belépés∆

The Great Duel (Dai satsujin) (1964)

 

The Great Duel (Dai satsujin) (1964)
 

IMDb 

Alternatív cím: The Great Killing

Főszereplők: Kotaro Satsumi; Choichiro Kawasaki; Mikijiro Hira

Rendezte: Eiichi Kudo

(1964, 114 perc)

Eiichi Kudo-t a 60-as évek lázadó ifjú nemzedékéhez tartozó rendezőként ismeri a világ, bár ő nem sorolja hozzájuk magát. Saját bevallása szerint igazából kimaradt a kor forgatagából. Családi háttere a filmstúdiók világába predesztinálta és ott is kötött ki. Ám az egyetemi éveiről érkező pletykák elegendőek voltak a stúdió vezetők számára, hogy gyanús alak legyen. Így, bár kapott lehetőségeket, az "igazi nagy dobásra" sosem volt lehetősége. Ám így is maradandót alkotott.

1678-ban, a Shógunátus korai időszakában, már mutatkoztak a bürokratikus államrend okozta problémák. Az új földadó lázadásokhoz vezetett, melyeket a kormányzat kivégzésekkel igyekszik letörni. Ám a rendszeren belül is vannak ellenállók, egész magas körökig vezetnek a szálak. Ellenük is megindul a hajsza. Az egyik menekülő a barátjánál próbál elrejtőzni, akit így gyanúba kever. Az ártatlan szamuráj családja áldozatul esik a törvényszolgák hatalmaskodásának. Az elkeseredett ifjú csatlakozik a reformokért küzdőkhöz, akik nagyszabású merényletet készítenek elő....

Eiichi lehet hogy önmagát nem sorolta a lázadó nemzedékhez, de a munkái azt a vonulatot követik.(Tulajdonképpen nem csoda, hogy állandóan ferde szemmel néztek rá, nem szószerint véve a mondást...Wink Állandó témája volt a korrupt kormányzat és a talpnyalók elleni küzdelem. (Lásd The Thirteen Assassins) A 60-as években ezeknek a történeteknek erős "áthallásuk" volt.  Az ő nagy újítása az volt, hogy a politikai, drámai történeteket ötvözte a közkedvelt jidaigeki műfajjal. A közönség lelkesen fogadta a pazar, hosszú akciójelenetekkel vegyített, de drámai pillanatokban sem szűkölködő alkotásokat. Így van ez ebben a filmben is. A fordulatos történetvezetés átkalauzolja a nézőt a legmagasabb körök világától a nagyváros elhanyagolt külső övezetéig, miközben érdekes, változatos élettörténetű karakterek sora bukkan fel a legkülönfélébb, embert próbára tevő helyzetekben. Eiichi nem idealizálja a hőseit, sőt, épp ellenkezőleg. Az teszi igen egyedivé a munkáit, hogy alaposan odamondogat a másik oldalnak is. A nép nevében fellépő szamurájoknak semmi kapcsolatuk nincs a köznéppel, a küzdelem az uralkodó kaszt belső meghasonlottságát mutatja. Az utca emberének csak a felfordulás és menekülés "jut" a váratlanul felbukkanó kardok elől. A merénylők között megszállott, gyilkos kéjvágytól hajtott éppúgy akad, mint lelkes elkötelezett. Maga a főhős is csak egy kényszerpályára került szamuráj, nem reformer. Jellemző, hogy a rendező nem a merénylőknek adja meg a vétkes megbüntetésének lehetőségét, hanem olyasvalakinek, aki önmaga sem tudja, miért keveredik bele a dologba. Eiichi a nevéhez szorosan kapcsolható, filmjei egyik fő vonzerejeét adó harci jelenetekhez ezúttal különleges technikát választott. Kézikamerával veti be magát az események középpontjába, így a néző átélheti, milyen lehetett egy merénylet belülről szemlélve. Nála nincs Hideo Gosha balettfinomságú, gondosan kimért, szép, de egyben halálos, mégis esztétikus koreográfiája. Van viszont kavarodás, csapkodás, rémült emberek kétségbeesett önmentési kísérlete, vagy önfeláldozó rohama. Hősei a kanálisban, sárban vívják harcukat és halnak meg, távol minden hősi póztól. Rájuk inkább jellemző az elkeseredettség pusztító halálvágya. A veszteség pedig mindkét oldalon nagyon fáj. Fennköltség nincs, mégis megragadó a küzdelmük, a technikai kivitel pedig lenyűgöző. Átjön a képernyőn, hogy nehéz és veszélyes forgatás volt.

