belépés∆

Wheat (Mai tian) (2009)

wheat

Aratni háború idején is muszáj!

A 2009-es évben újfent jópár alkotás bizonyította, hogy a kínai filmipar elképesztő sebességgel fejlődik és már nincs igazából szüksége a hongkongi befolyásra. Ráadásul az innováció együtt jár a honfiúi büszkeség ábrázolásával, így (hasonlóképpen az 50-es évekbeli japán jidaigeki hullámhoz) nem véletlen, hogy számtalan hősies eposz került megfilmesítésre, amikben a legkülönfélébb szempontok szerint járták körül a háborúk időszakát. A Wheat remekül beleillik ebbe a sorba, bár akárcsak a Mulan, vagy éppen a The Warrior and the Wolf esetében volt, a háború csak a díszlet, a hangsúly másra terelődik. He Ping rendező azt igyekezett bemutatni, hogy a városokban hátra- és magukra hagyott nők hogyan élték meg a háborúsdit.
Nem sokkal azelőtt kapcsolódunk be a történésekbe, hogy a Qin hadsereg legyőzte a Zhao erőket és a Hősben is látható uralkodó bábáskodása alatt egyesítette Kínát. Egy Zhao falu hétköznapjaiba csöppenünk bele, ahol az otthon hagyott nők azon problémáznak, hogy mivel elérkezett az aratás ideje, hazajöhetnének már a férfiak a katonásdiból, mert elkelne a férfikéz a munkához. Egy reggel két öntudatlan férfit sodor partra a folyó, akiket a nők hazavisznek, abban a reményben, hogy a Zhao sereg győzelméről fognak hírt adni nekik. Így is történik, azonban elég hamar gyanakodni kezdenek, hogy valami nem stimmel...
He Ping, akit leginkább a Warriors of Heaven & Earth rendezőjeként ismerhetünk, nagyon ügyesen lavírozott a történet kidolgozásával. Egyrészt a tempót tekintve pont azon a keskeny sávon egyensúlyozott, amin a lassúság még nem csap át unalomba, másrészt minden erejével azon dolgozott, hogy a kevés férfi-rengeteg nő szituációból fakadó poénokat és problémákat kínai (cenzor) mércével is ízlésesen tálalja. A visszafogottság ellenére a gegek ülnek, a hírekre szomjazó asszonyságok pletykálkodása, illetőleg a hírközlés kezdetlegessége, valamint hiánya érdekes kontrasztot eredményez. A két férfi karaktere már kevésbé tetszett, az elit harcos rendben volt, de a szokásos tökkelütött primitív figurát valamivel hitelesebbre is faraghatták volna. A keveset takaró gatyájában mindenesetre felettébb mókás látványt nyújt.
A fentiek ellenére ez a produkció egy vérbeli dráma, amiben szép lassan kristályosodik ki szereplőinek kiszolgáltatottsága és tragédiája. Olyan gyönyörű, tökéletes képsorokkal festi mindezt alá a rendező, mint például a sztori elején látható madár ügyködése. Szintén nagyon erős a korabeli hétköznapi élet ábrázolása. A vének tanácsa, a sámán, a kiszolgáltatottságában is méltóságteljes úrnő, valamint a The Robbers főhőseihez hasonlóan nem egysíkúan ábrázolt Qin harcos megformálása gyakorlatilag tökéletes.
A Wheat tehát egy gyönyörűen kidolgozott, elsőosztályú képi világgal bíró alkotás, ami felér a 2009-es kínai felhozatal legjobbjaihoz. Bőven elbírja, hogy a közepe felé kicsit leül és még az sem árt neki, hogy a poszter és az előzetes alapján jóval akciódúsabb produkcióra számít a néző. Ez a sztori nem a háború hőseiről, hanem az áldozatairól szól, a kivitelezése pedig simán veri a szintén erre - kissé szerencsétlenül - fókuszálni próbáló The Warrior and the Wolf-ot. Nagyon megéri rászánni az időt!

iMDB


Előzetes

Hozzászólások   

#4 kecsap 2010-06-28 11:26
Nem mestermű, de korrekt munka, tegnap este néztem meg. :)
#3 antaru 2010-05-06 11:08
Tetszett a Mai tian (adtam is rá négy csillagot), nagyon kellenek és hiányoznak az ilyen filmek a hétköznapi mozivilágból.
Az első 45 perc gyakorlatilag elrepült, a búzamezőn készült jelenetek - főleg a nyitány - gyönyörűek.

Majdnem írtam róla egy ajánlót magam, de újraolvasva az itt lévőt, csak ennek a másolatának tűnne, úgyhogy inkább csak linkelgetem majd ide-oda. ;-)

Bár jelentősen (gyakorlatilag mindenben) elütnek a Tony Jaa akciófilmek a Wheattől, mégis mindkettőn érződik a kifelé és befelé is urányuló országimázs építés, nemzettudat feljesztés.

Kár, hogy nálunk különböző okokból nem készülnek/készü lhetnek ilyen filmek.
#2 Haracsi László 2010-03-05 09:55
Köszönet Gianni-nak a feliratért!
#1 Gianni 2010-02-20 00:43
Tipikusan az a film, amire az ajánló nélkül nem biztos, hogy felfigyelek. Pedig kár lett volna kihagyni, a tökkelütött szerencsétlent leszámítva korrekt dráma.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Born to Defend (Zhong hua ying xiong) (1986)

Born to Defend (Zhong hua ying xiong) (1986)

Born to defend (Zhong hua ying xiong) (1986) iMDB 

Sword of Desperation (Hisshiken toriashi) (2010)

Sword of Desperation (Hisshiken toriashi) (2010)

  A Twillight Samurai sikere óta reneszánszát éli a szamurájfilm műfaja. Őrzik a sikerhozó hagyományokat, ugyanakkor alapos változtatások sorával a jelen igényeihez alakították az új hullám mozijait. Fölerősödött a történetmesélés, gazdagabb lett a kivitel, erősebb a...

Come Drink with Me (Da zui xia) (1966)

Come Drink with Me (Da zui xia) (1966)

  Kétség nem férhet hozzá, a mozi egyike a wuxia műfaj iskolateremtő alkotásainak, ami még a Shaw Brothers futószalagon készülő filmgyártás előtti korszakából való. Itt látszik meg igazán, mennyit vett el a profithajszolás a minőségi filmgyártás...

Sailor suit and machine gun (Sailor fuku to kikanjuu) (1981)

Sailor suit and machine gun (Sailor fuku to kikanjuu) (1981)

Sailor suit and machine gun (セーラー服と機関銃) (1981)iMDBA történet főszereplője egy kábé 15-16 éves diáklány, Hoshi Izumi, akinek élete gyökeresen megváltozik, amikor hírt kap arról, hogy apja elhalálozott. Egyrészt belép az életébe egy hölgy, Mayumi, aki...