belépés∆

Hong Kong Godfather (Jian dong xiao xiong) (1985)

Hong Kong Godfather (Jian dong xiao xiong) (1985)

Amikor a Shaw Brothers stúdió számára nyilvánvaló vált, hogy a hagyományos kosztümös, küzdősportos vagy "heroic bloodshed" stílusú filmek aranykora leáldozóban van, elkezdték keresni a kivezető utat.

Az egyik, témaváltásra nyilvánvalóan alkalmas irány az alvilág bemutatása volt. A triád szervezetek akkoriban erőteljesen nyomultak, amit a korabeli sajtóban bőségesen taglaltak, tehát a reklámra sem kellett túl sokat költeni. Így születtek meg az ilyen filmek, mint a Mercenaires From Hong Kong (1982), Brothers From The Walled City (1982), Men From The Gutter (1983) Danger Has Two Faces (1985), hogy néhány sikerültebb alkotás címét említsem. A maguk idején némileg kisegítették az egyre nehezebb helyzetbe kerülő stúdiót, de komolyabb "bumm"-ot végül a hong-kongi keresztapa története jelentette.

Hong Kong Godfather (Jian dong xiao xiong) (1985)Hong Kong Godfather (Jian dong xiao xiong) (1985)

Han főnök, az emberei által mélyen tisztelt keresztapa, már békés visszavonulását tervezi, amikor az Amerikából érkező Lan alaposan felforgatja az életét. A hagyományos, paternális életmódot vivő alvilági főnök még próbál valamit adni az egykori becsületkódexre. Vannak hűséges emberei, mint Playboy Lung, Veszett Wei és Man őrmester. Ám a gengszterek új nemzedékét a hűség már nem érdekli. Miután megegyezniük nem sikerül, a gátlástalan Lan az öreg megölésében látja a megoldást. Áruló akad a főnök belső köreiből. A gyenge jellemű Chi többre vágyik, mint amennyit elért, és az előre lépésért hajlandó gyilkolni. A banda többsége behódol a pénznek, de három elszánt ember nem hajlandó ennyiben hagyni a dolgot.

Hong Kong Godfather (Jian dong xiao xiong) (1985)Hong Kong Godfather (Jian dong xiao xiong) (1985)

Kezdjük ott, hogy ez a történet nem rímel a közismert Coppola-féle mozira. (Lesz majd olyan is, 1991-ben, Andy Lau kényszerű főszereplésével. Erről később.) Az 1985-ös változat nyílegyenes vonalú triád történet. Lehet, hogy a Shaw Brothers akart újítani, de a forgatókönyvírásban mindez egy percig nem tükröződik. Jól bevált "fordulatok" során, minden különösebb meglepetés nélkül juttatja el a nézőket a Chang Che által kidolgozott "hősies vérontás" nagyjelenetéig. Látszik, az alkotók sokat tanultak a mester Boxer From Shantung vagy a Vengeance! filmjeiből. Mert a lezárás az, ami miatt a film siker lett, s máig számon tartjuk. A mozi előzőleg sem finomkodik, kemény pofonok zúgnak a levegőben, a piros festékes üzlet forgalma szintén fellendítődött, de a java a végére maradt. A legjobb szamuráj hagyományok szerint kamikaze akcióra induló trió valóban infernóba illő jelenetek sorát zúdítja a néző nyakába. Egyetlen elképesztő akcióhalmaz az egész, ahol könyörtelen emberek nem akarnak kegyelmet adni, miután tisztában vannak vele, hogy nem is fognak kapni. Nem ragozom tovább, a mozi ettől a tíz perctől lett kult státuszú. Úgy tartják, a Hong Kong Godfather lett az utolsó, valóban szórakoztatónak és filmnek egyaránt nevezhető alkotás a stúdió hanyatlása idején. Tény és való, hogy bár a történet egy percig sem szolgál meglepetéssel, viszont az elejétől fogva komolyan veszi magát. Bemutatja a szereplők hátterét, egész ügyesen próbál jellemeket építeni, a kiinduló helyzet hihetőségére sincs panasz. Mentes minden idétlen poéntól vagy fordulattól, ami a korabeli SB produkciók mindegyikéről már nem volna állítható. Próbál alkalmazkodni az 1980-as évek látványvilágához. (A retro imádók ezt külön díjazni fogják.) Sajnos, a sokvágásos, némileg gyorsított felvételű harcok szintén megjelennek benne, amit teljesen fölöslegesnek érzek. A színészek rásegítés nélkül is megállták volna a helyüket.

