belépés∆

Dead End Run (2003)

 

 

Sogo Ishii szeret a a Tetsuo nyomdokain haladó őrült agymenéseket csinálni. Bár csinált már fekete komédiát (Crazy Family) és finom szövésű művész-thrillert (Angel Dust), a Bust City és az Electric Dragon 80.000 Volt után a Dead End Run-nal újra egy egyórás nyers zúzással jelentkezett - legalábbis első ránézésre.

A film három rövid részből áll, melyek mindegyike egy menekülő férfiról szól, aki zsákutcába kerül. (Az első két esetben ez konkrétan ugyanaz az utca, a harmadik részben pedig egy magas ház tetőterasza.) A történeteknek kevés köze van egymáshoz, ráadásul eleve alig derül ki valami abból, hogy a szereplők kicsodák tulajdonképpen és miért kerültek abba a helyzetbe, amiben vannak. Így egyrészt nem kötötte meg a rendező kezét az, hogy minél hamarabb valami elfogadható sztorit kelljen bemutatnia, amit a nézőnek még meg is kell értenie, másrészt több ideje jutott arra, ami igazán érdekelte, azaz a furcsa szituációk hangulatának bemutatására és a színtiszta játékra.

Az első történetben egy fiatal srác menekül láthatatlan üldözői elől. Mire a zsákutcába eljut és ott meglapul, már teljesen ki van készülve, így amikor lassú, az éjszakai csendben hangosnak tűnő léptek közelednek búvóhelye felé, nem sokat habozik, mielőtt egy vascsővel halálra súlyt - egy vadidegen, fiatal nőt. Aki, miután meghalt, felkel, és énekelni, majd táncolni kezd meglepett gyilkosával... Ez az epizód Sabu filmjeit idézi, komikus drámaisága nagyon groteszkké teszi, az elsőre valóságnak tűnő képi metaforák pedig meglehetősen elvonttá.
 
 Dead End Run (2003)
 
A második törénetben ugyanebbe a zsákutcába kerül egy középkorú férfi (valószínűleg egy jakuza), azonban ezúttal az üldözője is felbukkan. Tíz percig csak állnak, pisztolyt szegezve egymásra, de a néző mégsem unatkozik... Érdekes rész, westernfilmes hangulat keveredik az éjszakai, gomolygó gőzzel teli sikátor krimis helyszínével, közben pedig flashback-képekkel egy érdekes párhuzam bontakozik ki. Mégis, talán ez a legkevésbé működő rész, kicsit kevésnek találtam.
A harmadik, befejező történetecske a legjobb a három közül. Főszereplője Asano Tadanobu (akivel Ishii szívesen és gyakran dolgozik együtt), aki egy menekülő gengsztert játszik. Nyomában a rendőrökkel felrohan egy magas épület tűzlépcsőjén, ahol viszont zsákutcába esik. Cselekedni kell, gyorsan túszul ejti hát a tető szélén, lobogó fehér ruhák (gyakori kép japán filmekben...) között üldögélő ártatlan fiatal lányt, és pisztolyt szorít a fejéhez. Hamarosan azonban kiderül, hogy a lány egyáltalán nem bánná, ha meghalna, és most is azért volt a tetőn, mert le akart ugrani. Ez persze jócskán megnehezíti az egyébként is tanácstalan gengszter dolgát, hát még amikor a pisztoly gazdát cserél... Ez a rész a leghumorosabb, az egyszerű, de furcsa helyzetből Ishii mindent kihozott, amit ki lehetett (ebben a remek színészek is a segítségére voltak), aztán egy ügyes befejezéssel lezárta.
 
Dead End Run (2003)

Érdekes film a Dead End Run, ami azonban furcsaságai ellenére is könnyebben emészthető talán, mint Ishii más filmjei. Az újra felbukkanó motívumok, átutalások, szimmetriák ugyanis furcsa, játékos egységet kovácsolnak a három független történetből. Az első és a második történet például ugyanabban a zsákutcában játszódik, mindkettőben szerepel két, egymás előtt ugyanolyan testhelyzetben heverő ember képe, a még teljesebb szimmetria jegyében pedig az első rész címe az első epizód után, a másodiké pedig a második epizód előtt van kiírva. Az ilyen és hasonló utalásokat észrevenni tényleg olyan, mint egyfajta játékot játszani a rendezővel a film éppen futó jelenetének mondanivalójától vagy hangulatától néha majdnem teljesen függetlenül, és ez érdekes élmény. Elsősorban mégis a Sogo Ishii (és Sabu) filmek kedvelőinek ajánlom a Dead End Run-t, no meg persze azoknak, akik szeretik a meglepő és szokatlan filmeket.

Számszerű értékelés: 8/10.

Hozzászólások   

#1 fea 2007-03-20 20:49
A második epizód nekem sem tetszett, attól függetlenül, hogy Ishii másik kedvenc színésze, Masatoshi Nagase játszik benne. Nagyon vontatott volt, meg nem igazán jött le, miről is akar szólni. Nekem az első tetszett legjobban, totálisan formabontó szösszenet.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

High Risk (Sue daam lung wei) (1995)

High Risk (Sue daam lung wei) (1995)

High Risk (Sue daam lung wei) (1995)iMDBA hongkongi film aranykorának 1993-ban vetett véget az amerikai filmek mindent elsöprő hegemóniája, először a Jurassic Park „képében”, letaszítva a nézettségi listák elejéről a hazai produkciókat. A hanyatlás során...

Versus (2000)

Versus (2000)

Félelmetesnek tűnik ez a stílusegyveleg? Hát először nekem is, de a rendező mindenért kárpótol. A film rettentő kevés pénzből készült, de azt nagyon jól forgatták be. Nem olcsó színészeket szerződtettek, s valamiféle közepes látványvilágot hoztak...

Boys Love (2006) & Boys Love theatrical edition (2007)

Boys Love (2006) & Boys Love theatrical edition (2007)

 Boys LoveA Boys Love Kotaro Terauchi japán rendező filmje, mely a férfiak közti szerelem nehézségeit, buktatóit, szépségeit mutatja be. 2006-ban jelent meg az első film DVD-n, Boys Love címen, majd 2007-ben kijött a második is,...

The Snow Woman (Kaidan yukijoro) (1968)

The Snow Woman (Kaidan yukijoro) (1968)

  Nagyon örülök az engem ért a megtiszteltetésnek, hogy írhatok a Hóúrnőről. Egyrészt, mert nyugodt szívvel mondhatom, hogy a kedvenc megfilmesített kaidan történetem (az 1968-as), másrészt így lehetőségem nyílik arra, hogy egy mára gyakorlatilag halott műfaj,...