belépés∆

Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)

Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)

Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)

iMDB

Míg 1998 legsikeresebb hongkongi filmje, a Beast Cops esetében igencsak megkérdőjelezhető volt, hogy vajon miért is értékelték ennyire sokra a látottakat a filmes díjkiosztókon, Peter Chan két évvel korábban forgatott, a züllött zsaruknál jóval inkább életszagú, keserédes hangulatú drámája, a Comrades, Almost a Love Story esetében mindez egyáltalán nem kérdéses. Leginkább a „varázslatos” szóval lehetne jellemezni a filmben látottakat, ráadásul a történet egyes elemei kísértetiesen hasonlítanak azokra a megváltozott és addig ismeretlen helyzetekre, amik Kelet-Európában a rendszerváltás idejében voltak tapasztalhatóak.
Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)

Mint a címből is kiderül, a történet főhőse két „comrade”, azaz „elvtárs”, akik a kommunista Kínából érkeznek Hongkongba, hogy ott találják meg a boldogulásukat. A férfi nagyratörő célok nélkül érkezett, eredetileg csak azért, hogy némi pénzt tudjon megtakarítani és abból aztán „odahaza” gond nélkül megélni, a nő viszont határozottan azért, hogy belőle is igazi „Hongkie” legyen, azaz senki se tudja róla megállapítani, hogy nem ide született. A történet egyrészt az ő ügyes-bajos kalandjaikat mutatja be Hongkongban, másrészt az elkerülhetetlen vonzódásukat egymáshoz, ami azonban kétséges, hogy valaha is igazán kibontakozhat. Mindemellett pedig a 80-as évek második felétől kezdve a 90-es évek közepéig lezajlott hongkongi „történelemből” is izelítőt kap a néző.

Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)

A film legerősebb része annak bemutatása, ahogyan a „Hongkie”-k által mélységesen lenézett mandarin anyanyelvű kínaiak próbálnak beilleszkedni, valamint ahogyan ismerkednek a számukra javarészt teljesen ismeretlen világgal. A két teljesen eltérő habitusú karakternek köszönhetően mindezt ráadásul két alapvetően különböző álláspontból is megnézhetjük, mert amíg a férfi egyáltalán nem szégyelli származását és szokásait, addig a nő abszolút karrierista módon, gyakorlatilag „álarc” mögé bújva igyekszik felemelkedni. Ebből következik az is, hogy ugyan hamar baráti kapcsolatba kerülnek, ám a „borítékolható” szerelmi szál szinte leküzdhetetlen nehézségekbe ütközik.

Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)

A történet mókásabbik része a sok-sok bonyodalom és újdonság bemutatása, amivel a szereplők találkoznak. Akárcsak a német Goodbye, Lenin! című filmben, természetesen itt is kulcsszerepet kap a történet elején az egyik amerikai gyorséttermi lánc (a német filmben a másik volt), valamint az addig megszokott életvitelhez képest hihetetlenül megváltozott világ, aminek hőseink a legalján foglalnak helyet. Mindezek mellett ott vannak a nyelvi nehézségek, hiszen egyrészt meg kell tanulniuk kantoniul, másrészt angolul, mert „Hongkongban mindenki angolul beszél”. Mindez persze csak egy része a sok-sok apróságnak, aminek helyet szorítottak az „otthonihoz képest” teljesen más életvitel bemutatásához, arról nem is beszélve, hogy a mondást, ami valami olyasmi, hogy minden kínai álma Hongkongban élni, de a hongkongiak másról álmodoznak, egy idő után hőseink is megértik és átélik (a film záró negyede az Egyesült Államokban játszódik).

Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)

A másik fő szála a filmnek a romantikus rész, amit leginkább az elszalasztott lehetőségek jellemeznek. Ugyan kimondva-kimondatlanul elég hamar kialakul a két főszereplő közötti vonzalom, azonban sokáig még maguknak sem merik mindezt bevallani, főleg annak a tükrében, hogy a férfit odahaza várja a feleségjelölt (aki aztán meg is érkezik Hongkongba), a nő pedig ezen a téren is a „felemelkedéshez” vezető utat keresi. A film ezen szála is hiteles és átélhető, ám a kulturális különbségeket bemutató zseniális húzások mellett nem hat olyan átütű erejűnek.

Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)

A filmet világszerte hatalmas sikerrel vetítették a különféle filmfesztiválokon, odahaza pedig a HKFA-n tarolt, összesen 11 kategóriában kapott jelölést, amiből 9 díjat nyert el, ami mindmáig HKFA rekord. Magától értetődő módon az összes főbb szereplőt jelölték, akik közül az élete egyik legjobb alakítását nyújtó Maggie Cheung és a triád kötelékeibe tartozó „szerelmét” alakító Eric Tsang el is nyerte a díjat, míg a szokásától eltérően ezúttal nem fapofával és érzelemmentesen játszó Leon Lai is sokkal jobb, mint a legtöbb filmjében, Kristy Yeung pedig igazán ezzel a filmmel indította be a karrierjét. Rajtuk kívül Peter Chan a legjobb rendező, Jingle Ma a legjobb kinematográfia díjat nyerte el, de ugyanígy győzdelmeskedett a film a legjobb művészeti rendezés, a legjobb kosztümök, a legjobb forgatókönyv és a legjobb filmzene kategóriában is.

Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)

A film tehát minden ázsiafilm rajongónak ajánlott, akit a fentiek esetleg eddig nem győztek volna meg, annak még annyit, hogy a XX. század 100 legjobb filmje között az igen előkelő 28. helyet foglalja el. Nyugodtan állítható tehát, hogy egy igazi alapműről van szó.

Hozzászólások   

#1 Guest 2007-12-26 10:58
Ezt a filmet már úgyis régen meg akartam nézni Maggie miatt. :P

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Fantasia (Gwai ma kwong seung kuk) (2004)

Fantasia (Gwai ma kwong seung kuk) (2004)

Fantasia (Gwai ma kwong seung kuk) (2004)IMDb 1969-ben járunk Hongkongban, ahol három igencsak botcsinálta detektív ügyes-bajos dolgainak egyikébe csöppenünk bele. A balul sikerült múzeumi őrség után visszatérnek az irodába, ahol hamarosan megjelenik egy végzős varázslótanonc, Harmy...

The Cat (Lo maau) (1992)

The Cat (Lo maau) (1992)

iMDBTalán nem túlzás kijelenteni, hogy a legextrémebb hongkongi filmek a 80-as és 90-es évek fordulója környékén kerültek a mozikba. Elborult vámpíros horrorok, véresebbnél véresebb heroic bloodshed-ek, pornográf exploitation filmek tömkelegéből válogathatott a különlegességekre vágyó néző....

A Chinese ghost story II (Sinnui yauwan II) (1990)

A Chinese ghost story II (Sinnui yauwan II) (1990)

A Chinese ghost story II (Sinnui yauwan II) (1990) iMDB  

Earth (1998)

Earth (1998)

IMDb  Az 1996-os Fire -t övező botrányok, fenyegetések nem tántorították el India egyik leghírhedtebb rendezőnőjét, Deepa Mehtát a további filmezéstől. Két évvel később, 1998-ban ismét kamera mögé állt, hogy tovább feszegessen olyan témákat, melyeket...