belépés∆

Golden Swallow (Jin yan zi) (1968)

ANOTHER SHAW PRODUCTION 
 
Golden Swallow (Jin yan zi) (1968)
 

Mint azt az előző ismertetőben írtuk (lásd: The Sword of Swords), a Shaw Brothers időnként igyekezett túllépni a szokványos kalandfilm kliséken, különösen, ha a sztárjairól, vagy ígéretes kezdőknek szánt filmekről volt szó. Nem volt egyszerű eset, mert a helyi közönség szívesen fogadta az ismerős motívumokat, bizonyos esetekben el is várta. (Gondoljunk csak Bruce Lee magas fejhangjaira, amikor nekitüzesedett a harcnak.) Persze, igazán nagy választék azért nem volt, már csak a műfaji behatároltság miatt sem. A Sword of Swords-ban a történelmi utalások és a vakvívás-elemek vittek új színt a moziba. A másik járható útnak a lélektani motívumok megerősítése tűnt, amire már jóval kevesebbet vállalkoztak, mert hibás megvalósítás esetén könnyen visszaüthetett. Túlzásba vinni pedig nem lehetett, mert az a közönség elutasítását vonhatta maga után. A Golden Swallow esetében sikerült megőrizni a kényes egyensúlyt.

A kiinduló ötlet minden szempontból megállja a helyét, mind kalandfilmes szempontból, mind pedig pszichológiailag. A gyermekkori traumát feldolgozni nem tudó, csak testileg felnövő, veszélyes tudásúvá serdült ifjú ámokfutása könnyen érthető az átlagnéző számára is. Hasonlóan működésképes a „szeretlek, de megmondani nem merem” konfliktus, amivel igazán könnyű azonosulni. Az, hogy a tanítvány szeretne olyan csodálatot kivívni magának, mint amilyet egykoron ő érzett a bálvány iránt, szintén számos filmben megtalálható. Ami túllép a „közhely-pszichológián” az nem más, mint Kis Rok öntudatlan halálvágyának ügyes beépítése, egyben elrejtése.

FIGYELEM! SPOILER VESZÉLY! Éretlen, ám annál veszélyesebb „madarunk” egyre nagyobb kockázatot vállal a történet előrehaladtával, amit a feltűnési viszketegség, vagy az imponálási kényszer sem magyaráz meg. A titokban, engedély nélkül elsajátított, önveszélyes technikával újra és újra felkínálja magát az ellenfelének a végső csapás bevitele előtt, annál inkább, minél veszélyesebb az ellenfél. Tessék csak megfigyelni, szinte minden leszámolásánál „kimerevedik”, a legveszélyesebb póz felhasználásával akar győzni! SPOILER VÉGE

 
Golden Swallow (Jin yan zi) (1968)
Golden Swallow (Jin yan zi) (1968)
  

Bár az oka nyilvánvaló lesz a nézőnek a történet végére, de csak akkor, ha valaki a részmozzanatokra végig odafigyel. Sőt, igazából a rejtett halálvágya alig vehető észre, szinte teljesen elfedik a bőven adagolt harci jelenetek. A történet abban hasonlít a Sword of Swords-ra, hogy fokozatosan egyre keményebb lesz. Wang Yu már fiatalon is jó színész volt. A harci jelenetekben mutatott remek fizikai képességeit aligha szükséges ecsetelni a filmjeit ismerőknek, és ki ne látta volna már néhány filmjét? ( Ha mégis akad ilyen az olvasók között, mielőbbi pótlás ajánlatos, sokat vesztett az illető.) Ami igazán megragadó a játékában, nem más, mint az alig felnőtt, félig még gyermek, dacoskodó, a rosszat inkább csak érző, mint tudatosan megélő ösztönlény megjelenítése, aki nem képes azzá lenni, amire képességei feljogosítanák. Mellette a többi szereplő nem igazán érvényesül, bár erről nem a forgatókönyv tehet, hiszen megkapják a lehetőséget. Számos epizódszereplő tűnik fel, de gyorsan ki is írják őket, ami a hullák számának gyarapodásával jár. Az azért elmondható, hogy a rövid életű epizódszereplők a maguk pár perces megjelenésük ellenére sem elnagyoltak, sőt egész frappáns karakterek. A páros, vagy a kevés szereplős összecsapások jól sikerültek, míg a tömegjeleneteknél a szokásos balettszerű, kevéssé élvezetes koreográfiát kapjuk. Minden a helyén van, a film kellemes szórakozást kínál a műfaj kedvelőinek. Megnyugtatásul le kell szögezni, a lélektani motívumok adagolása az ismertetőn belül lényegesen töményebb, mint a film gyakorlatában. Igazi kalandfilm ez a 60-as évek végének stílusában, nem Ingmar Bergman lélekbúvár mozija.

