belépés∆

Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)

 

Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)

 

Főszereplők: Isao Natsuyagi; Kotaro Satomi; Koji Nambara

Rendezte: KUDO Eiichi

(1966; fekete-fehér; 96 perc)

A szamuráj kor belső viszonyain át a saját korának problémáit tárgyaló trilógia utolsó darabjában Kudo Eiichi megint maradandót alkotott. Sőt, ha a mai néző elvárásai szerint vizsgáljuk a filmeket, minden bizonnyal ez a mozi a legjobban fogyasztható.

Nariatsu, a shógun örökbe fogadott gyermeke az egyik vadászaton megsérti a szomszédos Oshi klán határát. Féktelen viselkedésében halálra sebzi a klán urát. Tatewaki kamarás panasszal él a felsőbbség felé. Bár mindenki tisztában van a valós helyzettel, a Shógunátus méltóságának megőrzése érdekében a vádat hamisan megfordítják és a klánt feloszlatásra ítélik. (Elvégre a legfőbb hatalom családi berkein belül méltatlan személy nem létezhet…) Ám a szamuráj szokásjog ad egy lehetőséget a menekülésre az elítélt klán számára, de abba az érintettek biztosan belehalnak…
Amikor kiszolgáltatottak küzdenek a hatalom ellen, melyik a helyes és eredményes út? Meddig mehet el egy kormány az „arcának megőrzése” érdekében? Hol húzódnak a tisztesség határai? Lehet-e merénylet által igazságot szolgáltatni? Izgalmas kérdések, mind a mai napig aktuálisak
.

A rendező harmadszor boncolgatja ezt a témát. Leszögezhetjük, sokat tanult az előző két kísérletéből. A The Great Duel és a Thirteen Assassins filmek megújították a jidai-geki műfajt, de kissé nehézkes szerkezetűek voltak. A javulás mértéke elsősorban a forgatókönyvön mérhető le. Rövid, hatásos jeleneteken át építkezik, és bontja ki az alapkonfliktust. Az előző filmeknél változatosabb és reálisabb karakterek sorát vonultatja fel. Az emberi áldozatvállalással így könnyebb azonosulni a nézőnek. A történetvezetés szintén kiforrottabb lett. Párhuzamosan látjuk a merénylők és a testőrök erőfeszítéseit, továbbá a klánját menteni akaró kamarás és a bürokrata hivatalnok szellemi párbaját. Ez a felépítési technika egyre emelkedő feszültséget teremt.

Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)

Az emberi oldal bemutatása szintén magasabb szintre lépett. A merénylők között akad elkötelezett szamuráj, pszichopata gyilkos, felemelkedésben reménykedő szerelmes, elkeseredett ronin, sőt, nő is. Különösen az ifjú házas parancsnok áldozatvállalásának nagysága sikerült megindítóra. A testőrök csoportja is több részre bomlik, az ő belső problémájuk az, hogy tisztában vannak vele, méltatlan személyt kell akár az életük árán megvédeniük. Ezúttal még a főgonosz személyét is sikerült a sablonokon túl mutatóan felvázolni, bár ebben azért kevesebb volt a variációs lehetőség.

Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)

Amit megőriztek az előző két részből, az a harci jelenetek profizmusa. Megnézhetjük, milyen volt egy középkori kamikáze támadás. Erről csak annyit, hogy egyértelműen jobb karosszékből nézni, mint esetleg testközelből megtapasztalni, bármely fél oldaláról. A szereplőgárda nagy része ismerős már a trilógia előző részeiből, ez egyben garancia a magas színvonalú színészi játékra. Képileg sem érheti panasz a filmet, kifejezetten hangulatteremtő az operatőr tevékenysége. A rendező is igazolja, miért van jó hírneve.

Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)


Kiforrott alkotás, amely a drámai és a kalandos elemeket jó érzékkel vegyíti. Komoly érzelmi töltéssel rendelkezik, tempója megfelel a mai néző számára is. Bízvást ajánlom mindenkinek.

imdb  

Hozzászólások   

#1 oldmeesee 2010-04-26 17:32
Tökéletes összefoglalója egy remek szamuráj filmnek. Köszönöm,hogy írásoddal felhívtad rá a figyelmem.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Vibrator (2003)

Vibrator (2003)

  Japán kamionos road movie. Zárkózott emberek próbálnak megnyílni, de akármilyen testi kapcsolat és egymás titkainak megismerése után sem olyan könnyű ez... A kamionos srácot az a színész játssza, aki az Ichi the Killerben Ichi-t, ő...

Don't Play with Fire aka Dangerous Encounters: 1st Kind (Dai yat …

Don't Play with Fire aka Dangerous Encounters: 1st Kind (Dai yat lui ying aau him) (1980)

Tsui Hark nevét főképp a 90-es években készült munkái miatt ismerjük (Once Upon a Time in China sorozat, Green Snake, The Blade), de akarva-akaratlanul már jóval hamarabb is magára vonta a figyelmet karrierje során. Nem...

Red Room (Akai misshitsu (heya): Kindan no ôsama geemu) (1999)

Red Room (Akai misshitsu (heya): Kindan no ôsama geemu) (1999)

 Hogyan is nyerhetünk 10 millió yen-t egyetlen nap alatt? Filmünk főszereplői egy négyfős körmérkőzés formájában próbálják meg elérni, egy olyan játékban, ahol a veszteseknek nem sok babér terem, és ahol minden csak a szerencsén, na...