belépés∆

Always - Sunset on Third Street (Always san-chome no yuhi) (2005)

Always - Sunset on Third Street (Always san-chome no yuhi) (2005)
   A kortárs japán filmgyártásnak a II. Világháború után kedvelt témája volt a háború utáni megváltozott élet kérdéseinek és problémáinak bemutatása. Több emlékezetes film is készült, elég, ha csak a Lady of Musashino-t említjük, amiben a nők megváltozott helyzetét boncolgatták, vagy a Tokyo monogatari-t, ahol egy család egymástól egyre inkább elszakadó generációi szerepeltek, vagy pedig az Always című filmet talán leginkább megihlető alkotást, Ozu Yasujiro Good morning című filmjét, ami egy újonnan épült kis lakónegyed lakóinak életét ábrázolta. Ezek a filmek már-már dokumentumfilm jelleggel adták vissza a korabeli élet problémáit, mindamellett, hogy kellemesen szórakoztatták is a nézőt.

   Persze a fentebb említett filmek elkészülte óta eltelt úgy 50 év, így Yamazaki Takashi (ő rendezte a Returner-t is) már sokkal inkább egy kedves, nosztalgikus hangulatú filmet készített a mai generáció apáinak, nagyapáinak életéből. A japán címből is látszik, hogy itt is egy kis épületegyüttes lakóinak életébe nyerhetünk betekintést, mint a Good morning-ban. A főbb szereplők egy autószerelő, Suzuki úr (a Sabu filmekből ismerős Tsutsumi Shinichi alakítja) és kis családja, valamint az újonnan felvett szerelő segéd, Mutsuko kisasszony (Horita Maki). A szomszédjukban él az idealista író, Chagawa (Yoshioka Hidetaka), aki hamarosan „kap” egy kisfiút a nyakába, Junnosuke személyében (Suga Kenta), szintén az utca lakója a táncosnőből kocsmatulajjá váló Hiromi (Koyuki), valamint az orvos Takuma, aki még a háború alatti tragédia hatása alatt van. A film az ő hol humoros, hol megható kalandjaikat mutatja be, valamint a technikai fejlődést is (ez a TV korszak, meg az elektromos hűtők terjedésének kezdete), miközben a háttérben folyamatosan épül a Tokyo Tower.

   Értékelésként két irányból lehet közelíteni. Az Always, mint film, nagyon jól működik. Jól eltalált, szerethető karakterek, aranyos poénok és meglehetős gyakorisággal zsebkendőt ígénylő, megható jelenetek váltakoznak benne. Ez utóbbiból egyébként szerintem egy kicsit túl sok is van, de nem annyira zavaró. Kordokumentumként viszont szerintem nem működik, túlzottan is szentimentális ahhoz, hogy hihető legyen. Ebből a szempontból leginkább az amerikai „hazafias” filmekhez tudnám hasonlítani, ahogy bemutatják, hogy elődeik milyen remek emberek is voltak, azonban mivel közülünk nem sokan éltek az 1950-es évek Japánjában, így mindez csak az ajánló elején levő filmekkel való összehasonlításként érdekes. Az akkori tokyo-i élet képeit viszont szépen mutatják be, nekem nagyon tetszett a villamos, meg az utcákon guruló régi autók látványa, sokat hozzáadnak a hangulathoz. Röviden, ez egy nagyon szép és jól összerakott igazi családi mozi, aki szereti az ilyesmit, az jól fog rajta szórakozni. Valószínűleg nem csak én gondolom így, ezt mutatja az iMDB szerinti 17 megnyert díj és további 14 jelölés is…

IMDb

Hozzászólások   

#1 Guest 2007-11-16 23:19
Ez egy nagyon jó film! Ajánlom mindenkinek. Hozzászólásom pedig a következő: ebben a hónapba, azaz 2007 novemberében vetítik a film 2. részét Japánban. Ha tudtok, kérlek írjatok arról is :-)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Goodbye, Mr. Cool (Gau lung bin sat) (2001)

Goodbye, Mr. Cool (Gau lung bin sat) (2001)

Goodbye, Mr. Cool (Gau lung bin sat) (2001) iMDB  

Warriors of Heaven and Earth (Tian di ying xiong) (2003)

Warriors of Heaven and Earth (Tian di ying xiong) (2003)

IMDbLai Qi (Kiichi Nakai) császári megbízott feladata elkapni, és megbüntetni a császár ellen fellázadt árulókat. Küldetése teljesítésével elnyerné jutalmát: hazatérhetne szülőföldjére, Japánba. Li tábornok (Wen Jiang) egyike az árulónak kikiáltott, már régóta bújkáló, Lai Qi...

Izo (2004)

Izo (2004)

iMDB Rendező: Takashi MiikeFőszereplő: Kazuya Nakayama(2004, színes)

Maggie Siu Mei-Kei

Maggie Siu Mei-Kei

Maggie Siu Mei-Kei (邵美琪)Siu Mei-Kei 1965 február 27-én született Hongkongban egy vegyesboltot üzemeltető házaspár egyetlen gyermekeként. Mivel szülei szinte mindig dolgoztak, így elég sokat volt egyedül, szüleitől kevés gondoskodást kapott. Talán ennek is köszönhető, hogy...