belépés∆

Liu Ye

Liu Ye

Liu Ye (劉燁) napjaink egyik legfelkapottabb fiatal kínai színésze, aki nagyon ambíciózusan igyekszik mindig jókora kihívást nyújtó szerepeket elvállalni. Ismertebb filmjei a The Promise, a Curse of the Golden Flower és a Blood Brothers.
Liu Ye 1978 március 23-án született a kínai Jinglinben. Szülei a Century stúdióban dolgoztak, ő pedig középiskolai tanulmányai befejezése után a pekingi Central Academy of Drama hallgatója lett. Egy interjúban elmondta, hogy ez a képzés teljesen más, mint amit hongkongi „kollégái” kapnak, ugyanis a négy éves tanulás első évében a személyiségük fejlődésére koncentrálnak, a második évben a kínai emberek hétköznapjait tanulmányozzák, a harmadik évben regényeket próbálnak színpadra adaptálni, míg a negyedik év végén a záróvizsga egy színdarab. Ezzel szemben a hongkongi színészek szinte kizárólag élesben, a forgatások során edződnek.

Liu Ye

Liu 20 évesen debütált a mozivásznon, első szerepe a Postmen in the Mountains-ben volt, ahol is ő alakította a visszavonulás előtt álló postás fiát, aki hamarosan átveszi apjától a stafétabotot. A megható, emberi történet a fiatal színészpalánta számára is sikert hozott, a Golden Rooster Awards-on jelölést is kapott az év felfedezettje kategóriában. Még az akadémia hallgatója volt, amikor második filmjét, a Female Coach & Male Player-t forgatta le, igaz, ebben csak a mellékszereplők egyike volt. Az igazi áttörést nem sokkal az akadémia elvégzése után a kínai-hongkongi koprodukcióban készült Lan Yu hozta meg a számára, amiben egy érzékeny, homoszexuális kosarast kellett alakítania (egyébként a kedvenc sportja a kosárlabda). Stanley Kwan, a film rendezője mintegy 100 kínai színész közül választotta ki Liu-t egy fotó alapján, amit a Postmen in the Mountains segédrendezője adott át neki. A kényes téma jópár nehézséget okozott, Liu szülei is nagyon ellenezték, hogy fiuk elvállalja a szerepet, ráadásul tartani lehetett a kínai cenzoroktól is, akik előszeretettel tették feketelistára az efféle filmeket és azok készítőit. Az esetleges pletykák elkerülése érdekében pedig mind Liu, mind a másik főszereplő, Hu Jun magával vitte a forgatásokra barátnőjét, ezzel is bizonyítva, hogy románcuk a vásznon csak fikció. Mint a homoszexuális témával foglalkozó történetek általában, úgy a Lan Yu is tarolt mind a filmfesztiválokon, mind a díjkiosztókon. A HKFA-n 11 kategóriában jelölték, igaz, végül egyiket sem nyerte el, a hongkongi filmkritikusoktól viszont megkapta a „film of merit” elismerést, Liu pedig a tajvani Golden Horse Filmfesztivál legjobb színész díját zsebelhette be érte.

Liu Ye

Sok társával ellentétben Liu sohasem a külsejével igyekezett hódítani a vásznon, hanem előszeretettel választott nehéz, jókora kihívást kínáló szerepeket, amik segítségével bizonyíthatta tehetségét és mászhatott egyre feljebb a ranglétrán. Akár egyszerű, földhözragadt parasztot, akár befelé forduló és kissé depressziós karaktert, akár férfias nőfalót kellett alakítania, nemcsak a nézők számára nyújtott meggyőző produkciót, hanem a legnevesebb rendezők elismerését is sikerült kivívnia, így egyre nívósabb alkotásokban kínáltak szerepeket neki.
2002-ben a Dong Xi regényéből adaptált Sky Lovers-ben játszott együtt Tao Hong-gal és Dong Jie-vel, majd következett a számtalan fesztiválon sikerrel bemutatott Balzac and the Little Chinese Seamstress, amit többek között Golden Globe díjra is jelöltek. Egy évvel később a kulturális forradalom idején játszódó The Foliage-ben játszhatta el a „hódító” szerepét, aki sikeresen eléri, hogy a biztos élet előtt álló fiatal lányt eltérítse szándékaitól. A partnere ebben a történetben Shu Qi és Qi Huan volt, az alakításáért pedig elnyerte a Golden Rooster Awards legjobb színész díját. Ezt követte a 30-as évek Shanghai-jában játszódó Purple Butterfly, amiben a tragikus sorsú Szeto megformálását bízták rá, ám a nehezen követhető sztori miatt nem ez lett a legemlékezetesebb alkotás, amiben szerepet vállalt. A nem túl ismert Sudden Lover mellett az újfent óriási kihívásnak ígérkező hongkongi Floating Landscape-ben is játszhatott, amiben a kantoni nyelv ismeretének hiánya okozott számára jókora nehézségeket. Ebben a romantikus drámában olyan ismert sztárokkal dolgozhatott együtt, mint Ekin Cheng és Karena Lam.