 

oldfan

 
 
Golden Swallow (Jin yan zi) (1968)
Golden Swallow (Jin yan zi) (1968)
 

King Hu Come Drink with Me című klasszikus wuxiája a műfaj megreformálására tett sikeres kísérletet a ’60-as évek közepén, emellett Cheng Pei-pei-t az elsőszámú női akciósztárrá tette. A siker hatására a bájos Cheng által eljátszott Aranyfecske karaktere köré egy újabb filmet is összehozott a Shaw, ezúttal azonban a másik reformer, Chang Cheh került a rendezői székbe, aki magával hozta Jimmy Wang Yu-t is. A saját nevelésű Lo Lieh is bekerült a produkcióba, akit későbbi szerepei az örök antagonista pozíciójába betonoztak be, ebben a filmben azonban még volt lehetősége pozitív hősként domborítania.

Xie Ru-yan, vagyis Aranyfecske (Cheng Pei-pei) egy Han Tao (Lo Lieh) nevű magányos remeteként élő kardforgató mellett találja meg a nyugalmat, aki kigyógyította őt egy súlyos sebesülésből. A lábadozó Aranyfecske nem is sejti, hogy eközben régi ismerőse, Kis Rok (Jimmy Wang Yu) az ő fecskefarkú hajítódárdáit hagyja ott minden egyes áldozata mellett. Kis Rok, immár Ezüst Rok néven irgalmat nem ismerő igazságosztóként ismeretes, ezzel a furcsa húzásával pedig azt akarja elérni, hogy Aranyfecske maga keresse fel őt. Az Aranyfecske utáni vágyakozás feszültségét egy bordélyház falai között vezeti le, ahol a kegyetlen Rok poétikus oldalát is megvillantja. Han Tao, Xie Ru-yan iránt érzett szerelmétől eltekintve, mindenben Ezüst Rok ellentéte: csak szükségből öl, visszahúzódó alkat, és nem szereti az erejét fölöslegesen fitogtatni. Ezüst Rok ellenben, amerre csak jár, kifejezetten keresi a bajt magának, valamint arról is meg van győződve, hogy ő rendelkezik a legkiválóbb kardvívó technikákkal, ezért bármit szabadon megtehet. Nem nehéz kitalálni, hogy ők ketten párbajozni fognak majd a film folyamán, hacsak Aranyfecske közbe nem lép, és el nem dönti, melyiküket választja.

 
Golden Swallow (Jin yan zi) (1968)
Golden Swallow (Jin yan zi) (1968)
 

A Golden Swallow minden kétséget kizárólag Jimmy Wang Yu antihős-karaktere körül forog, ezt egy interjúban még maga Cheng Pei-pei is elismerte, aki, bár elmondása szerint örült annak, hogy Chang filmjében szerepelhet, ezt némileg zokon vette a film forgatásakor. A stáblistán is elsőként Wang Yu neve szerepel, ami jól mutatja, hogy ekkor valami igazán nagy változás történt a hongkongi szórakoztató film történetében, nevezetesen; a filmiparban az addig jelenlévő női dominancia ezzel megsemmisítő erejű csapást szenvedett el, és, bármennyire furcsán is fog hangzani, megnyílt az út a férfiak akciósztárrá válása előtt (ezt megelőzően a női színészek olyannyira népszerűbbek voltak, hogy a fontosabb férfiszerepeket is ők kapták).

