A halál jele - Memories of Murder (2003)
Egy sorozatgyilkos utáni nyomozásról szóló thrillerből nagyon sok készült, kiforrott módszerek vannak rá, hogy hogyan lehet olyan filmet készíteni, amik az ilyen thrillerek tipikus elemeit kötelességből és rutinból hozzák, a néző azt kapja, amit elvárt (és amit legutóbb...). A film végi csavart sem meri a legtöbb hasonlóan elkészített darab elkerülni, és sokszor beleerőltet valamit akkor is, amikor az igazából nem indokolt.
A Memories of Murder egy ilyen film. A történet magja egyszerű: egy koreai vidéki kisvárosban sorozatgyilkosságok történnek, az áldozatok szokás szerint fiatal nők (látszik, hogy a thrillereket alapvetően férfiaknak készítik... bár lehet, hogy a nőknek meg így ijesztőbb). A helyi rendőrök mellé Szöulból egy városi nyomozó érkezik, akinek erősen eltérő módszerei vannak, mint helyi kollégáinak, ezért természetesen állandó súrlódások vannak köztük, de mégis lassan megtanulnak egymástól egyet s mást.
Eddig nem sok új elemet találunk, ezek mind megszokott elemek. De a lista itt véget is ér, és minden más a filmben egészen egyedi, és ami a legjellemzőbb az ázsiaiakra: sok olyan dolog is került a filmbe, ami egyáltalán nem szokványos eleme egy thrillernek. Egészen drámai részek, humoros jelenetek (de ez nem könnyed humor, hanem kicsit szomorkás-fájdalmas érett humor), és persze a hétköznapi élet apróságai, az emberek közti kapcsolatok, lelki történések megcsillanásai...
Az is érdekes, hogy a rendőri erőszak mindennapos, a kihallgatószoba egy pincehelység, ahol veréssel veszik rá a gyanúsítottakat a beismerő vallomásra. Az egyik főszereplő, aki helyi rendőr, különösen bunkón viselkedik mindenkivel, erőszakos, és úgy érzi, hogy jó a munkájában, és szereti is azt. Mindenekfelett bízik abban, hogy jó emberismerő, és bárkinek az arcába és a szemébe nézve meg tudja mondani, hogy bűnös-e. A másik főszereplő, a városból érkező nyomozó szörnyülködve figyeli a helyi módszereket, ő sokkal tapasztaltabb, gyorsabban forog az esze, és mindenek felett megbízik a leírt dokumentumok igazságában. Eleinte nagyon utálják egymást, néhányszor egymásnak is esnek. De a gyilkosságok nem állnak meg, a sajtó egyre követelőzőbb, ráadásul a gyanúsítottak ellen, akiket a nyomozás során elkapnak, nem tudnak erős bizonyítékokat felhozni, és a rendőri erőszak elleni tiltakozás egyre nagyobb ereje miatt a hagyományos módszereket is kerülni kell...
A film arra is rámutat, hogy mennyire nehéz munka a nyomozás. Itt nem csak arra kellenek a nyomok, hogy elteljen a film játékideje, és a végén elkapják a rosszfiút: itt minden egyes apró nyom vagy ötlet egy kapaszkodó, és a néző a rendőrökkel és a nyomozóval együtt küzd, hogy előrébb jusson. A film kíméletlenül bemutat minden nehézséget, minden holtvágányt: figyelemmel kísérhetjük, amint újabb és újabb ötletek merülnek fel, és azt is, hogy amikor újra és újra elindulnak egy új szálon, hogyan jutnak zsákutcába. Mert erről szól a nyomozás... és nem számítanak a kudarcok, mert elég egyszer célhoz érni. Csakhogy a gyilkos addig sem pihen...
A film vége abszolút nem egy szokványos pszihothrillerhez illő. Ne számítsatok csavarra vagy akciódús csúcspontra. A Memories of Murder hű marad önmagához, és logikusan fejezi be a történetet. Ez egészen biztosan nem egy egyszer nézhető film! A karakterek összetettek és eredetiek, a színészek kitűnően játszanak, a hangulat pedig nagyon jól elkapott. Igazi mestermű!
Hozzászólások
legközelebb figyelni fogok! itt csak utána kapcsoltam, és rémülten láttam, hogy nincs "edit" ^^"
Azt is hozzá kell tenni, hogy a film megtörtént eseményeken alapul, állítólag még a szellemi fogyatékos srác halála is hasonlóan történt, így a szokatlan csavarokat itt az élet is produkálta, nem csak a forgatókönyv írók. A sorozatgyilkos 1986 és 1991 között 10 nőt gyilkolt meg hasonló módszerrel, és sosem kapták el. Mivel elvileg a gyilkosság büntethetőségén ek elévülési ideje 15 év Dél-Kóreában, úgy néz ki, már nem is kaphatják.
A cikk hozzászólásainak RSS-csatornája.