belépés∆

Go Go 70s (Gogo chilship) (2008)

alt

A koreai szórakoztatóipar feletti kormányzati ellenőrzés a hetvenes évek második felében tetőzött. Kis híján eltörölve például az épp erőre kapó helyi filmgyártást is, nem véletlenül hivatkoznak erre az időszakra csak úgy, mint "a tél a hatvan éves koreai film történetében". A Pak Csong Hi (Park Chung-hee, lásd Az elnök utolsó durranása - The President's Last Bang) vezette rendszer a nemzet megújításának jelszava alatt totális kontrollt gyakorolt az átlagemberek mindennapjai felett. Az öncélú, szórakoztató vígjátékokat betiltották, a jóízlés és a tradíciók védelmében cenzúra működött. Az eredmény: a harmadára csökkent az eladott mozijegyek száma.
Ezen túlmenően "a Pak Csong Hi-korszakban sorozatos kampányok folytak az úgynevezett lumpen elemek ellen. Elég volt az átlagosnál hosszabb hajviselet vagy egy kisebb tetoválás, s az illető máris az országszerte működő átnevelő táborok egyikében találta magát." (A korszakról bővebben lásd Csoma Mózes 2008-as hiánypótló Korea - Egy nemzet, két ország című könyvét.)

altalt

A modern zenei irányzatokat tiltották, a közerkölcs és az ifjúság védelmében pedig tiltólistára tettek több ezer zeneszámot. Miközben a lázadó tinédzserek számára a farmer és a gitár vált státuszszimbólummá, már csak népzene és a helyi mulatós, a trot szólt a rádiókból.

Rockbanda legyen a talpán, amelyik nemhogy túléli ezt az időszakot, de egyenesen fénykorát éli - a Go Go 70s a mára jórészt elfeledett Devils együttesnek állít emléket. A hetvenes évek elején a koreai közönség nem különösebben ismerte a nyugati zenei trendeket, ám ahogyan Japánban, úgy Koreában is a félszigeten állomásozó jenki kiskatonák közvetítésével először a támaszpontokhoz közeli klubokban szólt, majd onnan kiindulva egyre szélesebb rétegekhez ért el a soul és a rock and roll.

altalt

Az egyik amerikai támaszpont melletti klubban alakult Devils 1971 és 1977 között összesen négy lemezt adott ki, és a banda küzdelmes karrierje csúcsán a szöuli éjszakai élet királya lett. Az imidzsüket formáló lelkes groupie, a katonai támaszpontok mellett működő örömlányoktól felbecsülhetetlen értékű kincshez, amerikai női magazinokhoz jutó Mimi pedig a korszak legendás stílusikonjává vált. Azonban az előbb tűrt, majd később egyre inkább tiltott rockzene csupán a Devils kisebb bűne volt, menedzserüknek köszönhetően ugyanis zseniális húzással játszották ki a minden valamirevaló bulit keresztülhúzó éjszakai kijárási tilalmat.

A hetvenes évek Koreáját megidéző életrajzi film ötlete a filmzeneszerző Bang Joon-seok nevéhez fűződik, aki a korszakban kisgyerekként Beatles-lemezeken nőtt fel. A forgatókönyvet közösen jegyzi Choi Ho rendezővel, a főszerepeket pedig olyan színészekre osztották, mint a Devils frontembereként Jo Seung-woo (The Classic) vagy Mimi szerepében Shin Min-ah (My Mighty Princess).
A katartikus befejezés előtt az egyébként rockzenében utazó Devils sztorja a nosztalgia jegyében olyan hatásvadász elemeket is felvonultat, mint a helyi Szűcs Judit, a koreai diszkókirálynő Lee Eun-Ha örökzöldjének (Éjszakai vonat, 밤차) funkys átirata. Nem véletlenül, hiszen az 1978-as sláger olyannyira közismert, hogy még napjainkban se múlhat esztrádműsor nélküle. De természetesen tengerentúli csemegékből is akad, a Proud Mary-től a Mustang Sally-ig.

altalt

A közérthetőség kedvéért archív filmhíradó-részletekkel bőven megtámogatott, blockbusternek szánt zenés film kordokumentumként is megállja a helyét, a nyugati nézőnek ezért lehet különösen érdekes. A helyieknek pedig egyértelműen azért, mert a nosztalgiára rájátszva a filmesek tényleg mindent beleadtak.
Vegytiszta '70-es életérzés az utolsó szálig korhű körítéssel, az akaratukon kívül a lázadás szimbólumává vált fiatalokkal.

Előzetes:

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Way We Are (Tin Shui Wai dik yat yu ye) (2008)

The Way We Are (Tin Shui Wai dik yat yu ye) (2008)

  Szinte hihetetlen, de a hongkongi filmkritikusok legnagyobb kedvencének számító rendezőnő, Ann Hui 1979 óta, azaz kerek 30 éve van a pályán. Főként az újabbkeletű filmjei állandó disputákra adhatnak okot, hiszen egyre inkább elfordul a...

The Man from Hong Kong (1975)

The Man from Hong Kong (1975)

Jimmy Wang Yu, miután szakított a tehetségét kihasználó, de egyébként őt meglehetősen mostohán kezelő Shaw testvérek stúdiójával, létrehozta a Golden Harvest produkciós céget.

Girl with the Diamond Slipper (Mo deng xian lu qi yuan) (1985)

Girl with the Diamond Slipper (Mo deng xian lu qi yuan) (1985)

   Wong Jing eme korai akcióvígjátéka egy érdekes elegye az ősrégi Hamupipőke történetnek, valamint a hongkongi triádos/kung-fu filmeknek. A történet egyik főszereplője egy fiatal színésznő, aki meghallgatásokra jár és várja, hogy megtalálja egy nagy szerep...

The Crazy Family (Gyakufunsha kazoku) (1984)

The Crazy Family (Gyakufunsha kazoku) (1984)

iMDB  Sogo Ishii Japán igazi punk rendezője, ezt több filmje is igazolja. A Burst City sötét jövőképének randalírozó, nihilista fiataljai vagy az Electric Dragon 80000 V magasfeszültséggel táplálkozó, magát gitártépéssel kúráló Sárkányszem Morrisonja teljesen egyértelművé teszi...