüti a keresőbe a „bounty hunter” szópárost, minimum négyezer találatot kap rá válaszul. Lesz köztük manga, képregény, disztópiás sci-fi, bűnügyi történet, westernek sora és sorozatok tömkelege, és egy véka erőszakos alak főhősként.

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

  A szamurájok felsőbb körének gondjait taglaló sorozatocska szépen haladt előre. Szerencsére a kicsinyítő képző csupán a filmek számára vonatkozott, a tartalomra és a kivitelezésre már nem.  Azok ugyanis nagyon is rendben vannak. Nem kivétel ez alól az utolsó mozi sem.

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

Samurai Justice - A Duel At Takadanobaba (Kenkaku Shobai Kessen Takanadobaba)

  Két jól sikerült epizód után sosem egyszerű folytatni egy sorozatot, legyen az akár mini változat. Ikenami Shotaro szerencsére megbirkózott ezzel a problémával, annak ellenére, hogy ismét egy párbaj került a középpontba, miként az első moziban. Ugyanaz a téma, de mégis mennyire más történet.

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

Samurai Justice - Mother and Daughter (Kenkaku Shobai Haha to Musume to) (2005)

  Békeidő, visszavonult harcos, családi örömök, biztos anyagi alapok, kiváló kapcsolatok az előkelőségekkel. Azt hihetné az ember, minden tökéletesen rendben. Aztán kisül, hogy mégsem. Ha mások nem, majd filmesek tesznek róla, hogy ne legyen nyugta a főszereplő családnak.

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

Samurai Justice - Assistance in a Duel (Kenkaku shobai sukedachi) (2004)

  A sikeres TV sorozatok Japánban időről-időre kapnak egy "különkiadást", amely már igazi filmként is megállja a helyét, nem csupán egyszerű epizódnak felel meg. Ezek a "special" kiadások rendkívül népszerűek. Nos, a Kenkau Shobai, hogy az eredeti címet említsem, rögtön duplán speciálisan indul, mert eleve a különkiadással rajtolt.

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Assassination Orders (Ansatsu shirei) (1984)

Azt hiszem, ha a szamurájokról szóló mozik legnépszerűbb témaköreit kellene összeállítani, valószínűleg a következőek lennének a dobogósok: Elsőként, a "Hadakozó fejedelemségek korszaka" amely kb. 1467-1600 közé esik. A kezdetében még csak-csak megegyeznek a történészek, a lezárásában már kevésbé.

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

Roughneck from Asama (Asama no Abarenbo) (1958)

  Szamurájok és nindzsák. Az átlagos fogyasztónak elsőként ezek a szavak ugranak be, ha japán kosztümös filmekre kérdezünk rá. A jakuzák, vagyis az alvilág tagjai mostanság inkább a modern kor mindenre elszánt, tetőtől-talpig tetovált, könyörtelen gazfickóit jelentik.

Buddha (Shaka) (1961)

Buddha (Shaka) (1961)

  Néha egészen furcsa módon születik meg egy művészeti alkotás. Például versengés miatt, mint a mostani kitárgyalandó mozink. Először versengett a televíziózás és a filmgyártás.

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

Three Outlaw Samurai (Shin Sanbiki no Samurai)

A filmes világban mindig akadnak visszatérő témák. Hideo Gosha, - Van-e szamurájfilm rajongó, aki nem hallott még róla? Aki igennel válaszol, ne nevezze magát annak. - például azon szerzők közé tartozott, aki időnként visszatért egy-egy téma alaposabb kivesézéséhez.

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

Zatoichi - The Festival of Fire (Abare-himatsuri) (1970)

  Amíg a DAIEI bábáskodott a sorozat fölött, addig sok minden megőrződött a tradicionális értékekből a filmekben. A vak masszőr figurája egyre alaposabban kidolgozódott, ügyelve arra, hogy a valós elemek mindig nyomatékkal jelen legyenek.

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

Zatoichi Meets Yojimbo (Zatoichi to Yojinbo) (1970)

  A DAIEI jogok letudva az előző mozival, így Shintaru Katsu ismét a saját feje után mehetett a filmfolyam továbbvitelében. A kérdés adódott: Mivel lehet egy bejáratott, de az ötletekből már fogyatkozóban lévő sorozatot feldobni? Elvégre a huszadik történethez kellett forgatókönyvet írni.

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

Shinsengumi - A History In Blood (1998)

  Ha a Duna Japánban folyna, akkor a magyar írásmód szerint Sinszen csoport története azok közé tartozna, amelyről készült feldolgozások sorával el lehetne rekeszteni. Legfeljebb a Csusingura és a jocujai kísértet története vetélkedhet a megfilmesítései sorával.

Legújabb hozzászólások

  • Il Mare (2000)
    katka50 | jan. 14. 18:50
    Erzsébet, kedves, itt is fent van Kezdőlap-->magy ar feliratok-->ker esesés-->beütöd a mezőbe a címet és kidobja.
     
  • Il Mare (2000)
    oldfan | jan. 8. 16:35
    A Feliratok.info oldalon kettő is található. Google a barátod... :-)
     
  • Il Mare (2000)
    Jambrik Erzsébet | jan. 8. 8:39
    Szeretném a filmet megnézni, de nem találok magyar feliratot. Nem készült?
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    oldfan | okt. 23. 17:04
    @eroberter: Az Opensubtitle-en találhatod meg "oldmeesee"-t, ennél a filmcímnél. Ő fordította. Talán tud segíteni.
     
  • Taira no Kiyomori (1992)
    eroberter | okt. 22. 19:45
    Helló A fil iránt nagyon felkeltettétek az érdeklődésemet, de két éve sehol nem találom, csak az ezerrészes sorozatot, ezt viszont nem :cry:

Hírfolyam

Cikkek találomra

A nagy balhé - Project A (A gai waak) (1983)

A nagy balhé - Project A (A gai waak) (1983)

 A nagy balhé is azon klasszikusok közé tartozik, amiket jó eséllyel mindenki látott már és néha-néha szívesen újranéz. Ráadásul sok szempontból stílusteremtő alkotás, valamint ez volt az első olyan produkció, amiben teljes egészében megvalósult mindaz,...

Underworld Beauty (Ankokugai no bijo) (1958)

Underworld Beauty (Ankokugai no bijo) (1958)

Underworld Beauty (暗黒街の美女) (1958)iMDBHárom évvel ezelőtt két yakuza elrabolt 3 gyémántot, azonban a tervükbe némi hiba csúszott. A gyémántokat ugyan sikerült megszerezni és elrejteni, de egyikük elvesztette az egyik lábát, a másikat pedig három évre...

Everyday is Valentine (Ching mai daai wa wong) (2001)

Everyday is Valentine (Ching mai daai wa wong) (2001)

Everyday is Valentine (Ching mai daai wa wong) (2001)iMDBNem meglepő módon Wong Jing, a hongkongi film legtermékenyebb figurája rengeteg más filmes műfaj mellett a romantikus vígjátékok világába is belekóstolt, hiszen ez a könnyen emészthető stílus...

A rendőrsztori folytatódik (Ging chaat goo si juk jaap) (1988)

A rendőrsztori folytatódik (Ging chaat goo si juk jaap) (1988)

 IMDb      A címhez méltóan a sztori valóban ott folytatódik, ahol az első rész abbamaradt. A nyitójelenetben láthatjuk az előzményeket, valamint a rendőrfőnököt (Kwok-Hung Lam), aki azon kesereg, hogy Ko elfogása túl sokba került,...