Crazy N' the City (Sun gaing hup nui) (2005)
Egy újabb zsarus film Hongkongból, mondhatnánk, ha csak a posztert látjuk. Ez igaz is, azonban az inkább forgatókönyvíróként ismert James Yuen filmje nem a szokásos rendőrös filmek által kitaposott ösvényen halad, hanem a nyomozás és az akciók helyett az embert állítja középpontba.
Ez az ember pedig egy rendőrjárőr, Chris Chan, aki nem életcélként, hanem egyszerű munkaként tekint hivatására és egy kissé szarkasztikus, életunt figurának tűnik. Miután járőrtársa, aki egykoron bevezette őt a szakma rejtelmeibe, visszavonul, új társat kap maga mellé a fiatal és ambíciózus hölgy, Liu Tak Nam személyében. Chris pedig mindamellett, hogy rádöbben, hogy belőle is „olyan” ember lett, mint abból, aki őt tanította kezdőként a járőrélet trükkjeire, a lány hatására szép lassan változni kezd, másként tekint munkájára, mint korábban. Rajtuk kívül még megismerhetünk egy finoman szólva sem teljesen normális úriembert, Shing Wong-ot, aki a néhány évvel korábban az életében történt tragédiákat máig sem tudta kiheverni, a bajaira a gyógymód egyedül a nemrég ugyanabba az épületbe költözött fiatal masszőrlány, Phoebe lehet. Egy éjszaka aztán feltűnik az Esős Gyilkos, aki mindannyiuk életére más formában ugyan, de jókora hatással van.
Ugyan a történet ilyetén leírása akár arra a következtetésre is sarkallhatja az olvasót, hogy ez egy romantikus film, valójában ez nem így van. A hangsúly egyértelműen a jellemfejlődésen van, valamint mindeközben az életről való filozofálgatás, megható drámai részek, társadalomkritika és a sültbolondnak köszönhetően némi vidámság is belefér a 100 percbe (pl. van egy képe az „ikreiről”, amin valóban a Twins látható...). Leginkább a My Name is Fame-hez lehetne az egész történet lefolyását és hangulatát hasonlítani, amit James Yuen forgatókönyvíróként jegyzett. Akárcsak ott, ebben a filmben is jó munkát végzett, a kezdetben kicsit zavarosnak tűnő szálak a film végére szépen egymásba érnek, de mindez nem jelenti azt, hogy előre kiszámítható lenne, hogy mi is fog a következőkben történni.
Ugyan a film legerősebb része a forgatókönyv (a készítőgárdát jelölték is a Legjobb Forgatókönyv díjára a HKFA-n), de a történet élvezetéhez a remek színészi játék is sokat hozzáad. Az eleinte nagyon életuntnak tűnő járőrt a már jópár remek drámai alakítást maga mögött tudó Eason Chan (lásd Lavender, Funeral March) alakította, a társul kapott fiatal rendőrnőt a cantopop zenei élet legnépszerűbb r&b énekesnője, Joey Yung, akinek ez volt eddigi utolsó filmszerepe. Véleményem szerint elsősorban „eye candy”-nek szerződtették, de egész profi alakítást nyújtott ő is, míg a sültbolond Shing Wong-ot az ezúttal is zseniális Francis Ng játszotta. Rajtuk kívül kisebb-nagyobb szerepekben még olyan ismert nevek láthatóak a filmben, mint Alex Fong, Shiu Hung Hui, Lam Suet és Sam Lee.
Aki a Hongkongból tucatszámra érkező rendőrös akciófilmeket szereti, az ebben a kicsit drámaira vett, az embert előtérbe helyező történetben biztos, hogy csalódni fog. Aki viszont szereti a kicsit mélyebb gondolatokat tartalmazó filmeket, az jól fog rajta szórakozni, míg azok, akik csak a díjnyertes filmekre kíváncsiak, elég annyi is ajánlóként, hogy a 2006-os Film of Merit díjat ennek a filmnek ítélték oda a hongkongi filmkritikusok.
iMDB