Az alternatív cím, (kb. A nagy gyilkolászás) jobban kifejezi a rendező szándékát mint a forgalmazási változat. Az üzenete is egyértelmű a mozinak: Nem lehet társadalmi változást elérni egy kis csoport forradalmárral, a nép bevonása nélkül. Fontos és jó mozi ez a 60-as évekből.

 

Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!
Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!
 

 

Hozzászólások   

#5 oldmeesee 2010-07-11 16:47
Nekem egy kicsit furcsa volt, ahogy egyébként képzett szamurájok össze-vissza csapkodtak a kardjukkal. Igaz a lázadók vezetője, mondott is valami olyasmit, hogy "a mostani szamurájok már nem tudnak harcolni". Egyébként a film nagyon tetszett
#4 oldfan 2008-01-14 11:09
Boros tagtársunknak és másnak is még, ha nézi:
Ne keverjük össze az akció filmeket a társadalmi drámákkal. Nem ugyanazzal a céllal készülnek, ezért más filmes eszközöket használnak.
#3 Boros69 2008-01-13 18:33
Sajnos nekem kissé lassú volt a story. Egyetértek a bemutatóban olvasotakkal, nagyon szépen mutatja be a különböző emberek/kasztok viselkedését/re akcióit az adott szituációban,de lehetne azért ezt egy kicsit tempósabban is.
Harci jelenet csak a végén van, de az elég terejedelmes és itt volt az a momentum ami nagyon is imponált: igazi vérre menő emberi küzdelem, a kézi kamera a "sűrűben " egyenesen nemhogy forradalmi, hanem tökéletesen új és hibátlan megoldás, szinte érezni a vérszagot és a ziháló lehelleteket.
Ami aggaszt: Oldfan azt írja könnyebben követhető mint a 13 assassins...mos t akarom megnézni de ezek után lehet, hogy erőt kell gyűjtenem.
üdv
#2 Yakuza 2007-10-11 01:16
A kézikamerás megoldás nekem is nagyon bejött. Egyébként az elejétől a végéig magával ragadó film ez. Aki teheti, nézze meg.
#1 oldfan 2007-10-10 12:35
Mozgalmasabb, könnyebben követhető mozi, mint a 13 Assassins. Remélem sokan meg fogják nézni, meg azt is, ezúttal enged értékelni "gép szelleme."

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Everyday is Valentine (Ching mai daai wa wong) (2001)

Everyday is Valentine (Ching mai daai wa wong) (2001)

Everyday is Valentine (Ching mai daai wa wong) (2001)iMDBNem meglepő módon Wong Jing, a hongkongi film legtermékenyebb figurája rengeteg más filmes műfaj mellett a romantikus vígjátékok világába is belekóstolt, hiszen ez a könnyen emészthető stílus...

Nezu no Ban (2006)

Nezu no Ban (2006)

   iMDB  Masashito Tsugawa öreg róka már a japán filmgyártásban. 1956 óta forgat filmeket, azonban nem, mint rendező, hanem mint színész. Vége-hossza nincs a sikeresebbnél sikeresebb produkcióknak, melyekben láthattuk (a legújabbak: Death Note, The Uchoten...

Metade Fumaca (1999)

Metade Fumaca (1999)

A hongkongi mozi talán leginkább elcsépelt műfaja a triádfilm, amiből minden évben tucatszámra gyártják az újabb és újabb, ám semmi újat nem nyújtó alkotásokat. A klisék adottak, a nézők rajonganak a rettenthetetlen, sztereotipizált és nagyon...

Millennium Mambo (Qianxi manbo) (2001)

Millennium Mambo (Qianxi manbo) (2001)

 IMDbHsiao-hsien Hou (Flowers of Shanghai, Café Lumiere, Three Times), ezredfordulóra készített filmje, mint ahogy arra a francia és amerikai fordítók a címben rámutattak. Hounak ez a második filmje, amit látok, s mindkettőt valaminek az alkalmából...