belépés∆

Boldog idők - Happy Times (Xingfu shiguang) (2000)

Boldog idők - Happy Times (Xingfu shiguang) (2000)

iMDB 

A kínai filmipar első számú exportcikkének tartott Zhang Yimou-t leginkább wuxiáival kapcsolatban szokás megemlíteni. Ezen sorok olvasói között kétlem, hogy lenne olyan, aki legalább ne hallott volna a Hősről, a Repülő Tőrök Klánjáról, vagy legújabb szuperprodukciójáról, a Curse of The Golden Flowerről. Ennek ellenére meg kell jegyezni, hogy nem csak e stílusban csillogtatta tehetségét. A történelmi témáktól és helyszínektől nehezen vált meg, mint ahogy az a Raise the Red Lantern, vagy a Road Home esetében is látszik, de készített néhány olyan filmet is, melyben nem kalandozik el távoli időkbe, s jelen korunk keretei között építi fel megragadó történeteit. Egy ezek közül a Happy Times is.

Boldog idők - Happy Times (Xingfu shiguang) (2000)

Filmjében ezúttal Yimou nem csak a történelmi témától fordul el. Míg történetei általában az uralkodó osztály életét mutatják be, most a tisztes kínai proletárok mindennapjaiba nyújt bepillantást. Így ismerhetjük meg Zhao-t, aki túl az 50. életévén még utoljára próbát tesz, hogy ne kelljen egyedül megöregednie, s házasságot ajánl egy hölgynek. Mivel azonban eddig a vékony nők elküldték szebb éghajlatra, egy némileg testesebb teremtést választ, akinek van egy hasonló testalkatú, agyon kényeztetett fia, és egy nevelt lánya. Mivel a lány vak, az asszony megpróbálja elpaterolni otthonról, s újdonsült jegyesének, hősünknek gondjaira bízza, hogy az adjon neki valami munkát éppen megnyíló hoteljában. Zhao azonban nem hogy szállodával, de még saját lakással is alig bír, a dagadt hölgyeménynek csak hazudozott, hogy jobb partinak tűnjön. A látszatot pedig fenn kell tartani a házasságig.

Boldog idők - Happy Times (Xingfu shiguang) (2000)

Hiába az új téma és terület, Yimou-nak nem igazán sikerül meghazudtolnia magát, s számos, régebbről már jó ismert elem feltűnik filmjében. A hangsúly itt is az emberi kapcsolatokon nyugszik, a bizalmon, szereteten, intrikán és csaláson. A központban ugyancsak egy fiatal, magányos lány karakterét találjuk, akárcsak a Raise the Red Lantern-ben, vagy a Road Home-ban, akinek meg kell küzdenie a körülötte állókkal, s az élet generálta nehézségekkel. Ezúttal a főszereplő lányt azonban nem kedvenc színésznője, Gong Li, hanem Jie Dong (2046, Dragon Tiger Gate) alakítja, aki viszont Zhang Ziyi-hez hasonlóan, szintén első filmszerepét köszönheti Yimou-nak. Sem az ő, sem pedig a Zhao-t alakító Benshan Zhao (The Emperor and the Assassin) játékát nem méltatnám, hiszen azt már megszokhattuk, hogy Yimou csak a legprofibb színészekkel dolgozik együtt, s belőlük is megpróbálja a maximumot kipréselni.

Boldog idők - Happy Times (Xingfu shiguang) (2000)

A film címe is csalós. Bármennyire tűnik úgy, hogy ez egy komédia, s bármennyire van telepakolva vígjátéki elemekkel, itt valójában egy drámáról van szó. A rendező számos metaforát rejtett el filmjében, melyek a mai Kínát hivatottak kritizálni. A kisember küzdelme, a társadalmi különbségek kialakulása, s az egymás iránti érzéketlenség egyaránt megtalálhatóak a filmben, s ilyen tekintetben nem hagyományos kínai filmmel van dolgunk. Ez már valójában a nyugat, ahol az elmúlt évtizedek embereinek nem sok keresnivalója akad.

 Boldog idők - Happy Times (Xingfu shiguang) (2000)

Ezek a képek persze egyáltalán nem egyértelműek: van, aki belelátja, van, aki nem. Mindenesetre ettől függetlenül a film egy könnyed és emészthető, szívet melengető alkotás, melyet Yimou a szokásos professzionalizmusával vitt vászonra, a maga nemében hibátlan darab.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Mr. Vampire III (Ling waan sin saang) (1987)

Mr. Vampire III (Ling waan sin saang) (1987)

    iMDB A két évvel korábban készült, stílusteremtő első rész után az első folytatás némiképpen csalódást hozott, hiszen a modern korban játszódó, „családszerető” vámpírokkal teletűzdelt második rész túlságosan is különbözött elődjétől. Érezte ezt Ricky Lau is, így...

Rule Number One (Dai yat gaai) (2008)

Rule Number One (Dai yat gaai) (2008)

Az utóbbi években a kommersz horror műfaját Hongkongban egyértelműen a Pang testvérek munkássága határozta meg. Az ikrek kezei közül persze eléggé felemás minőségű alkotások kerültek ki, attól függően, hogy épp mennyire jól sikerült témát választaniuk....

Lady Snowblood (Shurayukihime) (1973)

Lady Snowblood (Shurayukihime) (1973)

Lady Snowblood (修羅雪姫) (1973) Kashima Yuki 1874-ben született egy börtönben. Anyját gyilkosságért ítélték életfogytig tartó börtönbűntetésre, mert bosszút állt férje egyik gyilkosán, azonban a bosszúját nem tudta beteljesíteni, mert elkapták és elítélték. Yuki születése után nem...

She Shoots Straight (1989)

She Shoots Straight (1989)

She Shoots Straight (1989)iMDBCorey Yuen egyik korai rendezésével, a Police Assassins-szal már megmutatta, hogy képes arra, hogy egy könnyed, szórakoztató „girls with guns” filmet készítsen. Néhány évvel később úgy gondolta, hogy megpróbálkozik  a „műfajon” belül...