Dead End Run (2003)
Sogo Ishii szeret a a Tetsuo nyomdokain haladó őrült agymenéseket csinálni. Bár csinált már fekete komédiát (Crazy Family) és finom szövésű művész-thrillert (Angel Dust), a Bust City és az Electric Dragon 80.000 Volt után a Dead End Run-nal újra egy egyórás nyers zúzással jelentkezett - legalábbis első ránézésre.
A film három rövid részből áll, melyek mindegyike egy menekülő férfiról szól, aki zsákutcába kerül. (Az első két esetben ez konkrétan ugyanaz az utca, a harmadik részben pedig egy magas ház tetőterasza.) A történeteknek kevés köze van egymáshoz, ráadásul eleve alig derül ki valami abból, hogy a szereplők kicsodák tulajdonképpen és miért kerültek abba a helyzetbe, amiben vannak. Így egyrészt nem kötötte meg a rendező kezét az, hogy minél hamarabb valami elfogadható sztorit kelljen bemutatnia, amit a nézőnek még meg is kell értenie, másrészt több ideje jutott arra, ami igazán érdekelte, azaz a furcsa szituációk hangulatának bemutatására és a színtiszta játékra.
A harmadik, befejező történetecske a legjobb a három közül. Főszereplője Asano Tadanobu (akivel Ishii szívesen és gyakran dolgozik együtt), aki egy menekülő gengsztert játszik. Nyomában a rendőrökkel felrohan egy magas épület tűzlépcsőjén, ahol viszont zsákutcába esik. Cselekedni kell, gyorsan túszul ejti hát a tető szélén, lobogó fehér ruhák (gyakori kép japán filmekben...) között üldögélő ártatlan fiatal lányt, és pisztolyt szorít a fejéhez. Hamarosan azonban kiderül, hogy a lány egyáltalán nem bánná, ha meghalna, és most is azért volt a tetőn, mert le akart ugrani. Ez persze jócskán megnehezíti az egyébként is tanácstalan gengszter dolgát, hát még amikor a pisztoly gazdát cserél... Ez a rész a leghumorosabb, az egyszerű, de furcsa helyzetből Ishii mindent kihozott, amit ki lehetett (ebben a remek színészek is a segítségére voltak), aztán egy ügyes befejezéssel lezárta.
Érdekes film a Dead End Run, ami azonban furcsaságai ellenére is könnyebben emészthető talán, mint Ishii más filmjei. Az újra felbukkanó motívumok, átutalások, szimmetriák ugyanis furcsa, játékos egységet kovácsolnak a három független történetből. Az első és a második történet például ugyanabban a zsákutcában játszódik, mindkettőben szerepel két, egymás előtt ugyanolyan testhelyzetben heverő ember képe, a még teljesebb szimmetria jegyében pedig az első rész címe az első epizód után, a másodiké pedig a második epizód előtt van kiírva. Az ilyen és hasonló utalásokat észrevenni tényleg olyan, mint egyfajta játékot játszani a rendezővel a film éppen futó jelenetének mondanivalójától vagy hangulatától néha majdnem teljesen függetlenül, és ez érdekes élmény. Elsősorban mégis a Sogo Ishii (és Sabu) filmek kedvelőinek ajánlom a Dead End Run-t, no meg persze azoknak, akik szeretik a meglepő és szokatlan filmeket.
Számszerű értékelés: 8/10.
Hozzászólások
A cikk hozzászólásainak RSS-csatornája.