Egy kis kibeszélés az olvasónak. Han főnök alakítója, Shek Kin játszotta Bruce Lee vasujjú ellenlábasát az Enter The Dragon moziban. Ebben a filmben van egy olyan jelenet, amikor a főnök az unokáját tanítja néhány kung-fu mozdulatra. Az ifjú rálegyint az öreg technikájára, majd bemutat pár jellemző mozdulatot Lee repertoárjából, benne a jellegzetes, nem létező bajuszának pödrését. A főnök elnézően érdeklődik: "Hát ezt kitől tanultad?". Rövidke, de igen üdítő jelenet, amit nyilvánvalóan a műfajban járatos nézőknek szántak. Van még több ilyesmi, de azokat nem írom le. Az ilyen apró kikacsintások igazolják, hogy a filmesek ügyeltek a részletekre, amik a régebbi SB mozikra nem mondhatóak el.

Hong Kong Godfather (Jian dong xiao xiong) (1985)Hong Kong Godfather (Jian dong xiao xiong) (1985)

Az élet nagy rendező. Ez a meglehetősen közhelyes szófordulat nem sokkal később nagyon igazzá lett a távol-keleti filmstúdiókban. Fentebb utaltam rá, hogy 1991-ben újra leforgattak egy mozit ugyanezzel a címmel. Az már jobban idézi Francis F. Coppola kiváló filmjét. Akkorra a triádok tagjai, akik kezdetektől fogva ott sündörögtek a filmesek körül, már korántsem csak a filmvásznon kitalált szereplői voltak, hanem durván nyomultak a stúdió berkein belül is. Fenyegetésekkel, sőt, testi erőszakkal kényszerítették a színészeket és rendezőket arra, hogy a pénzmosásra szánt produkciókban részt vállaljanak. A kínai eredetű Big Circle szervezet durva filmipari beavatkozásairól azóta már számos valós részlet került napvilágra. (Andy Lau és a producere, vagy éppen Amy Yip mesélhetnének róla.) Akit érdekel a téma, bőven talál róla információt. De miután ez már nem fikció, hanem a valóság, egy filmes oldalon csupán mint színes hír jelenhetne meg. De hagyjuk, mert mint azt tudjuk, rossz reklám nem létezik. Inkább, érthető indokkal, ezt kerülném az esetükben.

Rendezte: Lung Wei Wang

Főszereplők: Ka-yan Leung, Norman Chu, Lung Wei Wang, Shek Kin

(1985, 95 perc)

imdb

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Andrew Lau Wai-Keung

Andrew Lau Wai-Keung

Andrew Lau Wai-Keung (刘伟强)Andrew Lau 1960 április 4-én született Hongkongban. Már kora gyerekkorától kezdve rajongott a fotózásért. Érettségi után filmipari karrierjét a Shaw Brothers stúdióban kezdte cinematográfus asszisztensként. Elhivatottságának és kemény munkájának köszönhetően 1985-ben már...

Always - Sunset on Third Street (Always san-chome no yuhi) (2005)

Always - Sunset on Third Street (Always san-chome no yuhi) (2005)

   A kortárs japán filmgyártásnak a II. Világháború után kedvelt témája volt a háború utáni megváltozott élet kérdéseinek és problémáinak bemutatása. Több emlékezetes film is készült, elég, ha csak a Lady of Musashino-t említjük, amiben...

Tetsuo - The Ironman (1989)

Tetsuo - The Ironman (1989)

  1989 - horror......de nem valami hétköznapi ám. Egyáltalán nem. 67 perc, de legalább a duplájának tünik. Egy elég sürü és fémekben gazdag alkotáska. Nem is tudom, hol kezdjem.

Don't Play with Fire aka Dangerous Encounters: 1st Kind (Dai yat …

Don't Play with Fire aka Dangerous Encounters: 1st Kind (Dai yat lui ying aau him) (1980)

Tsui Hark nevét főképp a 90-es években készült munkái miatt ismerjük (Once Upon a Time in China sorozat, Green Snake, The Blade), de akarva-akaratlanul már jóval hamarabb is magára vonta a figyelmet karrierje során. Nem...