belépés∆

Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)

 

Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)

 

Főszereplők: Isao Natsuyagi; Kotaro Satomi; Koji Nambara

Rendezte: KUDO Eiichi

(1966; fekete-fehér; 96 perc)

A szamuráj kor belső viszonyain át a saját korának problémáit tárgyaló trilógia utolsó darabjában Kudo Eiichi megint maradandót alkotott. Sőt, ha a mai néző elvárásai szerint vizsgáljuk a filmeket, minden bizonnyal ez a mozi a legjobban fogyasztható.

Nariatsu, a shógun örökbe fogadott gyermeke az egyik vadászaton megsérti a szomszédos Oshi klán határát. Féktelen viselkedésében halálra sebzi a klán urát. Tatewaki kamarás panasszal él a felsőbbség felé. Bár mindenki tisztában van a valós helyzettel, a Shógunátus méltóságának megőrzése érdekében a vádat hamisan megfordítják és a klánt feloszlatásra ítélik. (Elvégre a legfőbb hatalom családi berkein belül méltatlan személy nem létezhet…) Ám a szamuráj szokásjog ad egy lehetőséget a menekülésre az elítélt klán számára, de abba az érintettek biztosan belehalnak…
Amikor kiszolgáltatottak küzdenek a hatalom ellen, melyik a helyes és eredményes út? Meddig mehet el egy kormány az „arcának megőrzése” érdekében? Hol húzódnak a tisztesség határai? Lehet-e merénylet által igazságot szolgáltatni? Izgalmas kérdések, mind a mai napig aktuálisak
.

A rendező harmadszor boncolgatja ezt a témát. Leszögezhetjük, sokat tanult az előző két kísérletéből. A The Great Duel és a Thirteen Assassins filmek megújították a jidai-geki műfajt, de kissé nehézkes szerkezetűek voltak. A javulás mértéke elsősorban a forgatókönyvön mérhető le. Rövid, hatásos jeleneteken át építkezik, és bontja ki az alapkonfliktust. Az előző filmeknél változatosabb és reálisabb karakterek sorát vonultatja fel. Az emberi áldozatvállalással így könnyebb azonosulni a nézőnek. A történetvezetés szintén kiforrottabb lett. Párhuzamosan látjuk a merénylők és a testőrök erőfeszítéseit, továbbá a klánját menteni akaró kamarás és a bürokrata hivatalnok szellemi párbaját. Ez a felépítési technika egyre emelkedő feszültséget teremt.

Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)

Az emberi oldal bemutatása szintén magasabb szintre lépett. A merénylők között akad elkötelezett szamuráj, pszichopata gyilkos, felemelkedésben reménykedő szerelmes, elkeseredett ronin, sőt, nő is. Különösen az ifjú házas parancsnok áldozatvállalásának nagysága sikerült megindítóra. A testőrök csoportja is több részre bomlik, az ő belső problémájuk az, hogy tisztában vannak vele, méltatlan személyt kell akár az életük árán megvédeniük. Ezúttal még a főgonosz személyét is sikerült a sablonokon túl mutatóan felvázolni, bár ebben azért kevesebb volt a variációs lehetőség.

Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)

Amit megőriztek az előző két részből, az a harci jelenetek profizmusa. Megnézhetjük, milyen volt egy középkori kamikáze támadás. Erről csak annyit, hogy egyértelműen jobb karosszékből nézni, mint esetleg testközelből megtapasztalni, bármely fél oldaláról. A szereplőgárda nagy része ismerős már a trilógia előző részeiből, ez egyben garancia a magas színvonalú színészi játékra. Képileg sem érheti panasz a filmet, kifejezetten hangulatteremtő az operatőr tevékenysége. A rendező is igazolja, miért van jó hírneve.

Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)


Kiforrott alkotás, amely a drámai és a kalandos elemeket jó érzékkel vegyíti. Komoly érzelmi töltéssel rendelkezik, tempója megfelel a mai néző számára is. Bízvást ajánlom mindenkinek.

imdb  

Hozzászólások   

#1 oldmeesee 2010-04-26 17:32
Tökéletes összefoglalója egy remek szamuráj filmnek. Köszönöm,hogy írásoddal felhívtad rá a figyelmem.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Dog in a Sidecar (Saido ka ni inu) (2007)

Dog in a Sidecar (Saido ka ni inu) (2007)

A kisemberek hétköznapi történeteit bemutató drámák szinte végeláthatatlan sorokban kerültek ki a japán filmesek kezei közül már a filmtörténet kezdeteitől fogva. Ugyan az utóbbi néhány évben egyre több hazai blockbuster kerül a japán mozikba, szerencsére...

The Knot (Yun shui yao) (2006)

The Knot (Yun shui yao) (2006)

The Knot (Yun shui yao) (2006)iMDBA XX. század 40-es éveinek második felében egy jómódú fogorvos családja felfogad egy diákot angolt tanítani a fiuk mellé. Az anya szerint az újdonsült tanítónak, Chen Qiushui-nek nehéz dolga lesz,...

May 18 (2007)

May 18 (2007)

  A May 18 egyike a 2007-ben legjobban várt három dél-koreai filmnek. Egyrészt mindenképpen felüdülést jelent a tucatszám készülő romcomok és szellemlányos filmek sorában, másrészt, mivel a közelmúlt koreai történetével foglalkozik és erősen nacionalista beállítottságú, ottani...

Zatoichi's Revenge (Zatoichi nidan-giki) (1965)

Zatoichi's Revenge (Zatoichi nidan-giki) (1965)

  IMDb Főszereplők: Katsu Shintaro; Miki Norihai; Kato TakeshiRendezte: Inoue Akira(1965, 84 perc)1963-ra, 32 évesen, Katsu már a DAIEI hatalmas sztárja volt. Elnyerte a "Kék szalag" kitüntetést, amely a japán színészek között a legnagyobb becsben állt. Neve...