belépés∆

Tsubaki Sanjuro Remake (2007)

Tsubaki Sanjuro Remake (2007)

Az utóbbi időben sajnos a japán filmiparban is megszaporodtak a rajongók által elsősorban a „jaj, hát ezt miért kellett?” felkiáltással fogadott produkciók, amik legtöbbje régi nagy sikerek újraforgatása. Ezen próbálkozások egyike Morita Yoshimitsu filmje, a Tsubaki Sanjuro, ami természetesen a zseniális Kurosawa Akira megegyező című műremekének nagyjából egy az egyben másolata.

Tsubaki Sanjuro Remake (2007)

Sajnos, ahogy a remake-ek esetében szinte mindig lenni szokott, a nagyjából szó ezúttal is kulcsfontosságú. Előre borítékolható volt, hogy lehetetlen dolog az eredeti Kurosawa filmet túlszárnyalni, vagy legalább megközelíteni, még annak a figyelembevételével is, hogy ha a 2007-es változat szereposztását és stábját nézzük, egyáltalán nem rossz a helyzet. Sajnos még a japán oldalakon sem találtam információt arról, hogy tulajdonképpen miért is készítették el ezt a másolatot (amit szépen sorban fog követni a The Hidden Fortress és a Seven Samurai felújítása, igaz, ez utóbbi valami amerikai projektnek néz ki), első ránézésre talán az lehetett a lényeg, hogy Mifune Toshirou halálának 10. évfordulója környékén kerüljön a mozikba, illetőleg a japán WikiPedia szerint Oda Yuji karrierje kezdetének 20. évfordulója ürügyén lett felkérve a főszerepre.

Tsubaki Sanjuro Remake (2007)

A sztorira azt hiszem, felesleges túl sok helyet és időt pazarolni, hiszen kevés olyan ázsiafilm rajongó lehet, aki nem látta az eredeti változatot. Dióhéjban annyit róla, hogy a címszereplő szarkasztikus dumájú ronin 9 fiatal szamuráj segítségéül szegődik, hogy a faluban hatalomra törni készülő Kurofuji-t megállítsák. Azonban, ahogy az már lenni szokott, az illetőt egy jókora hadsereg, valamint a szintén remek képességekkel megáldott ronin, Hanbei őrzi, így a kis csapatnak minden leleményt be kell vetnie, hogy leleplezze őket.

Tsubaki Sanjuro Remake (2007)

Ezt a filmet lehetetlen önmagában szemlélni, így kénytelen leszek végig az eredeti változattal való összehasonlítgatás eszközeivel élni. Kezdjük először a talán legfontosabb résszel, a színészi játékkal. Nos, én elsősorban a mellékszereplők teljesítményével nem voltam kibékülve, szinte mindegyikük túljátszotta a szerepét, erőteljesen grimaszoltak, ami tulajdonképpen egy alapvetően vígjátéknak is felfogható sztori esetében nem akkora probléma, de a Tsubaki Sanjuro a kétségtelenül gyakran felbukkanó komikus részek ellenére sem nevezhető komédiának. A főbb szereplők játékával nem volt probléma, saját magukhoz képest kifejezetten stílusosan alakítottak, persze ahogy Oda Yuji nem ér fel Mifune Toshirou-hoz, úgy Toyokawa Etsushi sem Nakadai Tatsuya-hoz. Viszont Oda végre kilépett az Odoru Daisousasen-beli szépfiú szerepkörből, időnként pedig - főleg a komikus jelenetekben - egész meggyőzően teljesített. Igaz, a vívás terén volt némi hiányossága, de azt azért javarészt az ügyes vágásokkal sikerült valamelyest áthidalni, bár valószínűleg oldfan kollégánk hamar felfedezné a bakikat. A rutinos Toyokawa vérprofin hozza a faarcú, jéghideg tekintetű Hanbei-t, tulajdonképpen sokkal emlékezetesebb alakítást nyújt, mint Oda, kifejezetten tetszett a játéka.