Liu Ye

2004-ben egy újabb Shanghai-ban játszódó történetben, a Jasmine Women-ben alakította a nem éppen férfibarát életmódjáról „elhíresült” család lányának reménybeli hitvesét. Nem sokkal később újfent Hongkongban bizonyíthatott, először Herman Yau Pekingben játszódó horrorjában, a The Ghost Inside-ban, amit egy vérbeli triádtörténet, az igencsak korrekt szereplőgárdával leforgatott The Mob Sister követett, a 2005-ös év végén pedig egy újabb, nemzetközi piacra szánt gigaprodukcióban, Kaige Chen The Promise-ében játszhatta el Snow Wolf karakterét. Ugyan többek között a Golden Globe-ra is jelölték a filmet, ám általánosan az a vélemény róla, hogy sokkal többet is ki lehetett volna hozni belőle.
2006-ban egy újabb rendezőóriással dolgozhatott együtt, mégpedig Zhang Yimou-val, aki őt is beválogatta a hatalmas költségvetésből elkészített Curse of the Golden Flower szereplői közé. Wan koronaherceg megformálásáért újabb jelölést kapott a HKFA-n a legjobb mellékszereplő kategóriában, de nem nyerte el a díjat, ráadásul a nem akármilyen sztárparádé miatt kicsit talán háttérbe is szorult, hiszen Gong Li, Chow Yun-Fat és Jay Chou mellett nehéz volt kitűnnie. Érdekesség még, hogy egy interjúban elmondta, hogy mi a különbség Zhang és Kaige Chen rendezői felfogása között. Míg Zhang a stáb minden egyes tagjára odafigyel és törődik velük, Liu is szinte apjaként tekintett rá, addig Chen elsősorban ellentmondást nem tűrő stílusáról ismert, aki előtt nagyon naívnak érezte magát.

Liu Ye

A tavalyi év is jól sikerült számára, hiszen bemutatkozhatott első hollywoodi filmjében, a Dark Matter-ben, ami egy megtörtént eseményen alapuló dráma. A Chen Shi-Zheng által rendezett sztori egy Amerikában tanuló kínai egyetemista körül forog, aki az iskolai politika miatt elesik attól, hogy Nobel Díjat nyerhessen és a sérelmein egy arrafelé már-már megszokott módon vesz elégtételt. A film bemutatóját néhány hónappal a tervezett dátum után merték csak megtartani, mert túlságosan is emlékeztetett az akkoriban történt virginiai mészárlásra. Mindettől függetlenül a híres Sundance fesztiválon elnyerte a film az Alfred Sloan díjat, Liu neve mellé pedig egy újabb jól sikerült produkció került.
Nem sokkal később a tajvani-kínai koprodukcióban készített, producerként John Woo által jegyzett és újfent a 30-as évekbeli Shanghai-ban játszódó gengszteres akciófilm, a Blood Brothers három főszereplőjének egyikét játszhatta el, a partnerei többek között Daniel Wu, Tony Yang és Shu Qi voltak. Szintén ekkoriban mutatták be a Wang Anyi regényéből adaptált Mini-t, ebben a romantikus drámában egy nem éppen feddhetetlen életmódot folytató fiatal férfit alakított, aki sikeresen meghódítja egy cirkuszi akrobata lány szívét, ám a saját életén nem képes változtatni. Sajnos ez a film túlságosan is középszerű és unalmas darab lett, még azzal együtt is, hogy olyan remek színészek szerepeltek benne, mint a hongkongi Roy Cheung és a tajvani Angelica Lee.

Liu Ye

A 2008-as évben is elég elfoglalt színész marad, eddig három projektje ismert. Az első ezek közül a Dragon Blood, amiben egy ütődött, ám remekül kungfuzó testőrt fog alakítani, aki rájön, hogy főnöke bankot akar rabolni. A partnerei ebben a történetben többek között Sun Honglei és Anthony Wong lesznek. Benny Chan aktuális akciófilmjében is szerepelni fog, mégpedig a meglehetősen ritka remake-ek egyikében, a Connected-ben, ami a 2004-es Mobil újraértelmezése lesz. Véleményem szerint nem szabad majd sokat várni tőle, ellentétben a Nanking Nanking-gal, ami már a címéből is kitalálhatóan az 1937-es Nankingi mészárlást helyezi a középpontba.

Liu Ye

Források:

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

S.P.L. (Sha Po Lang) (2005)

S.P.L. (Sha Po Lang) (2005)

Ez egy hangulatát tekintve érdekes HK akciófilm. Néha felhagynak a könnyedre vett stílussal és afféle „noir” stílusban készítenek filmet, amiben aztán hullanak a „hősök” rendesen.

Arang (2006)

Arang (2006)

  iMDB Az Arang legendája egy archaikus népmese, a koreai folklór része. Legújabb misztikus horrorunk e történetet dolgozná fel, ám mai köntösbe bújtatva. Egy szép, fiatal és kedves lány szelleme múltbeli sérelmeiért akarván bosszút állni visszatér...

The Third Shadow (Daisan no kagemusha) (1963)

The Third Shadow (Daisan no kagemusha) (1963)

  Rejtély, hogy maradt ez a film kvázi ismeretlen, mikor egyszerűen nem lehet hibát találni benne. Már aki szereti a kalandfilmeket persze. Én mindig is előnyben részesítettem a fiktív történetekkel operáló mozikat a történelmi eseményeket feldolgozó...

A gazdatest - The Host (Gwoemul) (2006)

A gazdatest - The Host (Gwoemul) (2006)

 IMDbEzen a héten jelent meg DVD-n az idén talán legnagyobb várakozással övezett film, a dél-koreai illetőségű The Host. Ronald Emmerich 1998-ban gondolt egy nagyot és elkészítette a ázsiai filmtörténet legismertebb szörnyetegének amerikai adaptációját, a Godzillát....