belépés∆

Battle Royale (Batoru rowaiaru) (2000)

Battle Royale
A közeli jövőben járunk. Egy busznyi gyerek osztálykiránduláson van. Az utastérbe altatógáz áramlik be. Amikor a gyerekek felébrednek, egy szigeten vannak, ahonnan csak az egyikük távozhat el, ha egyáltalán túléli ezt a néhány napot...
Egyszerű történet, amit egy órányi gyilkolászás követ. A sziget szabálya ugyanis: ha három nap alatt a létszám egy főre csökken, az elmehet. Ha több túlélő is van, akkor mind meghal (a jó öreg robbanós nyakörv). A szigetről nem lehet elmenekülni, amúgy nem terroristák csinálják az egészet, hanem egy államilag elismert műsorról van szó. Hogy milyen célt szolgál? A túlszaporodás elleni szimbolikus tett? "Természetes" kiválasztás - az erősebb túlél? Cirkusz a népnek? ... De ez a film szempontjából mindegy. A film szempontjából csak egy számít: lesz túlélő? Azaz: lesz egyáltalán veszteség? Igazán meg tudnák ölni egymást a fiatal gimnazisták?
Durva film, igen, de nem azért, mert annyira véres (nem az), hanem mert mélyen elgondolkoztat olyan dolgokon (ha bele merünk gondolni), amelyen a legtöbben addig nem gondolkoztunk el, mert egyszerűen társadalmilag a nevelés megingathatatlan alappillérei voltak. A kérdés, hogy mennyire szilárdak azok az alappillérek...
Nem mondom el, hogyan történnek a dolgok, csak annyit: a film sokféle (ha nem mindegyik féle) lehetséges viselkedésen, reakción végigmegy, amit azok az emberek csinálhatnak, akik ilyen helyzetbe kerülnek. Mert a hangsúly a lélektanon van.
Ez a film, hasonlóan a Miike Takeshi filmekhez, némileg kétségbe vonja az emberek "emberségét", de nem a szádba rágva, hanem rávéve téged, hogy te gondold végig, miközben peregnek a képkockák, a sorsok, az életek...
Manapság téma, hogy mik a "sikeres üzletember" meg a "sikeres vezető" jellemzői, köztük nem utolsó helyen az erőszakosság áll. És itt vesszek meg, ha nem én is ezt tanultam az iskolában, nem mert kimondják, hanem mert ez a tapasztalat szűrődik le minden kis afférból, ügyből, mert csak így lehet boldogulni. Vajon tudatában vannak a felnőttek ennek? (Takeshi Kitano játssza a tanár bácsit, aki válaszol a kérdésre.) Vajon meg lehet-e rendezni a valóságban egy Battle Royale-t? (Lásd: amerikai próba-valóságshow-k... biztos hallottatok már sztorikat.) Vajon nem önáltatás-e megveszettnek és irrealisztikusnak nevezni az ötletet és a film cselekményét, a filmben a nyertes számára leszűrhető "tanulságot"?
Ha eleged van az amerikai műanyag-mozikból, ne hagyd ki! Ha zavart már, hogy annyi minden van körülötted, ami mind az erőszakra "játszik", ne hagyd ki! (Persze, ebben is van erőszak, de micsoda különbség: ez szól valamiről...)

Hozzászólások   

#3 Horváth Mária 2008-05-22 02:15
Egyet értek a könyv százszor jobb mint a film nekem óriási csalódás volt-.-" Lehet ha nem olvasom akkor tetszett volna de így :cry:
#2 Guest 2007-04-25 22:49
Viszont ha olvastad a könyvet, a film kb pont ugyan olyan pocsék, mint a második része...
#1 Guest 2006-08-21 10:46
Máig sok ázsiai filmet láttam, de ez az egyik kedvenc mindezidáig. Meg kell nézni, főleg ha látod a különböző "rétegeket" a filmben. ;-)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

A Shaolin 36 próbatétele (Shao Lin san shi liu fang) (1978)

A Shaolin 36 próbatétele (Shao Lin san shi liu fang) (1978)

Egy személyes kijelentéssel kezdeném az ismertetőt: A Shaolin 36 próbatétele nálam a numero uno kungfufilm. Ezért a magával ragadó harcművészeti remekműért nem más vállalta a jótállást, mint Lau Kar Leung (Liu Chia-Liang, kinek hogy tetszik),...

Ellenséges vágyak - Lust, Caution (2007)

Ellenséges vágyak - Lust, Caution (2007)

Kíváncsi lennék, hányan tudják, hogy mit jelent az NC-17 kód egy filmmel kapcsoltban. Valójában nekem csak halvány fogalmaim voltak róla a mai napig, de mostantól jobban oda fogok figyelni rá, hiszen igen sokat segít...

Scrap Heaven (2005)

Scrap Heaven (2005)

  iMDBMint az közismert, Japán társadalma nem kevés problémával küzd, ezek közül az egyik legnagyobb az elfolytott feszültség. Túl sokan vannak túl kis helyen, túl nehéz az előrejutás, s mindez szélsőséges magatartást szül. Ez leginkább a...

A szállító (The Transporter) (2002)

A szállító (The Transporter) (2002)

Luc Besson neve úgy a 90-es évek második feléig sokak számára egyet jelentett a minőséggel és amikor egy-egy újabb rendezése került a mozikba, az mindig érdekességeket rejtegetett. A 90-es évek vége felé aztán a rendezés...