belépés∆

Burst City (Bakuretsu Toshi) (1982)

Burst City poster

 
Rendezte: Sogo Ishii

Helyzetkép egy káoszba fulladt jövőbeli városról, melyben az utcán koncertet hallgató, őrjöngő anarchista punk bandák állandó harcot folytatnak a militaristákkal, az öltönyben feszítő yakuzákkal, és természetesen az államhatalmi szervekkel.

 Sogo Ishii neve a bevállalósabb "ázsiafilm" nézőknek ismerősen csenghet: neki köszönhető a nem kicsit elborult, ezáltal lassan már-már kultfilmmé avanzsált Electric Dragon 80,000 V. Aki látta azt a filmet, az talán sejtheti, hogy a Burst City sem mondható egy átlagos alkotásnak.
Képzeljük el a Mad Max és a Menekülés New Yorkból világát összegyúrva, adjunk hozzá zenei aláfestésnek zúzós japán punk-rockot, majd mindezt vegyítsük merész, extravagáns kamerakezeléssel és képi világgal, főcselekmény nélküli történetvezetéssel, meg egy rakat őrült alakkal - akiket akár nevezhetünk színészeknek is. Eléggé impozáns?

A lerobbant, graffitikkel teli gyárépületekben, és a szeméttel teli utcákon randalírozó, a '80-as évek világát idéző "trú-punk" szerkók és frizurák vegyülnek a militarista dizájnnal, az öltönyös yakuzákkal, és természetesen a futurista uniformist viselő államhatalmi szervekkel - erőszakkal, perverzióval és mindenekfelett anarchiával. Mindez sokszor halmozottan, egyszerre, hatalmas tömegverekedésként bontakozik ki a filmben.
Ezt tetézendő kemény, erőszakos képi világot kapunk az erőteljes villódzás, az el-el kapott kameramozgás, a néha összefolyó-kiélesedő, vagy éppen fekete-fehérbe átmenő képsorok láttán. És ehhez még hozzájön a zene. Hihetetlen, hogy mennyire eltaláltak a zenei és a képi összevágások. A film alatt majdnem végig pörgős punk-rock szól a The Roosters és a The Rockers együttesek közreműködésével (melyek a '80-as években valóban közkedvelt zenekarok voltak Japánban).

Az egész film egy óriási káosz, mégis képes szép kerek, egész káoszt alkotni.

A filmet nézve és a zenét hallgatva felmerült bennem a jó öreg Sex Pistols-os időszak, és az örök érvényű mondás: "Punk's never die". Kell hogy legyen benne valami.
Nálam okosabbak szokták mondani, hogy Sogo Ishii eme alkotása látványvilágilag nagyot dobott a kortárs japán filmvilágon anno, és ezt el is hiszem. Ahogy azt is, hogy Tsukamoto Tetsuo-ja, és Miike Dead Or Alive-ja nem biztos, hogy létrejött volna abban a formában amiben, ha ez a film nem készül el.
Méltán sorolandó hát olyan, mára már lassan klasszikussá vált, a Burst City-nél jóval ismertebb japán cyberpunk alkotások közé, mint az I.K.U., a Tetsuo, a Pinocchio 964, és a Rubber's Lover.

A popularista filmek kedvelői ne nagyon próbálkozzanak vele, mert nem biztos, hogy élvezni fogják. Ellenben értelmes cyberpunk fanatikusok figyelmébe (akik képesek különbséget tenni a japán és a nyugati cyberpunk alkotások stílusbeli jegyei között, és nem a Johnny Mnemonic-ot, vagy a Szárnyas fejvadász-t várják el mindentől, ami ebbe a kategóriába sorolható) előszeretettel ajánlom, mert hiszen: "sokkolóan cyberpunk"!

Hozzászólások   

#2 Guest 2007-01-19 21:59
Hmm, ahogy leírtam, rájöttem, mekkora baromság ez... "huszárok" és "csordájuk"... Szép izmos képzavar. :D
#1 Guest 2007-01-19 21:58
Mnemonic és Blade Runner VS japán cyberpunk, hehe... :-) Hát igen, nem ugyanazt jelenti a dolog ott meg amott. Kár, hogy nincs magyar cyberpunk. Kiborghuszárok ostorimplanttal csettintenek a virtuális csordájuknak. Szerintem látványos lenne. :D

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Turn left, turn right (Heung joh chow heung yau chow) (2003)

Turn left, turn right (Heung joh chow heung yau chow) (2003)

Turn left, turn right (Heung joh chow heung yau chow) (2003)   iMDB  

Baby, Baby, Baby! (2009)

Baby, Baby, Baby! (2009)

Sok-sok film esetében elmondhattuk már, hogy ebben az ötletben sokkal több volt, mint amit valójában kihoztak belőle. Morosawa Kazuyuki vígjátéka esetében ezt még azzal is megfejelhetjük, hogy egy érdekes, továbbgondolásra érdemes kiindulópontból egy teljesen elbaltázott...

The Big Heat (Sing si dak ging) (1988)

The Big Heat (Sing si dak ging) (1988)

  A 80-as évek utolsó éveiben a heroic bloodshed vérmaszatos hősiességének elsőszámú megéneklője mellett néhány ígéretes tehetség is lehetőséget kapott saját triádfilmjének elkészítésére, ennek az egyik példája az Andrew Kam és Johnnie To rendezte The Big...

Sure Death! (Hissatsu!) (1984)

Sure Death! (Hissatsu!) (1984)

A közismert szamuráj, nindzsa és jakuza történetek mellett vannak a japán kalandfilm világnak mifelénk kevésbé frekventált részterületei is. A nagyvárosok "dzsungele" nem csak a modern korban számít veszélyes területnek, már a Sógunátus korában sem ártott...