belépés∆

Illusion of Blood (Yotsuya kaidan) (1965)

illusionofblood

A Yotsuya Kaidan project utolsó darabja. Nehéz volt hozzá használható verziót szerezni, ezért került a sor végére. A téma részletesebb ismertetése már az előző filmeknél megtörtént, így csak a lényegre szorítkozok.

Tamija és az apósa egyaránt roninokká lesznek. A pénzhiány miatt az öreg azt fontolgatja, az egyik lányát bordélyba adja. A másikat viszont haza rendeli, mert a vővel nem éppen felhőtlen a viszonya. Az ifjú szamuráj megpróbálja visszaszerezni, de a vita halállal végződik. Bűntárs akad a hulla eltüntetéséhez Naoszuke személyében, aki a kisebb lányba szerelmes. A cselszövés sikerrel jár, de a nyomor nem változik. A feleség hamarosan fölösleges teherré lesz, mert egy új házasság reményt adna az állásszerzésre. A bűn útján nincs megállás…

illusionofblood1illusionofblood2

Ez a feldolgozás közel áll az eredeti történet szellemiségéhez. Bűntények sora, melyeket lelkiismeretlen vagy gyenge jellemű emberek követnek el. A természetfölötti elem beépítése a leghihetőbb a sorozat öt mozija közül., mert nem a túlvilágra, hanem a lelkiismeret szerepére épít. Mintha Shakespeare Macbeth megközelítése volna, bár korántsem direktben. A rendezés végig jó, stílusos, de igazán nem kiemelkedő. Állítólag létezik egy 3 órás japán verzió, amely már félelmetes, de lehet, hogy ez csupán szóbeszéd. Én nem bukkantam a nyomára. Itt a rendező végig a realitás talaján mozog, világossá teszi, hogy a büntetés abból a lelkiismeretből fakad, amit az ifjú szamuráj következetesen semmibe vesz. Tatsuya Nakadai alakítja a főhőst, Ijemont.  Meggyőző, mint mindig, de azért egy évre rá a Sword of Doom-ban messze jobb teljesítményt nyújt majd. Arcjátéka a nagy szemeivel mondhatni ideális alannyá teszi a rémüldözés kifejezésére. Vérbeli erkölcstelen csirkefogó, de ő az a hős a sorozaton belül, akiről tényleg elhihető, hogy bolondulnak érte a nők.

illusionofblood3illusionofblood4

Mindig megcsodálom, hogy japán forgatókönyvírók menyire ügyesen képesek életet lehelni egy ezerszer megcsócsált témába. Mind az öt film képes arra, hogy annak se váljon unalmassá a történet, aki már több változatát látta. Itt Naoszuke az, aki merőben új megvilágítást kap. Többnyire Tamijához méltó gonosztevő szokott lenni, most viszont ő a bűnös, de szánni való szerelmes. Van még egyéb változás is az előző filmekhez képest, így nem kell attól félni annak, aki követte a sorozatot, hogy végig ásítozza ezt a verziót. A film stúdiómunka, viszont épp ebből következően szép kivitelezésű.  A színészekre nem lehet semmi panasz, de ez igaz a zenére és a fényképezésre is. Kicsit azért többet vártam, különösen a főszereplő személye miatt, de hát még neki sem lehetett minden filmje telitalálat.

Változatlanul azoknak ajánlom a sorozatot, akik a különlegességeket kedvelik. Szellemtörténet ugyan, de nem az idétlen fajtából. Viszont a címe ellenére senki ne számítson számos véres jelenetre. Az emberi természetről szól a mozi, nem az öncélú erőszakról.

Főszereplők: Tatsuya Nakadai, Mariko Okada; Junko Ikeuchi

Rendezte: Shiro Toyoda

(1965, kb. 105 perc)

imdb

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

I'm a Cyborg, But That's OK! (2006)

I'm a Cyborg, But That's OK! (2006)

Ha Chan-wook Park-ot be kell mutatni ezen oldal látogatóinak, akkor ott már baj van. Talán azt lehet róla mondani, hogy napjaink egyik legnépszerűbb, s legnagyobb hatású ázsiai filmrendezője, aki a leginkább csak „bosszú trilógiaként” emlegetett...

The Spy Dad (Chuet chung tit gam gong) (2003)

The Spy Dad (Chuet chung tit gam gong) (2003)

The Spy Dad (Chuet chung tit gam gong) (2003)iMDBWong Jing, a hongkongi film legtermékenyebb, egyben legtöbbet kritizált és vitatott alakja a gambling movie-k és a category III szoftpornók mellett leginkább a vígjátékok terén alkotott maradandót....

Distance (2001)

Distance (2001)

 IMDb Hirokazu Kore-eda filmje, aki többek között a Nobody Knows-t és az After Life-ot rendezte. A NN-t nagyon szerettem. A hétköznapi élet valóságát nagyon elkapta Kore-eda mindkét filmben, olyan nómint egy szocio-dráma, bár inkább légies,...

The Crazy Family (Gyakufunsha kazoku) (1984)

The Crazy Family (Gyakufunsha kazoku) (1984)

iMDB  Sogo Ishii Japán igazi punk rendezője, ezt több filmje is igazolja. A Burst City sötét jövőképének randalírozó, nihilista fiataljai vagy az Electric Dragon 80000 V magasfeszültséggel táplálkozó, magát gitártépéssel kúráló Sárkányszem Morrisonja teljesen egyértelművé teszi...