belépés∆

47 Ronin (Chushingura - Hana no maki yuki no maki) (1962)

47 Ronin (Chushingura - Hana no maki yuki no maki) (1962)
 

Talán a nemzetközileg legismertebb japán legendának mondható, melynek nagy a népszerűsége belföldön és külföldön egyaránt. Jellemző rá, hogy a 2. világháború idején, amikor a filmgyárak nyersanyag hiánnyal küszködtek, és megkérdezték a fronton lévő katonákat, melyik történetet szeretnék látni, elsöprő többséggel a 47 hűséges ronin győzött.

1701-ben, mintegy 100 évvel a nagy háborúk lezárása után, a szamurájok helyzete teljesen átalakult. Igazából fölöslegessé lettek, már csak kevesen élik a harcosok életét. Hivatalnokokká, vagy naplopókká váltak, dúl a korrupció. Egy tüzes természetű, becsületes, vidéki földesúr kapja a feladatot, hogy tegyen ellene. Az Ako klán ifjú ura hamar ellentétbe kerül a Kirával, a „Szertartás mesterrel”, aki leplezetlenül várja a megvesztegetést. A shógun palotájában kardot rántani halálos bűntett, s a felbőszített, megsértett ifjú Asano ezt követi el. A lelketlen, bürokratikus bíróság a valós körülményeket mit sem mérlegelve hozza meg az ítéletét. Az ifjút harakirire, a klánt feloszlatásra ítélik. A földönfutóvá lett szamurájok egy része bosszút esküszik, pedig a Shógunátus ítéletét megkérdőjelezni egyenlő a biztos pusztulással. A kamarás, Oishi, fondorlatos tervet eszel ki, jól tudván, az ellenfeleik is készülnek a várható bosszúra.

Ezt a híres történetet már számtalan alkalommal vitték vászonra a japán mozi kezdetei óta. A neves rendező, Hiroshi Inagaki, 1962-ben avatott kézzel nyúlt a témához. Azt a megközelítést választotta, amely vissza akarja adni, hogyan lettek legendává a földönfutó, nincstelen roninok azáltal, hogy megőrizték a szamuráj életforma morális alapjait. Engedelmesség, becsület és tisztesség mindhalálig, sőt, azon is túl. Amikor pedig a törvény és a becsület szembekerül, az erkölcs fontosabb, mint a fizikai lét. Elméletileg könnyű ezzel azonosulni, de ha valóban élet és halál között kell dönteni, bizony „oly nehéz a választás”. Inagaki mester, aki  az emelkedett, romantikus stílus képviselője volt a 60-as években, a legjobb formáját hozta. A történet jól felépített, aprólékosan kidolgozott, tele van valós, szerethető karakterekkel. Nem papirosízű, életszerűek a konfliktusok. A roninok azáltal nemesülnek fel, hogy képesek az önfeláldozásra, de korántsem mindenki állja ki talajvesztettség próbáját. A „rosszak” oldalán harcolóknak ugyanúgy megvan a maguk érzelmi elkötelezettsége, mint azoknak, akiknek a néző szurkol. Kira nagyúr (Chusha Ichikawa) bár fölöttébb utálatos valaki, nem egysíkú, gonosz alak, hanem egy gyenge jellemű ember, aki szánnivalóvá süllyed a végére. Ellenpárja, Oishi kamarás maga a ravaszság, eltökéltség, akinek a társadalom megvetését kell elviselnie ahhoz, hogy tervét végrehajthassa. Mindene rámegy  a tisztessége megőrzésére, beleértve a családját. Koshiro Matsumoto kevésbé ismert színész, de kiválóan hozza a szerepet. Rajtuk kívül számos érdekes szereplő tűnik fel, a 47 ronin között mindenféle ember akad, lehet csemegézni. Toshiro Mifune az egyik húzónév. A „megszokott figurát” hozza. Azért a  részeges, de a kellő pillanatban nemesen döntő Tawaraboshi inkább csak mellékszereplő, mint fő karakter.