Tsubaki Sanjuro Remake (2007)

Akárcsak a két főszereplő, a rendező sem akárki, hiszen a számtalan díjjal jutalmazott Morita Yoshimitsu nevéhez a közelmúltból olyan remek darabok fűződnek, mint az Asura, a Sea Cat, a The Mamiya Brothers és a South Bound. Persze ahogy a többiek, úgy ő is elbukik az eredeti filmmel való összehasonlítás során, ráadásul nem csak a rendezés, hanem a technikai kivitelezés terén is, ami az eltelt majd’ 50 évet figyelembe véve kissé kínos. A rendezésével az talán a legnagyobb probléma, hogy képtelen volt tartani az eredeti változat tempóját. Kurosawa alig több, mint másfél órába tudta belesűríteni a sztorit, Morita azonban a mostanában szinte már kötelezővé vált 2 óra körüli játékidőt választotta, ami miatt eléggé vontatott lett a történet.

Tsubaki Sanjuro Remake (2007)

Technikailag is felemás a kép, akár szó szerint, akár átvitt értelemben értjük. A képi világ gyönyörű, a rendező igyekezett mindent kihozni a színes film adta lehetőségekből, viszont a mostani japán filmekben megszokott, kicsit „tévésorozatos” technika miatt hiányzik a látványból az a grandiózusság, ami az eredetit jellemezte. Persze lehet, hogy ez csak nekem fog szemet szúrni... Szintén hiányoztak a Kurosawa jellegzetességnek számító jelenetből-jelenetbe átúszó vágások, amik helyett Morita a „szokásos” elsötétülő, majd másik jelenetre kivilágosodó technikát használta, míg a záró harc kivitelezése egyértelműen illúzióromboló, Mifune és Nakadai a japán akciófilmeket alapjaiban megváltoztató jelenete helyett egy már-már szánalmas kis belassított csatát láthatunk. Igaz, a vívós jelenetek egyébként is gyenguszok, egy 2007-es szamurájfilmnél már jócskán mások az elvárások, mint a 60-as évek elején voltak. Egyik csatánál sincs vér (leszámítva a kardok pengéjén láthatót), továbbá elég rövidkék, ami főleg amiatt fura, mert a 2 órába bőven belefértek volna kicsit nagyobb lélegzetű csetepaték is.

Tsubaki Sanjuro Remake (2007)

Összességében tehát akárcsak a film megtekintése előtt, úgy utána is élénken él bennem a „hát ezt vajon miért kellett?” érzet ezzel a remake-kel kapcsolatban. Véleményem szerint egyáltalán nem az egy az egyben módszert kellett volna alkalmazni, hanem inkább fogni az eredeti regényt és egy, a 2007-es elvárásoknak is megfelelő, a Kurosawa-féle változatnál extrémebb, véresebb és pörgősebb forgatókönyvet kellett volna összehozni. Így azonban csak egy könnyen felejthető, egyszer nézhető közepes film lett a végeredmény, Oda pedig kaphatott volna testhezállóbb szerepet is karrierje 20 éves évfordulójának elismeréséül...

iMDB


Trailer

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Human Vapor (Gasu ningen dai ichi gou) (1960)

The Human Vapor (Gasu ningen dai ichi gou) (1960)

Jó ötven évvel ezelőtt Tsuburaya Eiji és Honda Ishirou párosa hatalmas mennyiségben ontotta az érdekesebbnél érdekesebb, elvetemültnél elvetemültebb sci-fi/horror mozikat, természetesen a kaiju eposzok mellett.

Happy Together (1997)

Happy Together (1997)

    iMDB Háttérkép   Igazi, átütő erejű Wong Kar-wai klasszikus, amiben minden benne van, amit e rendezőben szeretünk, és ezt így látták a filmkritikusok is 1997-ben, Cannes-ban. Yiu-fai (Tony Leung) és barátja Po-wing (Leslie Cheung) idillinek ugyan nem mondható, de...

A halál jele - Memories of Murder (2003)

A halál jele - Memories of Murder (2003)

   Egy sorozatgyilkos utáni nyomozásról szóló thrillerből nagyon sok készült, kiforrott módszerek vannak rá, hogy hogyan lehet olyan filmet készíteni, amik az ilyen thrillerek tipikus elemeit kötelességből és rutinból hozzák, a néző azt kapja, amit...

Aces Go Places I-V (Mad Mission - Őrült küldetés) (Zuijia Paidang…

Aces Go Places I-V (Mad Mission - Őrült küldetés) (Zuijia Paidang) (1982-1989)

1.rész                     2.rész                              3.rész                      4.rész            ...