A vasember - Shinya Tsukamoto (1. rész)
Mielőtt bárki megismerte volna Takashi Miike (Ichi the Killer; Audition) vagy Hideo Nakata (Ringu 0-2) nevét nyugaton, Shinya Tsukamoto lett az első újhullámos japán rendező, aki világszerte ismerté vált, köszönhetően a Tetsuo elképesztő debütálásának mindenhol.
Tokyoban született 1960 január 1-én, s már 14 évesen filmet forgatott, mikor apja vett neki egy Super 8-as kamerát. Mint fiatal alkotó, nagy lökést adott neki, hogy készíthetett pár filmet a Ginza Now című TV shownak, melyeket 1979-ben mutattak be Tokyo-szerte a mozik.
Tsukamoto ezután félretette a filmezést három évre, amíg elvégezte a Nihon Egyetem művészeti tagozatát, ahol 1982-ben diplomázott, az olajfestészetre specializálódva. Ezek után két évet töltött egy reklámügynökségnél, de innen kilépett, hogy csak a filmre és a mozira koncentrálhasson. Alakítot egy kezdő színházi csoportot, akikkel legsikeresebb munkája, a Denchu Kozo (Electronic Rod Boy). "A színház maga vált egy hatalmas vízi szörnyeteggé" - magyarázza Tsukamoto - "A színjátékot, amit komolyan befolyásolt egy videojáték, adaptáltuk egy 45 perces filmé a következő évben, ami megnyerte az első helyet a Pia Filmfesztiválon, Japánban."
A Denchu Kozo és Tsukamoto korábbi filmje, a The Phantom of Regular Size, szintén magában hordozta a bio-mechanikus fetisizmus eszméjét, ami később fontos motívummá vált a rendező munkáiban. Az ember és gép fúziója lett a fő témája Tsukamoto első komoly, jellegzetes filmjének, a Tetsuonak. Fekete-fehérben filmezve, 16 és 32 mm-es filmek keverékét használva, a felvett anyagba épphogy csak belenyúlva, a mindössze 67 perces Tetsuo egy rémisztő történet egy átlagos üzletemberről, aki egy iszonyatos kiborggá mutálódik.
Horrorisztikus és szexuális elemekkel keveredve, néhol stop-motion animációs technikát alkalmazó film Chu Ishikawa ipari forgatókönyvére épül. Hatások, párhuzamok: David Lynch, David Cronenberg, JG Ballard, Sogo Ishii, HG Giger, Jan Svankmayer - nem beszélve a klasszikus Kurosawa filmekről, illetve a azokról a bizarr sci-fikről, melyekért Tsukamoto gyerekkorában rajongott, s az Ultra Q c. sorozatot fémjelzik. A színészek és a stáb nagyrészt a Kaiju színházból kerültek bele a filmbe és a 13 millió yenes költségvetés nagyrészt a rendező saját zsebéből lett finanszírozva.
A Tetsuo hatalmas siker volt a fesztiválokon világszerte, s hamar ki is adták nyugaton videón is, sikeresen megtalálva közönségét mind a művészfilmek, mind a sci-fik rajongói között. Ironikus, hogy a film sokkal nagyobbat ütött a világ más tájain, mint saját hazájában. Ettől függetlenül Tsukamoto szakmai életrajza rákerült az egyik legnagyobb japán filmtröszt, a Shochiku vezetőségének asztalára, akik megnyerték maguknak, s elkészíttették vele leginkább mainstream filmjét, a Hiroku, a Goblint. "Habár addig én csak a Tetsuo-t csináltam meg, meglepően sok szabadságot kaptam. Persze azért nem volt túl sok hitük bennem ekkor még"
Tetsuo az Ázsiafilmen: Ism. 1.; Ism. 2.
Hozzászólások
A cikk hozzászólásainak RSS-csatornája.