belépés∆

A vasember - Shinya Tsukamoto (1. rész)

A vasember - Shinya Tsukamoto (1. rész)

Mielőtt bárki megismerte volna Takashi Miike (Ichi the Killer; Audition) vagy Hideo Nakata (Ringu 0-2) nevét nyugaton, Shinya Tsukamoto lett az első újhullámos japán rendező, aki világszerte ismerté vált, köszönhetően a Tetsuo elképesztő debütálásának mindenhol.
Tokyoban született 1960 január 1-én, s már 14 évesen filmet forgatott, mikor apja vett neki egy Super 8-as kamerát. Mint fiatal alkotó, nagy lökést adott neki, hogy készíthetett pár filmet a Ginza Now című TV shownak, melyeket 1979-ben mutattak be Tokyo-szerte a mozik.


Tsukamoto ezután félretette a filmezést három évre, amíg elvégezte a Nihon Egyetem művészeti tagozatát, ahol 1982-ben diplomázott, az olajfestészetre specializálódva. Ezek után két évet töltött egy reklámügynökségnél, de innen kilépett, hogy csak a filmre és a mozira koncentrálhasson. Alakítot egy kezdő színházi csoportot, akikkel legsikeresebb munkája, a Denchu Kozo (Electronic Rod Boy). "A színház maga vált egy hatalmas vízi szörnyeteggé" - magyarázza Tsukamoto - "A színjátékot, amit komolyan befolyásolt egy videojáték, adaptáltuk egy 45 perces filmé a következő évben, ami megnyerte az első helyet a Pia Filmfesztiválon, Japánban."
A Denchu Kozo és Tsukamoto korábbi filmje, a The Phantom of Regular Size, szintén magában hordozta a bio-mechanikus fetisizmus eszméjét, ami később fontos motívummá vált a rendező munkáiban. Az ember és gép fúziója lett a fő témája Tsukamoto első komoly, jellegzetes filmjének, a Tetsuonak. Fekete-fehérben filmezve, 16 és 32 mm-es filmek keverékét használva, a felvett anyagba épphogy csak belenyúlva, a mindössze 67 perces Tetsuo egy rémisztő történet egy átlagos üzletemberről, aki egy iszonyatos kiborggá mutálódik.

A vasember - Shinya Tsukamoto (1. rész)
 

Horrorisztikus és szexuális elemekkel keveredve, néhol stop-motion animációs technikát alkalmazó film Chu Ishikawa ipari forgatókönyvére épül. Hatások, párhuzamok: David Lynch, David Cronenberg, JG Ballard, Sogo Ishii, HG Giger, Jan Svankmayer - nem beszélve a klasszikus Kurosawa filmekről, illetve a azokról a bizarr sci-fikről, melyekért Tsukamoto gyerekkorában rajongott, s az Ultra Q c. sorozatot fémjelzik. A színészek és a stáb nagyrészt a Kaiju színházból kerültek bele a filmbe és a 13 millió yenes költségvetés nagyrészt a rendező saját zsebéből lett finanszírozva.

A vasember - Shinya Tsukamoto (1. rész)


A Tetsuo hatalmas siker volt a fesztiválokon világszerte, s hamar ki is adták nyugaton videón is, sikeresen megtalálva közönségét mind a művészfilmek, mind a sci-fik rajongói között. Ironikus, hogy a film sokkal nagyobbat ütött a világ más tájain, mint saját hazájában. Ettől függetlenül Tsukamoto szakmai életrajza rákerült az egyik legnagyobb japán filmtröszt, a Shochiku vezetőségének asztalára, akik megnyerték maguknak, s elkészíttették vele leginkább mainstream filmjét, a Hiroku, a Goblint. "Habár addig én csak a Tetsuo-t csináltam meg, meglepően sok szabadságot kaptam. Persze azért nem volt túl sok hitük bennem ekkor még"

Tetsuo az Ázsiafilmen: Ism. 1.; Ism. 2.

Hozzászólások   

#1 Ábrányi József 2008-06-30 14:23
Nagyon nagy film!

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

A Bloody Aria (Guta-yubalja-deul) (2006)

A Bloody Aria (Guta-yubalja-deul) (2006)

Kevés film van, amiről ennyire nehéz lenne írni, mint az A Bloody Ariáról anélkül, hogy lelőném a film lényegét és poénját. Mindenestre megpróbálom.

Now and Forever (Yeolliji) (2006)

Now and Forever (Yeolliji) (2006)

 IMDb  Ezt a filmet úgy kezdi megnézni az ember, hogy egy sima romantikus film, de azért annál többet fog adni.

Erotic Ghost: Siren (Shin youjo densetsu: seiren) (2004)

Erotic Ghost: Siren (Shin youjo densetsu: seiren) (2004)

A teljességgel ismeretlen Torao Satoshi munkája egy érdekes kisérlet annak szemléltetésére, hogy hogyan is lehet a régi görög mitológiából mindenki által ismert szirének legendáját a mai Japánba átültetni. Az ötlet jópofa, a kivitelezés elfogadható, a...

Even So, I Didn't Do It (Soredemo boku wa yattenai) (2006)

Even So, I Didn't Do It (Soredemo boku wa yattenai) (2006)

Míg az amerikai filmvilágban nagy hagyománya van a különféle bűneseteket bemutató, illetve a bírói működést taglaló történeteknek, addig Japánban mindez valahogy háttérbe szorult. Ez köszönhető egyrészt annak, hogy jóval alacsonyabb a bűnözés, másrészt annak, hogy...