belépés∆

Sinking of Japan (2006)

Sinking of Japan (2006)
 


Mint azt már korábban, az Umizaru 2: Trust of Love című film ismertetőjében megemlítettem, a 2006-os év két, nagy költségvetésű japán filmjének témája ugyanaz: tenger, katasztrófa és süllyedés. Az Umizaruban nem mertek túl messzire menni, csak egy komphajót küldtek a készítők a tenger fenekére, a Sinking of Japanban viszont bizony nem aprózták el a dolgot, egész országukat elsüllyesztették.

 

A történetről nem sokat lehet mondani, a cím gyakorlatilag pontosan tájékoztat arról, mi is lesz a filmben. Azt tudjuk, hogy a valóságban Japán két tektonikus lemez találkozásánál fekszik. Azt is tudjuk, hogy az egyik lassan befelé nyomódik a másik, a japán szigetvilágot hátán hordó lemez alá. A tudósok egyetértenek abban, hogy bizony az ország előbb-utóbb hullámsírba süllyed majd, de a pontos idejét nem tudják megállapítani, mindenestre minden variáció évezredeket emleget. Nem úgy ez a film, amiben a folyamat bizony felgyorsul, s 40-50 évben határozzák meg a végső pusztulás bekövetkeztét. Először. Aztán kiderül, hogy rosszul számoltak és az egész kevesebb, mint egy évet fog igénybe venni. Képes-e ennyi embert befogadni a világ többi országa, ilyen rövid idő alatt? Egyáltalán elmondják-e a lakosságnak? Vagy van lehetőség megállítani a folyamatot?

A film egyértelműen nemzetközi piacra készült, amit több tényező is bizonyít. Egyrészt rengeteg pénzbe került a forgatás, egyes tájékoztatások szerint egyenesen a Japánban eddig forgatott legdrágább film. Bár erről még hivatalos közleményt nem olvastam, de egyértelműen látszik, hogy nem két fillér volt a bekerülési összeg. A készítők a japán filmekhez képest óriási trükk technológiát sorakoztattak fel, hogy érzékeltetni tudják szeretett földjük pusztulását. Mint azt már az eredeti, 1973-as filmben is láthattuk, egy ilyen eseményt több természeti katasztrófa is kísér, úgy, mint vulkánkitörtés, földrengés, szökőár stb. Ezen eseményeket, és utóhatásaikat rengeteg CG-vel és egyéb trükk-felvétellel vitték filmre a speciális effektusokért felelős mesterek.


A nemzetköziség másik ismérvét a kivitelezés hordozza magán. Az alkotót minden sajátosságtól mentes, mindenki számára könnyen emészthető filmet hoztak össze, minek következtében a film egy sablonokból összetákolt félcmunka lett. A történet sajnos annyiban eltér az eredetitől, hogy itt bizony bemutatásra kerül a hős, igazi, tiszta szamuráj jelemmel megáldott japán közember, aki önfeláldozóan, embertársai érdekeit szem előtt tartva száll szembe a veszéllyel. Így gyakorlatilag a film első fele, számomra rettentő unalmasan mutatja be ezeket a karaktereket, csak a második fele foglalkozik a tulajdonképpeni katasztrófával, ellentétben az Umizaruval, ahol végig fenntartják a feszültséget. A karakterek is igazi, hamisítatlan amerikai klisék. Van itt ex-házaspár, aminek egyik tagja a katasztrófa közeliségét felfedező tudós (akinek természetesen senki sem hisz), illetve egy magas állami pozícióban lévő politikus nő (egyesek a szintén államfői babérokra törekvő Yuriko Koikét vélik benne felfedezni), akiket az események újra összehoznak. De persze ott van a hős tengeralattjáró pilóta is, aki kitűzi a műszerfalra felesége és gyermeke fényképét, s persze a gyakorlott szem egyből látja, milyen sorsra is jut majd szegény. 


A fentebb említett speciális effektusok sem hoznak semmi újat, hiába van belőlük olyan sok. A vulkánkitörésnél levegőbe repülő és utána a városba becsapódó sziklák képe erősen emlékeztet a már évekkel ezelőtt vetített amerikai szuperprodukció, az Armageddon meteorjaira, míg ilyen szökőár pusztított a Deep Impactben is. Sajnos ezzel japán barátaink késtek vagy tíz évet.

Ezeket a hiányosságokat bizony a japán közönség is észlelte, így a film alig két hétig vezette a toplistát, a 2006-os összesítésben pedig csak az ötödik helyen végzett (míg az Umizaru a másodikon). Sokkal nagyobb sikere volt azonban Koreában, ahol viszont letaszította a már öt hete a trónon csücsülő Host-ot, és utána sikerült megdöntenie annak nézettségét is.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Superior Ultraman 8 Brothers (Daikessen! Chou urutora 8 kyoudai) …

Superior Ultraman 8 Brothers (Daikessen! Chou urutora 8 kyoudai) (2008)

 Íme egy újabb legenda a kaiju filmek hőskorából, akit időről időre újabb kalandokba kevernek. Ultraman azonban annyiban különbözik a tipikus szörnyektől, hogy emberi alakja van és természetesen képességeit az emberek védelmére használja fel a...

The Devil's Temple (Oni no sumu yakata) (1969)

The Devil's Temple  (Oni no sumu yakata) (1969)

    Egy újabb mozi a Daei archívumból, amely nem a szokványfilmek útját választotta. A rendezője az a Misumi Kenji, akit a kalandfilmjei tettek ismertté a világban. Már próbáltam néhányszor írni arról más ismertetők „ürügyén”, hogy azért...

Negadon - The Monster from Mars (2005)

Negadon - The Monster from Mars (2005)

    iMDB Ez a 2005-ös, 3d animációs független alkotás igazán kellemes meglepetés lehet mind a japán kaiju- (óriás szörny), a mecha-, de általában a sci-fi rajongóknak is. 2025-öt írunk, a Föld energia-, és nyersanyagtartalékai kimerültek....

Magic Boy (Mor suit nam) (2007)

Magic Boy (Mor suit nam) (2007)

A 2008-as HKFA jelölések között a legjobb fiatal rendező kategóriában feltűnt Adam Wong neve és egy ismeretlen cím, a Magic Boy is. A kategória toronymagas esélyese, az Eye in the Sky árnyékában bizony hajlamos lehet...