belépés∆

Burst City (Bakuretsu Toshi) (1982)

Burst City poster

 
Rendezte: Sogo Ishii

Helyzetkép egy káoszba fulladt jövőbeli városról, melyben az utcán koncertet hallgató, őrjöngő anarchista punk bandák állandó harcot folytatnak a militaristákkal, az öltönyben feszítő yakuzákkal, és természetesen az államhatalmi szervekkel.

 Sogo Ishii neve a bevállalósabb "ázsiafilm" nézőknek ismerősen csenghet: neki köszönhető a nem kicsit elborult, ezáltal lassan már-már kultfilmmé avanzsált Electric Dragon 80,000 V. Aki látta azt a filmet, az talán sejtheti, hogy a Burst City sem mondható egy átlagos alkotásnak.
Képzeljük el a Mad Max és a Menekülés New Yorkból világát összegyúrva, adjunk hozzá zenei aláfestésnek zúzós japán punk-rockot, majd mindezt vegyítsük merész, extravagáns kamerakezeléssel és képi világgal, főcselekmény nélküli történetvezetéssel, meg egy rakat őrült alakkal - akiket akár nevezhetünk színészeknek is. Eléggé impozáns?

A lerobbant, graffitikkel teli gyárépületekben, és a szeméttel teli utcákon randalírozó, a '80-as évek világát idéző "trú-punk" szerkók és frizurák vegyülnek a militarista dizájnnal, az öltönyös yakuzákkal, és természetesen a futurista uniformist viselő államhatalmi szervekkel - erőszakkal, perverzióval és mindenekfelett anarchiával. Mindez sokszor halmozottan, egyszerre, hatalmas tömegverekedésként bontakozik ki a filmben.
Ezt tetézendő kemény, erőszakos képi világot kapunk az erőteljes villódzás, az el-el kapott kameramozgás, a néha összefolyó-kiélesedő, vagy éppen fekete-fehérbe átmenő képsorok láttán. És ehhez még hozzájön a zene. Hihetetlen, hogy mennyire eltaláltak a zenei és a képi összevágások. A film alatt majdnem végig pörgős punk-rock szól a The Roosters és a The Rockers együttesek közreműködésével (melyek a '80-as években valóban közkedvelt zenekarok voltak Japánban).

Az egész film egy óriási káosz, mégis képes szép kerek, egész káoszt alkotni.

A filmet nézve és a zenét hallgatva felmerült bennem a jó öreg Sex Pistols-os időszak, és az örök érvényű mondás: "Punk's never die". Kell hogy legyen benne valami.
Nálam okosabbak szokták mondani, hogy Sogo Ishii eme alkotása látványvilágilag nagyot dobott a kortárs japán filmvilágon anno, és ezt el is hiszem. Ahogy azt is, hogy Tsukamoto Tetsuo-ja, és Miike Dead Or Alive-ja nem biztos, hogy létrejött volna abban a formában amiben, ha ez a film nem készül el.
Méltán sorolandó hát olyan, mára már lassan klasszikussá vált, a Burst City-nél jóval ismertebb japán cyberpunk alkotások közé, mint az I.K.U., a Tetsuo, a Pinocchio 964, és a Rubber's Lover.

A popularista filmek kedvelői ne nagyon próbálkozzanak vele, mert nem biztos, hogy élvezni fogják. Ellenben értelmes cyberpunk fanatikusok figyelmébe (akik képesek különbséget tenni a japán és a nyugati cyberpunk alkotások stílusbeli jegyei között, és nem a Johnny Mnemonic-ot, vagy a Szárnyas fejvadász-t várják el mindentől, ami ebbe a kategóriába sorolható) előszeretettel ajánlom, mert hiszen: "sokkolóan cyberpunk"!

Hozzászólások   

#2 Guest 2007-01-19 21:59
Hmm, ahogy leírtam, rájöttem, mekkora baromság ez... "huszárok" és "csordájuk"... Szép izmos képzavar. :D
#1 Guest 2007-01-19 21:58
Mnemonic és Blade Runner VS japán cyberpunk, hehe... :-) Hát igen, nem ugyanazt jelenti a dolog ott meg amott. Kár, hogy nincs magyar cyberpunk. Kiborghuszárok ostorimplanttal csettintenek a virtuális csordájuknak. Szerintem látványos lenne. :D

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Whirlwind (Shikonmado - Dai tatsumaki) (1964)

Whirlwind (Shikonmado - Dai tatsumaki) (1964)

  IMDb Főszereplők: Toshiro Mifune; Yosuke Natsuki; Makao Sato, Yuriko HoshiRendezte: Hiroshi Inagaki(1964, 106 perc) Az 1614-es, két részben vívott háború a Tokugawák és a Toyotomik között vonzó téma lehetett a rendező Hiroshi Inagaki számára. Az úgy nevezett "...

Adventures of Zatoichi (Zatoichi sekisho yaburi) (1964)

Adventures of Zatoichi (Zatoichi sekisho yaburi) (1964)

  Mindössze két év és már kilenc film. A DAIEI sikersorozata szinte száguldott, Katsu pedig egyre lépkedett felfelé a hírnév különféle fokozatain. De miután a stúdió más produkciói korántsem mindig voltak anyagiak sikeresek, egyre nőtt a...

Crimson Bat - Oichi: Wanted, Dead or Alive (Mekurano Oichi inochi…

Crimson Bat - Oichi: Wanted, Dead or Alive (Mekurano Oichi inochi moraimasu) (1970)

A japán filmipar a maga 2-3 hetes, rohammunka stílusú filmgyártási módszerével európai szemmel igen meglepő mennyiségű filmet tudott termelni a 60-as, 70-es években. A Zatoichi sorozatnál volt olyan év, amikor 3 filmet bocsátottak útjukra. A...

Close your eyes and hold me (1996)

Close your eyes and hold me (1996)

目を閉じて抱いて  azaz Close your eyes and hold me