belépés∆

The hidden fortress (Kakushi-toride no san-akunin) (1958)

The hidden fortress (隠し砦の三悪人) (1958)

The hidden fortress (Kakushi-toride no san-akunin) (1958)

iMDB

Két egykori paraszt, Tahei és Matakishi mára piti tolvajjá vált és sodródik a korabeli Japán eseményeiben, egyetlen dolog élteti őket, mégpedig mindkettejük óriási aranyéhsége. Nem sokkal azután, hogy hírét veszik, hogy a Yamana ház vérdíjat tűzött ki az Akizuki hercegnő fejére, találkoznak egy erőteljes, határozott férfival, akiről nem tudják, hogy ő Rokurota, az Akizuki ház generálisa. Zavarukban előadnak neki egy tervet, hogy hogyan lehetne kikerülni a Yamana ház hadseregét és eljutni a biztonságos Hayakawa területre. A generális pedig látván, hogy az aranyért mindenre képesek, magával viszi őket, hogy segítségére legyenek abban, hogy az Akizuki ház visszaállíthassa tekintélyét.


Ez a film jóval könnyedebb és emészthetőbb, mint Kurosawa Akira filmjei általában, ugyanis elsősorban egyfajta kompenzációként készítette a Császár a Toho számára, azért, hogy megengedték neki olyan mély és művészi filmek leforgatását néhány évvel korábban, mint például a Rashoumon. Ennek megfelelően ez egy ízig-vérig blockbuster, igazi, klasszikus kalandfilm sok humorral és látványos csatajelenetekkel. A forgatókönyv a 19. századi romantika íróinak stílusát követi, akár Jókai Mór is írhatta volna, ha érdeklik a japánok. Az irodalmi műfajnak megfelelően mindegyik főszereplő idealizált karakter, előtérbe tolva egy-egy tulajdonságát, igazi különleges, egzotikus helyszíneken forgatták (elég csak magát az erődöt és a mellette levő tóval, erdővel ellátott barlangot említeni), valamint aránylag részletes képet is kap a néző a korabeli világról. Vérbeli kalandfilmhez méltóan bátor tetteket és már-már hihetetlen meneküléseket (valószínűleg a sortűz előtt átfutó és szerencsésen megmenekülő főhősök akkoriban még nem számítottak olcsó filmes klisének) is láthatunk, telezsúfolva az elsősorban a két tolvaj aranylázához köthető poénokkal.


A kalandfilm jelleg mellett más érdekességek is találhatóak a filmben, főleg amiatt, mert Kurosawa minden könnyedség ellenére sem engedett a művészi színvonalból. A film vége felé látható fesztivál nagyon látványos, nagyszerűen fényképezett tűz körüli tánccal, remek zenével. A szamurájfilmek kedvelőinek is remek szórakozást nyújthat a Rokurota által véghezvitt lovas üldözés, ami a Tadokoro-val, az ellentétes oldalon álló baráttal folytatott párbajba torkollik, mindez olyan természetességgel van lefilmezve, ahogyan azt Kurosawán kívül talán senki sem volt képes összehozni.


Kurosawa filmjeiben megszokott módon nagyszerű a színészi játék is, Rokurota szerepében Mifune Toshiro szokás szerint lenyűgöző, a két tolvajt alakító Chiaki Minoru és Fujiwara Kamatari szintén remekel, ráadásul viszonylag nehéz dolguk is volt, hiszen az egész történet tulajdonképpen az ő szemszögükből van előadva. Yuki, a hercegnő szerepében a film világában mindössze 3 évet eltöltő Uehara Misa sem vall szégyent. Engem a karaktere nagyban emlékeztetett az Azumi főhősnőjére, bár lehet, hogy csak a kinézete miatt.


Mint a legtöbb Kurosawa film, úgy a Hidden Fortress is tarolt a filmfesztiválokon. Az 1959-es Berlini Filmfesztiválon Kurosawa ezért a filmért elnyerte a legjobb rendező díjat, a Blue Ribbon Awards-on pedig a legjobb film díját kapta az alkotás. A Kinema Jumpo bírái a forgatókönyvet, azon belül is annak egyik íróját, Hashimoto Shinobu-t díjazták.


