belépés∆

Illusion of Blood (Yotsuya kaidan) (1965)

illusionofblood

A Yotsuya Kaidan project utolsó darabja. Nehéz volt hozzá használható verziót szerezni, ezért került a sor végére. A téma részletesebb ismertetése már az előző filmeknél megtörtént, így csak a lényegre szorítkozok.

Tamija és az apósa egyaránt roninokká lesznek. A pénzhiány miatt az öreg azt fontolgatja, az egyik lányát bordélyba adja. A másikat viszont haza rendeli, mert a vővel nem éppen felhőtlen a viszonya. Az ifjú szamuráj megpróbálja visszaszerezni, de a vita halállal végződik. Bűntárs akad a hulla eltüntetéséhez Naoszuke személyében, aki a kisebb lányba szerelmes. A cselszövés sikerrel jár, de a nyomor nem változik. A feleség hamarosan fölösleges teherré lesz, mert egy új házasság reményt adna az állásszerzésre. A bűn útján nincs megállás…

illusionofblood1illusionofblood2

Ez a feldolgozás közel áll az eredeti történet szellemiségéhez. Bűntények sora, melyeket lelkiismeretlen vagy gyenge jellemű emberek követnek el. A természetfölötti elem beépítése a leghihetőbb a sorozat öt mozija közül., mert nem a túlvilágra, hanem a lelkiismeret szerepére épít. Mintha Shakespeare Macbeth megközelítése volna, bár korántsem direktben. A rendezés végig jó, stílusos, de igazán nem kiemelkedő. Állítólag létezik egy 3 órás japán verzió, amely már félelmetes, de lehet, hogy ez csupán szóbeszéd. Én nem bukkantam a nyomára. Itt a rendező végig a realitás talaján mozog, világossá teszi, hogy a büntetés abból a lelkiismeretből fakad, amit az ifjú szamuráj következetesen semmibe vesz. Tatsuya Nakadai alakítja a főhőst, Ijemont.  Meggyőző, mint mindig, de azért egy évre rá a Sword of Doom-ban messze jobb teljesítményt nyújt majd. Arcjátéka a nagy szemeivel mondhatni ideális alannyá teszi a rémüldözés kifejezésére. Vérbeli erkölcstelen csirkefogó, de ő az a hős a sorozaton belül, akiről tényleg elhihető, hogy bolondulnak érte a nők.

illusionofblood3illusionofblood4

Mindig megcsodálom, hogy japán forgatókönyvírók menyire ügyesen képesek életet lehelni egy ezerszer megcsócsált témába. Mind az öt film képes arra, hogy annak se váljon unalmassá a történet, aki már több változatát látta. Itt Naoszuke az, aki merőben új megvilágítást kap. Többnyire Tamijához méltó gonosztevő szokott lenni, most viszont ő a bűnös, de szánni való szerelmes. Van még egyéb változás is az előző filmekhez képest, így nem kell attól félni annak, aki követte a sorozatot, hogy végig ásítozza ezt a verziót. A film stúdiómunka, viszont épp ebből következően szép kivitelezésű.  A színészekre nem lehet semmi panasz, de ez igaz a zenére és a fényképezésre is. Kicsit azért többet vártam, különösen a főszereplő személye miatt, de hát még neki sem lehetett minden filmje telitalálat.

Változatlanul azoknak ajánlom a sorozatot, akik a különlegességeket kedvelik. Szellemtörténet ugyan, de nem az idétlen fajtából. Viszont a címe ellenére senki ne számítson számos véres jelenetre. Az emberi természetről szól a mozi, nem az öncélú erőszakról.

Főszereplők: Tatsuya Nakadai, Mariko Okada; Junko Ikeuchi

Rendezte: Shiro Toyoda

(1965, kb. 105 perc)

imdb

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Castle of Owls (Ninja hicho fukuro no shiro) (1963)

Castle of Owls (Ninja hicho fukuro no shiro) (1963)

    A polgárháborús időszak mindig kedvenc területe volt a japán filmeseknek. Szamurájok, daymiók, parasztok és nindzsák harcai bőséges anyagot szolgáltattak a forgatókönyvíróknak. Ezúttal a nindzsáké lett a főszerep.

The Second is a Christian (Nidaime wa Christian) (1985)

The Second is a Christian (Nidaime wa Christian) (1985)

Rengeteg olyan film kerülhet a mániákus filmrajongók látókörébe, amik a cím és a főszereplők, esetleg az elborult plakát vagy DVD borító miatt sokat sejtetőnek, különlegesnek tűnnek, aztán már az első fél óra után kiderül róluk,...

Hana (yori mo naho) - More Than Flower (2006)

Hana (yori mo naho) - More Than Flower (2006)

  iMDB  Hirokazu Kore-edát a modern japán film egyik legkomolyabb képviselőjeként lehet számon tartani. Eddigi munkái mind erősen art-house művek, de ettől függetlenül nem izzadságszagúak, könnyen lehet őket követni és értelmezni. Témaválasztása mindig sajátos, ami már kulcs...

Pistol Opera (Pisutoru opera) (2001)

Pistol Opera (Pisutoru opera) (2001)

   Seijun Suzuki mindig is szokatlan, meglepő módon tudott egyszerű történeteket és témákat használva is emlékezetes és formabontó filmeket készíteni. A Branded To Kill és a Tokyo Drifter, talán a legismertebb és leghíresebb filmjei, régóta...