belépés∆

M.W. (2009)

M.W.

 

Röviden úgy lehetne jellemezni ezt a produkciót, hogy egy újabb tipikus, manga/anime alapokon nyugvó japán blockbuster, ami világosan mutatja a helyi filmipar útját. Ugyanazok az erényei és a hátrányai is, mint a mostanában látott hasonló produkcióknak, a kérdés csak az, felülmúlja-e őket valamiben?


A sztorit eredetileg az animelegenda, Tezuka Osamu vetette papírra, akit ugyan leginkább az Astro Boy és Kimba megalkotójaként ismer a nagyvilág, de rengeteg egyéb érdekesebbnél érdekesebb történet fűződik a nevéhez. Az MW 1976-78 között futott, legfőbb érdekessége pedig az, hogy Tezuka egyfajta válaszul hozta létre az akkoriban sikert sikerre halmozó, alapvetően a felnőtt közönséget megcélzó próbálkozásokra, avagy meg akarta mutatni, hogy ebben sem marad alul a konkurrenciával szemben.
Magával a történettel nincs is semmi probléma, kellőképpen komplex és összetett. A középpontban a szótlan bankár, Yuki Michio áll, aki kettős életet él. Gyerekkorában a mostanra katolikus papként funkcionáló Garai atyával együtt menekült el az Okino Mafune szigetről, ahol az amerikai hadsereg egy vegyi fegyverrel kísérletezett, az anyag azonban kiszabadult, a lakosság nagy része elhalálozott, akik pedig nem, azokat kiirtották. Michio, aki maga is belélegezte az anyagot, az akkoriban ebben segédkezőkre pályázik, az eszközökben pedig nem válogat. Persze nyomában van a rámenős zsaru, Sawaki, a nyughatatlan újságíró, Makino és Garai atya is próbálkozik leállítani.
A film első, hosszas üldözéses jelenete tökéletes kiindulópont, abszolút megadja az alaphangulatot, magasra teszi a mércét, egyben elgondolkodtatja a nézőt, hogy ha ilyen pergős akciójelenetekre képesek a japánok, akkor miért hanyagolják az akciófilm műfaját ennyire. Aztán ahogy beindul a sztori, úgy kapunk választ szinte mindegyik kérdésünkre. A tempó visszaesik, szembesülhetünk azzal, hogy egyáltalán nem akciófilmről, hanem inkább krimibe oltott thrillerről van szó és a kezdeti varázslatos hangulat is eltűnik.
Ennek elsőszámú felelőse a rendező, Iwamoto Hitoshi, akinek leginkább a tévésorozatok terén volt tapasztalata. Pont emiatt, bőséges teret nyújt a szereplők dilemmáinak, beszélgetéseinek, amik miatt a tempó feleslegesen belassul. Szintén ezt éreztem egyébként a repülőtéri jelenetnél is, ahol annyira hosszú ideig próbálja fenntartani a feszültséget és annyira lassan zajlanak az események, hogy az már-már átcsap unalomba. Egyébként ez nem csak Iwamoto hibája, hanem általában a helyi blockbustereké. A japánok sok mindent eltanultak Hollywood-tól, a látvány és az extrém helyszínek terén nincs is szégyellnivaló, de a tempóérzék még nem az igazi.
Ha a lassúságtól eltekintünk, egy egész korrekt krimit kapunk, amiből számomra elsősorban az extremitás hiányzott. Az alapötlet ugyan eléggé elvetemült, de a jelenben zajló szálban a japánokra jellemző elborultság csak nyomokban fedezhető fel. Ugyanez mondható el a színészi játékról is, Sawaki szerepében Ishibashi Ryou egész meggyőző, míg a két fiatal ászról (Tamaki Hiroshi, Yamada Takayuki) ez már nem mondható el, mindketten szokatlanul sótlanul, átélés nélkül játszák a szerepüket.
Az M.W. tehát egy profi munka, ami tökéletes példát szolgáltat arra, hol és merre tart ma a japán közönségfilm. Épp csak az a plusz, fentebb már említett elvetemültség és elborultság hiányzik belőle, ami a 20th Century Boys-t, illetőleg az a jellegzetes világvége hangulat, ami az Ikigami-t kiemelte a középszerből.

iMDB

Előzetes 1

Előzetes 2

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Cecilia Cheung Pak-Chi

Cecilia Cheung Pak-Chi

Cecilia Cheung Pak-Chi (張栢芝)Cecilia Cheung 1980 május 24-én született Hongkongban egy kínai apa és egy angol és kínai ősökkel bíró anya gyermekeként. Négy testvére van, igaz, közülük ketten csak féltestvérek. Apja aktív tagja volt egy...

Zatoichi's Cane Sword (Zatoichi tekka tabi) (1967)

Zatoichi's Cane Sword (Zatoichi tekka tabi) (1967)

Ahhoz képest, hogy eredetileg egy kisebb karakternek szánták, és az első mozi egy kísérleti mű volt, a sorozat meglehetősen nagy iramban haladt előle, aminek az egyik oka, - a jól eltalált figurán túl - a...

Tokyo Boy (Toukyou Shounen) (2008)

Tokyo Boy (Toukyou Shounen) (2008)

 Néhány évvel ezelőtt készült egy több, különálló filmből álló sorozat, amely a Love Cinema összefoglaló néven futott. Minden egyes darabja rendhagyó, meghökkentő szerelmi történeteket mutatott be, amikre a kísérletező kedv és az alacsony költségvetés...

200 Pounds Beauty (Minyeo-neun goerowo) (2006)

200 Pounds Beauty (Minyeo-neun goerowo) (2006)

    iMDB     Eddig szentül meg voltam győződve arról, hogy a Távol-Keleten nincsenek kövér nők. Erre hirtelen itt terem Hanna, és egy világ dőlt össze bennem. Hanna körül pedig a világ. Mert hát bizony ő az „elefánt a...