belépés∆

Painted Skin (Wa pei) (2008)

Painted Skin (Wa pei) (2008)

Az 1640 és 1715 között élt Pu Sung-ling Strange Tales of Liao Zhai címet viselő, mintegy 500 kisérteties, illetőleg természetfeletti sztorit tartalmazó gyűjteménye szinte kifogyhatatlan forrása a hongkongi filmiparnak. Számtalan tévésorozat mellett olyan híres alkotások alapjául szolgált, mint az A Chinese Ghost Story trilógia, a The Enchanting Shadow, vagy éppen a The Touch of Zen. A sok-sok történet egyik leghíresebbje a Painted Skin, amit szintén már többször megfilmesítettek, például Pao Fong 1966-ban, King Hu pedig 1993-ban. A legújabb adaptáció Gordon Chan nevéhez fűződik, ami a rendező munkássága ismeretében fenntartásokra adhat okot, sajnos nem alaptalanul.

Painted Skin (Wa pei) (2008)

Pedig minden adottnak tűnik egy remek filmhez. A hongkongi-kínai-szingapúri koprodukciónak köszönhetően bőséges költségvetés állt rendelkezésre, nagy nevek egész sora található meg a szereplők között, Pu Sung-ling munkássága és a poszter látványa pedig csak fokozza az elvárásokat. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy az a Gordon Chan a rendező, aki korábban szinte csak Stephen Chow vígjátékokat, Jackie Chan blődliket és közepes akciófilmeket adott ki a kezei közül. Véleményem szerint nem is tudott felnőni a feladathoz...

Painted Skin (Wa pei) (2008)

Aki látta az olyan wuxia klasszikusokat, mint a Green Snake, a Bride with White Hair, vagy éppen a A Chinese Ghost Story, annak számára nem sok újat fog nyújtani a Painted Skin. A sztori természetesen egy nőnemű démon körül bonyolódik, aki az emberek bizalmába férkőzéssel próbálja céljait elérni. Persze előbb-utóbb lebukik, így borítékolható a végkifejlet. A kiszámíthatóság még nem lenne nagy probléma, de bántóan elhibázott koncepción alapul a forgatókönyv. Egyrészt a tempó akciófilmhez és wuxiához méltatlanul lassú, rengeteg elnyújtott melodrámai betét töri meg a lendületet. Másrészt a történetvezetés lineáris és már a legelején lelövik a poént (azaz a démon tényleg démon), így a Columbo filmekhez hasonlóan (ahol szintén mindent tudunk, így semmiféle feszültség nem található meg a sztoriban) a néző heves ásítási rohamok közepette próbálja meg végignézni, hogy hogyan jönnek rá nagyon lassan a szereplők a triviális tényre, hogy az ott valóban egy démon. Tartottam attól, hogy a rendező egyfajta Pang testvérek utánérzést fog belecsempészni a filmbe, de utólag visszagondolva örültem volna, ha inkább így tesz és megpróbálja félrevezetni, vagy legalábbis a szereplőkkel együtt nyomoztatni a nézőt, ahelyett, hogy ezzel a koncepcióval kiöli az izgalmakat a sztoriból.

Painted Skin (Wa pei) (2008)

Azonban még ennél is jóval nagyobb csalódást hozott a számítógépes technika, aminek segítségével a hasonló történetek jellegzetesen kínai démonjai és természetfeletti karakterei helyett sokkal inkább univerzális, vagy ha rosszindulatú akarnék lenni, amerikaias figurákat sikerült megalkotni. A fentebb már méltatott korábbi wuxiák zseniális maszkjaival, ügyes fény-árnyék játékaival és megmosolyogtató trükkjeivel ellentétben itt vérprofi, kidolgozott, de borzasztóan steril alakokat álmodtak meg. A démon, mikor megmutatja valódi önmagát, mintha valamelyik amerikai horrorfilmből lépett volna ki, a segédje pedig (aki paradox módon még így is a legötletesebb karakter) egyértelműen az X-Men filmekből lett koppintva. Hogy tovább ragozzuk a hozott ötleteket, a démon legfőbb fegyvere az emberek rokonszenvének elnyerésére megegyezik a Shrek 2 macskájának módszerével, a fő tragikus konfliktus pedig ismerős lehet akár a Shakespeare drámákból, vagy ha kínai példát kellene felvonultatni, akkor a The Banquet-ből. A két szerelmes nem bízik eléggé egymásban, ez pedig tragédiába torkollik. Láttunk már ilyet sokat, ennél jobban ábrázolva is.