A film azonban mégsem elsősorban a díjak miatt érdemes, hanem amiatt, mert Kurosawa Akira egyik legismertebb rajongója, bizonyos George Lucas ebből a filmből merített jókora inspirációt legismertebb filmje, a Star Wars számára. Akárcsak Kurosawa, ő is igyekezett a filmjét két „mellékes” szereplőn keresztül bemutatni, csak ő a két tolvaj helyett igazi sci-fi-hez méltóan két robotot használt fel, akiknek kapcsolata ugyanúgy komikus pillanatokat okoz, mint a két tolvaj között az eredetiben. A történet darabkái és néhány másik szereplő is felismerhetőek a Star Wars-ban, a Rejtett Erődöt ott egy isten hátamögötti bolygó képviselte, Rokurota-t Obi Wan Kenobi, a kissé nehezen kezelhető hercegnő is megmaradt, csak Yuki helyett Leia-ra keresztelték át, valamint a Kurosawa névjegyének számító, egyik jelenetből a másikba vágás nélkül átfolyó technika, az úgynevezett „wipe-effect” is a Star Wars szerves része lett. Persze a film mindezekkel együtt sem tartozik a remake-k közé, de mindenképpen érdekes, hogy milyen sokban hatott rá a Hidden Fortress. Nagy kár, hogy Lucas eredeti terve, hogy Mifune játsza el Obi Wan-t, nem valósult meg, mert úgy talán nagyobb ismertséget kap a két film közötti kapcsolat.


A film könnyedsége és kalandfilm volta miatt remek kezdés lehet a Császár filmjeivel való ismerkedésnek, akárcsak a Tsubaki Sanjuro. A korabeli hasonló közönségfilmeknél (pl. Jirocho Fuji, Daredevil in the castle) sokkal jobban kivitelezett, hitelesebb alkotás, én csak ajánlani tudom a klasszikus filmek rajongóinak.

Hozzászólások   

#4 Boros69 2007-07-04 19:19
Sajnos vagy sem, az előttem szólók leírtak mindent amit el lehet mondani a filmről.
Személyes véleményként csak annyit tennék hozzá, hogy számomra a két, egymással folyamatosan veszekedő-verek edő két al/főhős eleinte nagyon bosszantott, csak a közepe felé tudtam felülemelkedni ezen az érzésen, végképp nem értve hogy Rokurota miért is láncolta őket magához (szükségből?). A többi Kurosawa-hoz képest valóban pörgős és kalandokban bővelkedő, de éppen azért emészthetőbb is, viszont ez sem rövid a maga 2h,18m-ával.
Összegezve 5-ös.
#3 GaboJa 2007-05-05 13:01
Hmm mindig is szerettem a Kurosawa filmeket, japán rendezők közül szerintem ő lehet az egyik leghíresebb és legelismertebb is a világon.
Én mindenképpen megnézem a filmet már csak meg kell szereznem 8)
#2 fea 2007-05-04 19:40
Ajánlom, hogy aki teheti, az a Criterion által feljavított változatot nézze meg, mert az valami óriásit dob a minőségen. Fekete-fehér volta ellenére még a mai szemnek is megmutatja, mennyire látványos volt a maga korában a film.
#1 oldfan 2007-05-04 09:44
Ez volt Kurosawa első igazán nagy költségvetésű filmje. Nem takarékoskodott , többszörösen kimerítette az eredeti keretét, így a film teljes változata csak többszöri csúszással készült el.Japánban nem bizonyult kasszasikernek, még az árát sem termelte ki....akkor. Később aztán "beindult" a dolog. Érdemes megnézni a Csillagok háborúja kezdőképsorait és Kurosawa művét. Egy az egyben ugyanaz a beállítási technika, de ezt Lucas sosem tagadta.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Blue Swallow (Cheong yeon) (2005)

Blue Swallow (Cheong yeon) (2005)

iMDB Külsőségeiben, megjelenésében a Blue Swallow egyértelműen sejteti, hogy itt bizony egy új koreai sikervárományosról van szó. Ez a film folytathatja a Shiri, vagy a JSA által megkezdett és mondjuk a Welcome to Dongmakgollal folytatott utat...

Kairo (2001)

Kairo (2001)

Kiyoshi Kurosawa filmjeiben azt imádom, hogy úgy tud filozófiai mélységekbe menő kérdésekről filmeket csinálni - amelyeket sosem lehet egészen pontosan körülírni, és ezúttal sem fogom megkísérelni -, hogy a film közben teljesen természetes, egyáltalán nem...

Chingmy Yau Shuk-Ching

Chingmy Yau Shuk-Ching

Chingmy Yau Shuk-Ching (邱淑貞)Yau Shuk-Ching 1968 május 16-án született Hongkongban. A média figyelme először akkor terelődött rá, amikor különféle szépségversenyeken tűnt fel, amiket követően a filmesek is lecsaptak rá, szerepet kapott a Police Cadet III...

Neighbour No. 13 (Rinjin 13-gô) (2005)

Neighbour No. 13 (Rinjin 13-gô) (2005)

Japánban népszerű témája van ennek a 2005-ös thrillernek, ami sajnos egy nagyon is létező dologról szól: a gyerekek közti, egy-egy társuk felé irányuló üldözésről és erőszakoskodásról ("bullying"). Felbukkan ez a téma például az {ln:Ichi the...