belépés∆

The Ghost Story of Oiwa (Kaidan Oiwa no borei) (1961)

ghostofoiwa

A Japánban rendkívül népszerű kísértet történet 1925-ben született meg Tsuruya Nanboku tollából még Tokaido Yotsuya Kaidan címmel, aki a negyedik volt ezen néven, és színpadi szerzőként tevékenykedett.

A cím a szabadon értelmezett fordítása az eredeti kabuki színdarabnak. Az előadást szívesen tűzték műsorra a forró nyári estéken, némi hideg verítékkel akarván csökkenteni a közönség melegérzetét. Miután a darab két akkoriban megtörtént, nagy port kavaró gyilkosság elemeit egyesítette, letaszítja a szamurájokat a piedesztálról, és a szigorú nőelnyomás ellen szólt, ami szintén a kor valós jelensége volt, nagyon gyorsan közkedveltté vált. A filmipar hamar lecsapott rá, már a némafilmes korszakban vászonra vitték, ezek közül Ito Daisuke rendezése a legnevesebb. 1937-re 17 változatot forgattak le a történetből. A karakterek, motivációik, sorsuk, de még a tárgyak szerepe is, annyi különféle variációra és megközelítésre ad lehetőséget, hogy az alaptéma ismerete ellenére nem unalmas a néző számára megnézni egy-egy új változatot. Öt film ismertetése és fordítása áll szándékomban, hogy az érdeklődők megismerhessék ennek a távol-keleti legendának a különféle aspektusait.

ghostofoiwa1ghostofoiwa2

Tamija Iemon, bár a sógun szamurája, szegény ember, aki beházasodhatott egy jóhírű, de anyagiakban nem bővelkedő családba. Az anyagi gondok, és a férj nehéz természete miatt különélnek. A büszke, de nem túl éleseszű após egy masszázsbarlangba küldi a másik lányát, nem tudván a „rejtett” üzletmenetről. Tamija mindenáron vissza akarja kapni az asszonyát, és ebben segítségére van Naoszuke, aki a kisebbik lányt szeretné megkapni, bár annak már komoly udvarlója akadt. A páros gonosz tervet eszel ki, mely sikerrel jár. Magukat megmentőnek kiadván, egy időre nyeregbe kerülnek. Ám a pénz továbbra is nagy gond, amit fokoz, hogy Tamijáéknál gyermek is születik. A házasság egyre inkább teherré lesz a rossz természetű férfinek, különösen azután, hogy egy gazdag kereskedő lánya rajongani kezd érte. A megoldás kézenfekvő: szabadulni kell a fölöslegessé vált asszonytól.

ghostofoiwa3ghostofoiwa4

A fentiekből már érzékelhető a történet összetettsége, életszaga. A főbb szereplőkön kívül érvényes ez a kisebb karakterek esetében is. A korabeli japán társadalom számos kasztja képviselve van, bizonyítva a szerző éleslátását, na meg a jó pénzügyi érzékét. Filmvásznon mindez még érdekesebben mutat. A történet nagyrésze érthetően a felvezetés, amikor mindenkit alaposan megismerhetünk. Tai Kato, a rendező, meglehetősen sötét tónusúra vette a hangulatot. Szószerint is, de egyben remekül használja a fekete-fehér képvilágot. Feszes, rövid jelenetek során haladunk előre a borzongató effektusok felé, amelyeknek jönniük kell. A készítés évszámát figyelembe véve azt kell mondjam, a maga korában erőteljes mozi lehetett. A maszkok elsőrangúak, és bár a trükkök ugye még nem uralhatják a látványvilágot, a sokkoló jelenetek máig működő képesek. Akik kedvelik Mario Bava korai munkáit, itt sem fognak csalódni. A főszereplő Tomisaburo Wakayama mint „szamuráj etalon” bizonyára közismert. Itt az is kiderül róla, a harcművészetek elsajátítása mellett a színiiskolában sem lazsált. Az a rövid jelenete, amely a klasszikus kabuki előadás stílusában forgatódott, mesteri, teljesen másként mozog, mint filmszínészként. Egyébként remekül hozza a brutális férj szerepét, aki a pimasz fennhéjazástól jut el a rettegésig. Ronda egy karaktert kellett megszemélyesítenie, akiben szinte nincs is pozitív vonás. Érdekes, hogy 4 évvel korábban már eljátszotta Tamija szerepét egy másik változatban, de abban korántsem volt ennyire visszataszító alak.

A mozi a régi iskola professzionális darabja. Egyszerre tud közönségszórakoztató és művészi lenni. Precízen megírt, igényes rendezéssel és kivitellel készült. Néhány keletiesen túljátszott - szerencsére rövid - jelenetet leszámítva a végén, az európai néző számára sincs élvezhetetlen dolog benne, pont azért, mert olyasmiket mutat a mohóságról, lelkiismeretlenségről, emberi gyengeségről vagy annak legyőzéséről, amelyek a világ bármely részén azonosak. Lehet meggyőződni róla.

Rendezte: Tai Kato

Főszereplők: Wakayama Tomisaburo; Joshiko Fujushiro; Jushiro Konoe

(1961; fekete-fehér; 94 perc)

Hozzászólások   

#2 oldfan 2011-06-28 12:47
Nos, igen egy csambara rajongó joggal lehet elégedetlen Wakayama más filmjeit ismerve. Aki meg nem kedveli a kísérteties történeteket, még unhatja is. De aki szereti a jellemrajzokat és a profi kivitelezést - a saját műfaján belül, persze - az valószínűleg érdekesebbnek találja.
"Közönségszórakoztató": a műfaj rajongóira gondoltam, nem az utálóira.... :-)
#1 oldmeesee 2011-06-28 10:08
"Egyszerre tud közönségszórako ztató és művészi lenni." Persze tudom, hogy ízlések és pofonok..., na de hogy szórakoztató? Tomisaburo Wakayama óriási színész, és csak miatta voltam képes végignézni.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Mothra (Mosura) (1961)

Mothra (Mosura) (1961)

1957-ben jelent meg Japánban Fukunaga Takehiko (Nakamura Shinichirou és Hotta Yoshie ötletein alapuló) sci-fi fantasy regénye, a Sugárzó tündérek és Mothra. Természetesen a kaiju filmek fénykorában nem várhatott sokáig a megfilmesítés sem, amit 1961-ben valósított...

Summer Breeze of Love (Che goh ha tin yau yee sing) (2002)

Summer Breeze of Love (Che goh ha tin yau yee sing) (2002)

Summer Breeze of Love (Che goh ha tin yau yee sing) (2002) IMDb 

Glasses (Megane) (2007)

Glasses (Megane) (2007)

A Kamome Shokudo-val elhíresült Ogigami Naoko ötödik rendezése egy újabb tökéletes példa, hogy a japán filmesek micsoda elképesztő fantáziával vannak megáldva. Ugyan hol máshol jutna eszébe ugyanis egy rendezőnek (aki egyben az ötletgazda és a...

Tigris és Sárkány (Crouching Tiger, Hidden Dragon) (2000)

Tigris és Sárkány (Crouching Tiger, Hidden Dragon) (2000)

 IMDb Nehéz egy olyan filmről írni, ami talán az egyik első mérföldkő volt, ami az ázsiai filmek felé fordította a a világ figyelmét, hogy aztán azok manapság tapasztalható diadalútjához vezessen. Ebben az évben a rendező, Ang...