belépés∆

Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)

 

Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)

 

Főszereplők: Isao Natsuyagi; Kotaro Satomi; Koji Nambara

Rendezte: KUDO Eiichi

(1966; fekete-fehér; 96 perc)

A szamuráj kor belső viszonyain át a saját korának problémáit tárgyaló trilógia utolsó darabjában Kudo Eiichi megint maradandót alkotott. Sőt, ha a mai néző elvárásai szerint vizsgáljuk a filmeket, minden bizonnyal ez a mozi a legjobban fogyasztható.

Nariatsu, a shógun örökbe fogadott gyermeke az egyik vadászaton megsérti a szomszédos Oshi klán határát. Féktelen viselkedésében halálra sebzi a klán urát. Tatewaki kamarás panasszal él a felsőbbség felé. Bár mindenki tisztában van a valós helyzettel, a Shógunátus méltóságának megőrzése érdekében a vádat hamisan megfordítják és a klánt feloszlatásra ítélik. (Elvégre a legfőbb hatalom családi berkein belül méltatlan személy nem létezhet…) Ám a szamuráj szokásjog ad egy lehetőséget a menekülésre az elítélt klán számára, de abba az érintettek biztosan belehalnak…
Amikor kiszolgáltatottak küzdenek a hatalom ellen, melyik a helyes és eredményes út? Meddig mehet el egy kormány az „arcának megőrzése” érdekében? Hol húzódnak a tisztesség határai? Lehet-e merénylet által igazságot szolgáltatni? Izgalmas kérdések, mind a mai napig aktuálisak
.

A rendező harmadszor boncolgatja ezt a témát. Leszögezhetjük, sokat tanult az előző két kísérletéből. A The Great Duel és a Thirteen Assassins filmek megújították a jidai-geki műfajt, de kissé nehézkes szerkezetűek voltak. A javulás mértéke elsősorban a forgatókönyvön mérhető le. Rövid, hatásos jeleneteken át építkezik, és bontja ki az alapkonfliktust. Az előző filmeknél változatosabb és reálisabb karakterek sorát vonultatja fel. Az emberi áldozatvállalással így könnyebb azonosulni a nézőnek. A történetvezetés szintén kiforrottabb lett. Párhuzamosan látjuk a merénylők és a testőrök erőfeszítéseit, továbbá a klánját menteni akaró kamarás és a bürokrata hivatalnok szellemi párbaját. Ez a felépítési technika egyre emelkedő feszültséget teremt.

Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)

Az emberi oldal bemutatása szintén magasabb szintre lépett. A merénylők között akad elkötelezett szamuráj, pszichopata gyilkos, felemelkedésben reménykedő szerelmes, elkeseredett ronin, sőt, nő is. Különösen az ifjú házas parancsnok áldozatvállalásának nagysága sikerült megindítóra. A testőrök csoportja is több részre bomlik, az ő belső problémájuk az, hogy tisztában vannak vele, méltatlan személyt kell akár az életük árán megvédeniük. Ezúttal még a főgonosz személyét is sikerült a sablonokon túl mutatóan felvázolni, bár ebben azért kevesebb volt a variációs lehetőség.

Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)

Amit megőriztek az előző két részből, az a harci jelenetek profizmusa. Megnézhetjük, milyen volt egy középkori kamikáze támadás. Erről csak annyit, hogy egyértelműen jobb karosszékből nézni, mint esetleg testközelből megtapasztalni, bármely fél oldaláról. A szereplőgárda nagy része ismerős már a trilógia előző részeiből, ez egyben garancia a magas színvonalú színészi játékra. Képileg sem érheti panasz a filmet, kifejezetten hangulatteremtő az operatőr tevékenysége. A rendező is igazolja, miért van jó hírneve.

Eleven Samurai (Ju-ichinin no Samurai) (1966)


Kiforrott alkotás, amely a drámai és a kalandos elemeket jó érzékkel vegyíti. Komoly érzelmi töltéssel rendelkezik, tempója megfelel a mai néző számára is. Bízvást ajánlom mindenkinek.

imdb  

Hozzászólások   

#1 oldmeesee 2010-04-26 17:32
Tökéletes összefoglalója egy remek szamuráj filmnek. Köszönöm,hogy írásoddal felhívtad rá a figyelmem.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Amalfi vs Rain Fall (2009)

Amalfi vs Rain Fall (2009)

Miért nem jók a japán thrillerek?

Angelica Lee Sum-Kit

Angelica Lee Sum-Kit

Angelica Lee Sum-Kit (李心潔)Lee Sum-Kit 1976 január 23-án született Kedah-ban, Malajziában, nemzetiségét tekintve azonban nem maláj, hanem malajziai kínai. Karrierjét énekesnőként kezdte, először szülőhazájában, majd Taiwan-ra költözött, hogy ott próbáljon szerencsét. Hamarosan piacra került két...

Go Go Second Time Virgin (Yuke yuke nidome no shojo) (1969)

Go Go Second Time Virgin (Yuke yuke nidome no shojo) (1969)

 imdb Rendezte: Koji Wakamatsu Wakamatsu nagy hatású kultfilmje (az Ecstasy of Angels mellett), mely kezdett átvezetni a pink korszakból a modern japán filmbe, s átültetni az előbbi sajátosságait az utóbbiba. Ezek a jellemzők a szex, a...

The Story of Qiu Ju (Qiu Ju da guan si) (1992)

The Story of Qiu Ju (Qiu Ju da guan si) (1992)

The Story of Qiu Ju (Qiu Ju da guan si) (1992)  IMDb