Oldfan szépen körüljárta Rok karakterét, úgyhogy én erre nem is térnék ki, csak esetleg annyiban, hogy a Wang Yu által eljátszott figura tipikusan az a „világra szabadult”, a tekintélynek nem behódoló, valami traumától gyötrődő karakter, amely az önbíráskodás ilyen mértéke ellenére is képes szimpátiát kelteni a fiatal nézőben. Különösen tetszett az a versecske (Chang Cheh fabrikálta egyébként), amely tömören kifejezi Rok vágyakozását egy nyugodtabb életre, és amely soraiból kiérezhető a saját képességeihez fűződő ambivalens viszonya is. Azt viszont kifejezetten sajnáltam, hogy a Han Tao-ban rejlő potenciált nem sikerült kiaknáznia a filmnek, azonban Lo Lieh jelenléte még egy ilyen gyatrán megrajzolt szereplőt is érdekessé tudott tenni. Cheng Pei-pei-ről sem mondhatni, hogy hálás feladatot kapott Aranyfecske újbóli eljátszásával, ő inkább a döntésképtelenségével tűnik ki, csak kevésszer kényszerül használni a tőreit. A film még annyiból érdekes, hogy Chang tesztoszteronszagú életművében nem sok olyan filmet találni, amelyben a szerelmi háromszög-helyzet és a romantikus érzelmek bemutatása ennyire szerves részét képezik a cselekménynek.

 
Golden Swallow (Jin yan zi) (1968)
Golden Swallow (Jin yan zi) (1968)
 
  

Nekem a Golden Swallow elsősorban Wang Yu karaktere miatt emlékezetes, ugyanis szerintem az eljátszott szerepei között Ezüst Rok mindenképp az egyik legérdekesebb (és legmenőbb) figura, akinek a bőrébe belebújhatott. A film a gyengeségei ellenére is klasszikus, ezért nyugodt szívvel merem ajánlani azoknak, akik még nem látták. A magyar felirat elkészítéséért pedig jár a köszönet oldfan kollégámnak.

 

Yakuza

 
 
 
Előzetes 

Hozzászólások   

#1 veres norbert 2008-08-04 12:15
ismét egy remek filmhez magyar felirat,köszönö m oldfan!

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Liu Ye

Liu Ye

Liu Ye (劉燁) napjaink egyik legfelkapottabb fiatal kínai színésze, aki nagyon ambíciózusan igyekszik mindig jókora kihívást nyújtó szerepeket elvállalni. Ismertebb filmjei a The Promise, a Curse of the Golden Flower és a Blood Brothers.

Drunken Angel (Yoidore Tenshi) (1948)

Drunken Angel (Yoidore Tenshi) (1948)

Drunken Angel (酔いどれ天使) (1948)iMDBEgy napon egy Matsunaga nevű gengszter érkezik Sanada doktor rendelőjébe, mert némi ápolásra szorul. Miközben az orvos ellátja a gengszter sérüléseit, a kivizsgálás során megállapítja róla, hogy TBC-s és megpróbálja rábeszélni, hogy...

Lady Sazen and The Drenched Shallow Sword (Onna sazen: Nuretsubam…

Lady Sazen and The Drenched Shallow Sword (Onna sazen: Nuretsubame katate giri) (1969)

Azok a jó kis 60-as évek és a megszámlálhatatlan mennyiségű törvényen és társadalmon kívüli, jellemzően testi, időnként lelki hiányosságokkal felruházott igazságosztói.