A mozi az egyik legszebb film, amit Japánban valaha leforgattak.
Pazar a külsőségek megjelenítése, a fényképezés tényleg lenyűgöző. A szereplőgárdában a legkisebb alakokat is képzett színészek formálják meg. A film emelkedett stílusú, de nem fellengzős. Nagyon erős az érzelmi töltete. Inagaki mester rászolgál a titulusára. A havas téli éjszakán a halálba induló, elszánt roninok menetének hang nélküli megjelenítése több lett, mint jó. Igazi mozi varázslat született meg, amely tényleg képes visszaadni egy legenda nemességét.


47 Ronin (Chushingura - Hana no maki yuki no maki) (1962)
 


Érdekesség: A korabeli Japánban nagy társadalmi érdeklődés követte az Ako klán derék harcosainak perét. Az ítélet végkimenetele nem lehetett kétséges, de 2 végletből választhatott a bíróság, és a hátramaradottaknak korántsem volt mindegy, melyik felfogás győz. A bigottak szerint a Shógunátus törvényeinek megszegői köztörvényes bűnözők, közönséges gyilkosok, akiket le kell fejezni, mindenüket elkobozni, a rokonságukat is keményen megbüntetni. A másik tábor szerint hibáztak ugyan, de a szamurájok már-már feledésbe merülő eszméit hozták vissza a valós életbe, ezért megérdemlik a harakiri elkövetésének lehetőségét. Formailag ugyan az is halálos ítélet volt, de a családjuk mentesült a büntetés alól, sőt, közmegbecsülés részesei lettek. Végül az utóbbi felfogás győzedelmeskedett, nem csekély mértékben a köznép nyomására. A 47 hűséges ronin története máig élő legendává nemesedett.  Sírjuk a tokiói Szengakudzsi templomban található, nemzeti zarándokhelynek számít.

A mozi a korai 60-as évek filmkészítésének kiemelkedő műve, nyugodtan nevezhető mestermunkának. Mára persze már változott az ízlés, lehet, hogy lesz, aki kissé lassúnak fogja találni, de unalmasnak aligha. A történet színpompás megjelenítése, erkölcsi tartalma, mely elsőrangú színészi alakításokkal párosul, képes maradandó élményt nyújtani a mai nézőknek is. Méltó képviselője egy letűnt kor legjobb szellemiségét bemutatni akaró irányzatnak, igényes alkotás. Ajánlom mindenkinek.

 

Rendezte: Hiroshi Inagaki
Főszereplők: Koshiro Matsumoto; Yuzo Kayama; Chusha Ichikawa; Toshiro Mifune
(1962; 207 perc)

imdb

Hozzászólások   

#1 Kiko 2008-05-16 17:37
jó kis cikk, biztos megnézem ;-)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Story of Hideyoshi (Taikoki) (1987)

The Story of Hideyoshi (Taikoki) (1987)

    Eredeti cím: TaikokiFőszereplők: Shibata Kyohei; Matsuka Hiroki; Sonny ChibaRendező: Okamoto Kihachi(TBS TV 1987; 120 és 100 perc)Egy fiatal vidéki szamuráj szerencsésen túlél egy vesztett ütközetet, földönfutóvá lesz, majd egy jóslatot követve "üldözni kezdi" a...

War of The Arrows (Choi jong byeong gi Hwal) (2011)

War of The Arrows (Choi jong byeong gi Hwal) (2011)

  Az elmúlt bő évtizedben a koreai filmes társadalom nekilátott kialakítani a rájuk jellemző egyedi arculatot. A "Musa"-tól kezdve az "Oldboy"-on és a "Lopakodó lelkek"-en át a "71 - Into The Fire"-ig sorolhatnám a figyelemre érdemes...

Moonlight Express (Sing yuet tung wa) (1999)

Moonlight Express (Sing yuet tung wa) (1999)

Moonlight Express (Sing yuet tung wa) (1999)iMDBEz a film egy újabb beépített zsarus thriller Hongkongból. E mondat miatt akár egyből kerülhetne is a „hát ezt se nézzük meg” kategóriába, azonban annyiban különbözik tengernyi társától, hogy...

4 Horror Tales - D-Day aka Roommates (2006)

4 Horror Tales - D-Day aka Roommates (2006)

    IMDb Ringu. Ez volt a címe annak a filmnek, ami elindította a hosszúhajú szellemlányok karrierjét az ázsiai, majd a Hollywood-i feldolgozógépezet révén az amerikai filmgyártás horror termésében egyaránt. A D-Day bemutatójának megtekintése után azt hihetnénk, hogy...