belépés∆

Assembly (Ji jie hao) (2007)

Assembly (Ji jie hao) (2007)

A pusani fesztiválon történt előzetes vetítésen is már meglepő sikert könyvelhetett el magának Feng Xiaogang új filmje, az Assembly, ami a moziba kerülésig csak növelte a várakozást. Hogy ez a kiugró érdeklődés a rendező korábbi filmjeinek (World Without Thieves, The Banquet (2006)) volt-e köszönhető, vagy az erős trailernek, azt nem tudom, de ahogy az előző hónapok Box Office adataiban olvasható, a film könnyedén rávert a nemzetközi piacon sokkal inkább hype-olt  Warlords-ra.

Assembly (Ji jie hao) (2007)Assembly (Ji jie hao) (2007)

Ha az ember egy második világháborúban játszódó filmbe fut, nem szégyen beismerni, hogy erős előítéletei vannak annak hitelességével kapcsolatban, s azt sem, hogy az emberben beindulnak az automatikus védelmi reakciók, melyek a nagy mennyiségű propaganda hatásaitól hivatottak megvédeni a szakavatott nézőt. Emellett, ha az a film kínai, akkor mindez hatványozottabban érvényes, és ha még azt is hozzátesszük, hogy az Olimpia évében mutatják be, akkor szinte csak rossz szájízzel ülhetünk le elé.

Assembly (Ji jie hao) (2007)Assembly (Ji jie hao) (2007)

Érdekes módon az Assembly első pár képsora törli mindezen gondolatokat az ember fejéből, sőt, minden gondolatot. Kínai felkelők egy csapata rajtaütést hajt végre a nacionalista erőkön, akik egy romház falai közé vették be magukat. A vészterhes csend nem tart sokáig, elszabadul a pokol, géppuska sortüze tizedeli meg a támadókat, gránátok robbannak, végtagok szakadnak le, és komplett katonák semmisülnek meg teljes egészükben a becsapódó ágyúlövedékektől.

És ezzel még nincs vége. A következő egy órában több összecsapásnak lehetünk tanúi, melyek hiperrealistán, a maguk valójában mutatják be, mit is ér egy gyalogos katona a nehéztüzérség, tankok, ágyúk és egyéb ínyencségek ellen. Eme párosításnak apropója az a legendás osztag, melyet a hadosztályuk hátrahagyott, hogy tartsa fel a mind emberanyagban, mind technikailag jóval nagyobb fölényben lévő ellent, a Kínai Nacionalista Párt katonáit. Maga a film ezen osztag parancsnokára koncentrál, aki hősiesen vezeti csapatát ebben a véres lövészárok háborúban, várva a visszavonulást hirdető kürt hangját, majd  egyedüli túlélőként évekig küzd, hogy társainak hősiességét a rend visszaállásával elismerjék.

Assembly (Ji jie hao) (2007)Assembly (Ji jie hao) (2007)

S itt értünk el a film fiaskójához. A történet ugyanis határozottan két részre bontható: az előbb taglalt brutális akciójelenetekre, majd a főszereplő kálváriájára. Ezen utóbbi fejezetről elég annyit mondani, hogy a magyar néző legalább húsz éve nem láthatott egyszerre ennyi vörös csillagot, amit itt a celluloid tartalmaz. Látunk kicsit, közepeset és nagyot, emberen, falakon, emlékműveken. A tempó lelassul, és a főszereplő színész játéka, illetve az „egy hős kínai, aki minden erejét összeszedve képes akaratát érvényesíteni a nagy, megfoghatatlan Állammal szemben” üzenete nem elég ahhoz, hogy életre keltse a folyamatos csatazajtól kiégett érzékszerveket, ne adj isten, a százával elpusztult katonák képétől kiüresedett lelket. 

Assembly (Ji jie hao) (2007)Assembly (Ji jie hao) (2007)

A kínai polgárháborúban, melynek 1946-50 közé eső periódusába nyerhetünk bepillantást, 40 millió ember lelte halálát, s ezt érzékletesen tárja elénk a film. De véleményem szerint kár volt beleerőltetni ezt a jelenbe átívelő, nemzeti érzelmekre apelláló egy órát, főleg nem ennyire elkülönítve. Ilyen esetekbe sokkal szerencsésebb a filmben elszórt flashback-ekre, visszaemlékezésekre való támaszkodás, bár lehet, csak én vagyok konzervatív. Ennek ellenére azt mondom, a történelmi filmek kedvelőinek kihagyhatatlan alkotás, egyrészt az eddig fel nem dolgozott korszak, másrészt a nagyon jól kidolgozott, hiteles megvalósítás miatt, ami nem utolsó sorban a Taegukgi (2005) kreatív csapatának köszönhető.

 

Hozzászólások   

#5 fea 2008-04-01 12:11
Akkor ez lehetett a probléma. Én nem voltam katona :-)
#4 oldfan 2008-04-01 11:42
Kiváló film végig. Való igaz, a két részre osztható, és nagy köztük a különbség stílusban. De a 2. rész igaz emberi, a kor sajátosságaival . Manu, a vöröscsillag itt nem kerülhető meg! Szerintem egy ember harca azért, hogy a halálba vezetett bajtársai megkapják a végső tiszteletet, és valamiképp önmaga lelkivilágát is mentse, remekül van bemutatva. Az, hogy a kínaiak bennehagyták a negatív dolgokat, a pártbürokrácia megjelenését, kifejezetten újdonság számba megy. Egyáltalán nem kell félni a második résztől, nem unalmas. Viszont elvárja a figyelmet. Aki volt katona, nagyon is meg tudja érteni a főhőst, akit szerintem kiválóan alakít a megformálója.
#3 Guest 2008-02-05 22:25
Szerintem is kár kihagyni, főleg a csatajelenetek miatt.
#2 fea 2008-02-05 21:47
Szerintem nem kell választani. Nézd meg ezt is! :-)
#1 Guest 2008-02-05 10:21
Nos, a vöröscsillagos egy óra miatt választottam inkább a warlordst (bárki bármit mondjon, nem bántam meg : )

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Mizoguchi Kenji (1898-1956) - 1. rész

Mizoguchi Kenji (1898-1956) - 1. rész

 Mizoguchi Kenji a ’20-as években kezdte a szakmát, abban a korban, mikor a japán filmgyártás még csak kialakulóban volt. Ennek a késésnek az oka a japán művészetben ekkor még rendkívül kiemelt helyet elfoglaló kabuki, és...

Samurai Resurrection (Makai tenshou) (2003)

Samurai Resurrection (Makai tenshou) (2003)

Samurai Resurrection (魔界転生) (2003)   iMDB  

Dostana (2008)

Dostana (2008)

 Kiadó lakást keresve melyik férfi ne hazudná gondolkodás nélkül azt a gyanakvó házinéninek, hogy az ő szíve bizony a lakásra szintén pályázó vadidegen riválisért dobog, ha ezzel rögtön az észbontó Priyanka Chopra lakótársává avanzsálhat?! Filmbéli...

D-Day (2013)

D-Day (2013)

  Azt gondolom, mindegy, hol élünk, hány évesek vagyunk, vagy mi a foglalkozásunk, valamennyiünk életében eljön egyszer az a nap, melyet az ismert történelmi háttér miatt ’D-Day’-ként is emlegethetünk. Egy-egy ilyen napot mindenki - akár mi...