belépés∆

Kairo (2001)

Kairo (2001)

Kiyoshi Kurosawa filmjeiben azt imádom, hogy úgy tud filozófiai mélységekbe menő kérdésekről filmeket csinálni - amelyeket sosem lehet egészen pontosan körülírni, és ezúttal sem fogom megkísérelni -, hogy a film közben teljesen természetes, egyáltalán nem érződik erőltetettnek, vagy szájbarágósnak.

A Doppelgangerben leginkább az embernek önmagához fűződő érzéseivel foglalkozik, és a film valahol a thriller műfajának irányában fekszik, a Bright Future talán az egyén és a társadalom viszonyát vizsgálja, meg a barátságot és a magányt, a Cure pedig a legtisztább stílusú filmje, egy izgalmas krimi-thriller. A Kairo talán horrornak, vagy thrillernek besorolható: bár nincsenek benne véres részek és hirtelen megijesztős jelenetek, mégis a legijesztőbb film, amit valaha is láttam. És ez a félelem, hasonlóan ahoz, ami Lovecraft rémtörténeteiből és Lynch filmjeiből árad, valamilyen mély, rejtett, egzisztenciális félelem, amit nem lehet megfogni vagy megfogalmazni, csak átérezni, őszinte és gyönyörű borzongással. Nyilván nem mindenkire hat egyformán ez a fajta érzésekkel és hangulatokkal átadott filozófikus rém-gondolatcsíra, könnyen el tudom képzelni, hogy van, aki végigásítozza ezt a filmet, de az ilyesmire érzékeny nézők rá tudnak majd hangolódni, és talán ők is ugyanúgy reagálnak, mint én: szó szerint végigborzongtam a filmet, borsódzó háttal és libabőrösen, annyira gyönyörű volt. További kritérium a teljes élvezethez, hogy egyedül érdemes nézni a filmet (a koreai romantikus vígjátékok teljes ellentéteként, amit kizárólag baráttal/barátnővel ajánlatos fogyasztani).
A Kairo első ránézésre szellemekről szól, akik kapcsolatot próbálnak teremteni az élőkkel sokféle izgalmas módon, például különféle technikai eszközök segítségével. Azonban nincsenek gyilkos szándékaik, és rémisztgetni sem akarnak. A film hősei - és a néző - végig azt próbálja kideríteni, hogy mit is akarnak ezek a szellemek, miért jönnek létre illetve térnek vissza, és kik is ők egyáltalán. A végére azonban nyilvánvalóvá válik a film igazi témája: a magány. Először a szó szerinti, partner vagy társ nélküliség magánya, aztán egy mélyebb értelem, az emberek közti kapcsolatok elhidegülése, végül egyfajta egzisztenciális magány, egyedüllét a létezésben és legfőképpen a halálban. És ez, a halál a kapcsolat a két téma között.
A színészek fiatalok, vélhetőleg kevés tapasztalattal, de talán éppen ezért olyan könnyű nézőként beleélni magunkat a helyzetükbe: mintha csak mi botladoznánk kétségbeesetten az uralhatatlan és megismerhetetlen helyzetek útvesztőjében.
És ha valójában is úgy érezzük, hogy azt tesszük, a Kairo annál erősebben fejti ki hatását.

IMDb

Hozzászólások   

#2 Guest 2006-10-13 19:39
Én is így voltam vele... és végig libabőröztem. Pedig tényleg nem horror... :eek: :roll: :-)
#1 Guest 2006-08-28 17:24
Nem vagyok egy ilyedős gyerek,de az első 30 perc után levert a víz....

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Cat (Lo maau) (1992)

The Cat (Lo maau) (1992)

iMDBTalán nem túlzás kijelenteni, hogy a legextrémebb hongkongi filmek a 80-as és 90-es évek fordulója környékén kerültek a mozikba. Elborult vámpíros horrorok, véresebbnél véresebb heroic bloodshed-ek, pornográf exploitation filmek tömkelegéből válogathatott a különlegességekre vágyó néző....

Shadowless Sword (Muyeong geom) (2005)

Shadowless Sword (Muyeong geom) (2005)

  IMDb 926-ban Balhae elbukott, és helyén egy új országot alapítottak, ez volt Dongranguk. A túlélők természetesen nem hagyták magukat, és minden erejükkel azon voltak, hogy visszaszerezzék a hatalmat. Az új vezetés egy bizonyos Killer-Blade nevezetű hadseregre...

The Graduates (Lemon no koro) (2007)

The Graduates (Lemon no koro) (2007)

The Graduates (れもんのころ) (2007)iMDBMíg a tinédzserek életéről a világ nyugati felén szinte kizárólag csak agyatlan tinivígjátékokat készítenek, amik mind a nézőt, mind az adott film szereplőit komplett idiótának tekintik, addig a Távol-keleten viszonylag nagy hagyománya...

Wonder Women (Nui yan boon sik) (2007)

Wonder Women (Nui yan boon sik) (2007)

Wonder Women (Nui yan boon sik) (2007)iMDBIdén nyáron volt a 10 éves évfordulója, hogy Hongkong az angol fennhatóság alól visszakerült Kínához, a kerek évforduló „tiszteletére” pedig egymás után érkeztek a filmes megemlékezések is, hiszen különféle...