belépés∆

Nakadai Tatsuya

Nakadai Tatsuya (仲代達矢)

Nakadai Tatsuya

Nakadai Tatsuya 1932. december 13-án született Tokyo-ban, születésekor még a Motohisa utónevet kapta. Az 1950-es évek elején fedezte fel Kobayashi Masaki filmrendező, aki véletlenül betért vásárolni abba a boltba, ahol a magas, jóképű Nakadai eladóként dolgozott. Az elé tett szerződési ajánlat elfogadása után nem sokkal már a filmvásznon szerepelt, mégpedig Kobayashi 1953-ban forgatott The Thick-Walled Room című filmjében, amit a híres író, Koubou Abe regényéből készítettek. A későbbiekben is rengetegszer dolgozott együtt Kobayashival, kettejük kapcsolata a Kurosawa-Mifune pároshoz hasonlítható. Nakadai első híres szerepét is egy Kobayashi filmben játszotta, ez volt az 1959-es The Human Condition, amiből két folytatás is készült, valamint további híres Kobayashi alkotások követtek: a Harakiri és a The Inheritance 1962-ben, a Kwaidan 1964-ben, a Samurai Rebellion 1967-ben, a The inn of evil 1971-ben és a The Empty Table 1985-ben.

Természetesen a japán filmművészet más nagy rendezői is igénybe vették szolgálatait. Kurosawa Akira 5 filmjében is szerepet kapott, igaz, ezek közül a legelsőben, a Hét szamurájban csak statisztált. A későbbi Kurosawa alkotásokban már főszereplő volt, a Yojimbo -ban és a Sanjuro-ban a főgonosz karakterek egyikét játszotta, a High & Low-ban pedig egy nyomozót. Miután Kurosawa és Mifune között megromlott a viszony, kézenfekvő döntésnek látszott, hogy 1980-ban a már akkor is idős mester őt választotta a Kagemusha főszerepére, az elhunyt uralkodó dublőrének és a Ran-ban is ő játszotta az öreg uralkodót, aki át akarja adni a hatalmat a fiainak.



Teshigahara Hiroshi The Face of another című filmjében Okuyama úr szerepében volt látható, valamint a 26 évvel később, 1992-ben forgatott Princess Goh-ban Oribe Furuta-t alakította. Naruse Mikio filmjeiben is játszott, először a When a Woman Ascends the Stairs-ben egy managert személyesített meg, amit a Daughters, Wives and a Mother egyik szerepe követett, de feltűnt Naruse Poignant Story-jában, valamint a szintén ő általa rendezett A woman’s storyban is.
Okamoto Kihachi is előszeretettel szerepeltette filmjeiben, ezek közül legismertebb az 1968-as Kill! és a két évvel korábbi Sword of Doom. Narrátorként hallható a The human bullet című Okamoto filmben is.
A chambara filmek egyik legjelesebb rendezőjének, Gosha Hideo-nak is a kedvencei közé tartozott. Egyik leghíresebb közös filmjük a Goyokin volt, ami 1969-ben készült, de még több közös munkájuk is volt, többek között a Tenchu (Hitokiri), a Prison Release Celebration, a Bandits vs. Samurai Squadron, a Hunter in the dark, az Onimasa, a Kita no hotaru, valamint a mester késői műveinek egyike, az 1989-es Four days of snow and blood és az 1991-es Kagerou.
A fenti rendezőkön kívül dolgozott még együtt többek között Inagaki Hiroshi-val a Portrait of Hell-ben és Ichikawa Kon-nal az Enjo és az Odd Obsession című filmekben.

Nakadai Tatsuya

A 90-es évek kezdetétől már egyre kevesebb filmben volt látható, azokban is egyre kisebb szerepekben. Felesége, Ryu Tomoe, akivel 40 éve voltak házasok, 1996-ban bekövetkezett halála után egy időre visszavonult a filmezéstől, csak néhány Kurosawa Akira-t méltató dokumentumfilmhez vállalt interjúkat. 1999-ben azonban visszatért a vászonra, az After the Rain-ben és a Spellboundban is szerepet vállalt. A 2002-es To dance with the white dog-ban ismét főszerepet kapott, egy öregembert játszott, aki felesége elvesztésének élményével próbál megbírkózni. A szerepben rengeteget segített saját szomorú tapasztalata is. 2003-ban a JVC cég történetéről készített filmben Matsushita urat, a Matsushita gyár alapítóját testesítette meg, a Like Ashura-ban pedig egy idős apát alakított, feltűnt a Sekai no chuushin de ai wo sakebu című tv sorozatban, a második világháborúban bevetett Yamato nevű hajó történetének megfimesítésében is szerepet kapott, legfrisebb filmszerepe pedig a The Inugamis, ami 2006-ban készült. Az iMDB szerint eddig 125 filmben játszott és reméljük, az elkövetkezendő időkben még jópár filmben láthatjuk a japán filmművészet egyik legnagyobb alakját.

Források:

TohoKingdom

Answers.com

iMDB

WikiPedia

Hozzászólások   

#1 Guest 2007-01-17 14:31
Nakadai nélkül 20 éven át igazi számottevő film nem is született Japánban,s ez nem is nagy túlzás.Öröm látni,hogy szinte minden jelentősebb mozijáról ismertető található a site-on.Pláne ha Ramiz is elkészül a KILL!-lel...

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Breathe in breathe out (Shinkokyuu no hitsuyou) (2004)

Breathe in breathe out (Shinkokyuu no hitsuyou) (2004)

Breathe in breathe out (深呼吸の必要) (2004)iMDBEnnek a filmnek a címe talán nem annyira izgalmas, azonban egyrészt a témája és a történet helyszíne, másrészt a rendező személye miatt mindenképpen figyelemre méltó. A filmet ugyanis a viszonylag...

Tsubaki Sanjuro Remake (2007)

Tsubaki Sanjuro Remake (2007)

Az utóbbi időben sajnos a japán filmiparban is megszaporodtak a rajongók által elsősorban a „jaj, hát ezt miért kellett?” felkiáltással fogadott produkciók, amik legtöbbje régi nagy sikerek újraforgatása. Ezen próbálkozások egyike Morita Yoshimitsu filmje, a...

Take Care of My Cat (Goyangileul butaghae) (2001)

Take Care of My Cat (Goyangileul butaghae) (2001)

Szeretnék egy pár sort írni az egyik kedvenc koreai filmemről. Ha rangsort kéne állítani, akkor talán a harmadik helyet foglalná el nálam, ami elég jó hely, hiszen az már bronzérem, ugyebár. Szóval a film, mint...

Viva Erotica (Se qing nan nu) (1996)

Viva Erotica (Se qing nan nu) (1996)

Viva Erotica (Se qing nan nu) (1996)IMDbEgy filmrendező, Sing (Leslie Cheung) akinek két előző filmje megbukott a moziban, de kap a producerétől (Kar-Ying Law) és a triádkapcsolatokkal rendelkező filmstúdió tulajdonostól még egy esélyt, hogy filmet...