Painted Skin (Wa pei) (2008)

Kár ezekért a dolgokért, mind a sztori, mind az egyébként valóban nagy nevekből álló stáb (Donnie Yen, Vicki Zhao, Zhou Xun, stb.) ennél többet érdemelt volna. Hiába a hongkongi jelölés az Oscarra, hiába a valószínűsíthető jelölésdömping a 2009-es HKFA-n, hiába a hihetetlenül eltalált hangulatot árasztó bevezető képsorok, a film ebben a formájában nagyon jellegtelen. Akárcsak az An Empress and the Warriors és a Resurrection of the Dragon esetében, túl sokat akartak belezsúfolni a sztoriba és sajnos az amerikai produkciókhoz hasonlóan a látványt a jó forgatókönyv elé helyezték. Ami pedig egy (részben) hongkongi film esetében a vég, az akciójelenetek során is bevetették a számítógépes trükköket, ami ha továbbra is így marad, eltűnteti a helyi akciók varázsát. Tung Wai és Donnie Yen igazán a sarkára állhatott volna, hogy mindent azért mégse kellene amerikaiasítani... Mindezek tudatában maximum azok számára fog igazán jó szórakozást nyújtani, akik nem tudják, hogy milyen volt ez a műfaj a fénykorában.

iMDB


Előzetes

Hozzászólások   

#4 YEZy 2008-12-22 07:19
A CG-ről: például a Dororo-ban meg tudták oldani, hogy jellegzetes, egyéni karaktereket alkossanak vele. De idevehetjük akár a Stephen Chow sci-fi-t is. Itt viszont kaptunk egy X-Men & Predator keveréket, aki (az iMDB-s kommentek egyike szerint) nem is volt benne az eredeti műben, valamint egy olyan démont, akinek "igazi" önmaga hááát... Miért nem lehetett valami olyan lényt kitalálni és a CG-vel megvalósítani, mint mondjuk a Green Snake kígyói voltak? Hova lett a fantázia? Miért kell a jenkiket majmolni? Nekem ez a fő bajom. Az, hogy nagyon lassú a film, már csak apróság... :-)
#3 asiafan 2008-12-21 23:18
én csak azt nem értem, miért amerikai, hogy ha igényes cgit használnak, hk-ban is van technika, sőt, elég komoly, meg múltja is, attól, hogy a filmtrükk gagyi, még nem lesz ázsiai vagy értékesebb.. meg ha falon ugrál és szőke, akkor xman, ha copfos akkor meg autentikus wuxia vagy mi? :-) nekem érdekes volt a sztori is meg az, hogy bonyolult jellemek voltak, nem tisztán jó meg rossz. és hát a klisék sem álnak távol a keleti moziktól, hányszor ölték meg a mestert?
#2 YEZy 2008-12-21 22:29
Meglehet, hogy az agyamra ment, nem csodálkoznék rajta... :D Mindenesetre van most egy másik friss film is, ami hasonló réges régi történetet dolgoz fel, a címe Butterfly Lovers és abban benne van mindaz, ami számomra a hongkongi filmet jelenti, bár 100%-ig biztos vagyok benne, hogy 100 emberből 98 a Painted Skin-t hozná ki jobbnak. Sajnos az a helyzet,hogy én ezt a filmet halálosan untam és nem tetszik az a trend, ahogyan uniformizálódna k a blockbusterek.
#1 asiafan 2008-12-21 14:46
ez az amerikafóbia kezd az agyadra menni szerintem :-)
az év legjobb filmje volt, még nem találkoztam olyannal, akinek nem tetszett volna.
a minőségi cginél meg nem jobbak a 20 évvel ezelőtti lepedő fújás ventillátorral effektek..

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Girl with the Diamond Slipper (Mo deng xian lu qi yuan) (1985)

Girl with the Diamond Slipper (Mo deng xian lu qi yuan) (1985)

   Wong Jing eme korai akcióvígjátéka egy érdekes elegye az ősrégi Hamupipőke történetnek, valamint a hongkongi triádos/kung-fu filmeknek. A történet egyik főszereplője egy fiatal színésznő, aki meghallgatásokra jár és várja, hogy megtalálja egy nagy szerep...

Casino Tycoon 2 (Do sing saai hang II ji ji juen mo dik) (1992)

Casino Tycoon 2 (Do sing saai hang II ji ji juen mo dik) (1992)

Casino Tycoon 2 (Do sing saai hang II ji ji juen mo dik) (1992)iMDBWong Jing valószínűleg túl hosszúra írta meg a Casino Tycoon forgatókönyvét és amikor rádöbbent, hogy a teljes saga mintegy 4...

The Drummer (Jin gwu) (2007)

The Drummer (Jin gwu) (2007)

Kenneth Bi harmadik rendezését leginkább úgy lehetne jellemezni, hogy abszolút érezhető rajta a már-már görcsös törekvés arra, hogy valami újat hozzanak ki végre a Hongkongból szinte végeláthatatlan sorokban kikerülő gengszteres témájú filmekből. Ezt a törekvést...

Pinky Violence Collection (2005)

Pinky Violence Collection (2005)

Pinky Violence Collection (2005)A kiadás éve ne tévesszen meg senkit sem, ez a 4 filmet tartalmazó gyűjtemény a japán pinku eigák aranykorába, a 70-es évek első felébe enged egy kis betekintést, nem is akármilyet! Ezek...