belépés∆

Crossing (Keurosing) (2008)

 

Crossing

 

Dél-Korea idén a Crossingot indította a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscar-díjért, az észak-koreai menekültekről szóló legelső déli alkotás olyan esélyeseket utasított maga mögé az előválogatás során, mint a kimchi-western The Good, The Bad, The Weird, vagy a The Chaser. Legnagyobb bánatomra azonban a száznál is több északi menekült beszámolójából építkező Crossing az esélytelenek nyugalmával várhatta a megmérettetést.

 
A Crossing minden igyekezet ellenére is csupán tisztes, már-már bántóan középszerű iparosmunka. A fájdalmasan aktuális mondanivaló, az északi kisemberek nyomorúsága, a gyakorlatilag egyetlen, 23 milliós munkatáborrá váló országban élők ennél sokkal többet érdemeltek volna. Különösen akkor, amikor szárazföldi határain mind Dél-Korea, mind Kína három méter magas falat épít - így az utolsó (egyre inkább elvi) menekülési vonalak is bezáródnak.

Az egész film súlya a főszereplő kisfiú, Myeong-cheol Shin vállára nehezedik. Tapasztalt színészeknek is feladná a leckét, egész egyszerűen gyerekszínésznek ez a karakter túl sok - ha néhol ki is esik a szerepéből, ezzel a ténnyel tisztában kell lennünk.

CrossingCrossing 

Eltekintve attól, hogy a jó film fokmérője az egyik legutolsó esetben egy elnyert Oscar-díj, szimbolikus jelentőség tulajdonítható annak, hogy mégis a Crossingra esett a választás. Hiszen milyen nemes gesztus, hogy az északi testvérek szenvedéseit bemutató filmet viszik a nagyvilág színe elé, még akkor is, ha 2008-ban esetleg készült jobb is nála. Sajnos a hasonlóan gondolkodó naiv idealistákat ezúton kell kijózanítanom.

A hazai zsűri egész egyszerűen azzal indokolta a döntését, hogy sztorija révén ez a film egyrészt az Egyesült Államokban könnyebben eladható, másrészt az aktuálpolitikai tartalom, valamint az emberi jogokat lábbal tipró északi diktatúrából menekülők megrendítő története felkelti majd a Filmakadémia tagjainak érdeklődését. A reményei szerint így egyszerre két legyet ütő, a filmet jelölő Korean Film Council (KOFIC) hét döntnöke csupán egyetlen apróságot hagyott figyelmen kívül, méghozzá a rendező, Tae-gyun Kim személyét.

Közhely, hogy bizonyos témákhoz nem szabadna akármelyik rendezőnek hozzányúlnia. Nem mindegyikük alkalmas és képes bemutatni a haláltáborok, a gulág, a nyomor, vagy jelen esetben a mindezt ötvöző sztálinista diktatúra borzalmait. Anélkül, hogy minősítenénk munkásságát (Volcano High, Temptation of Wolves, A Millionaire's First Love), Tae-gyun Kim erejét meghaladó feladatra vállalkozott.

CrossingCrossing 

Pedig alaposan felkészítette a stábot. A rendezőasszisztens Kim Chul-yong maga is a zárt határon át érkezett Dél-Koreába, Északon művészeti propagandistaként dolgozott. Ezen túl menekültekkel, segélyszervezetek munkatársaival, és embercsempészekkel több mint száz interjút készítettek, hogy a lehető leghitelesebb legyen a Crossing. A helyes északi kiejtés elsajátítása érdekében a szereplőket három hónapon át frissen érkezett menekültek tanították, míg az Észak-Koreában játszódó jeleneteket egy, a szomszédos építészeti hagyományokra leginkább hasonlító határmenti déli bányászvároskában, valamint Mongóliában vették fel. A közel négymillió dolláros költségvetés a koreai mozifilmeket tekintve átlagosnak mondható, de azzal már az elején tisztában voltak a készítők, hogy a potenciális mozibajáró közönséget, a fiatalokat nem fogják tudni megszólítani, így a pénztáraknál nem szerepelnek majd jól.

Szomorú, hogy újra ki kell mondani: ebből az alapanyagból illett volna lényegesen jobb filmet kihozni. Érzékeny témájú, aktuális alkotás, sajnos helyenként bántóan középszerű kivitelezéssel.

 

 

 

Eredeti cím: 크로싱 (Keurosing)
imdb
HanCinema 

Hozzászólások   

#1 Sándor Gergő 2009-06-06 15:42
Kösz a leírást! El is kezdtem szedni. Érdekel minden ami Észak-Koreával kapcsolatos, hiába ez az ország nem is a földön van, egy egészen más világ. :D Na meg kíváncsi vagyok mit gondolnak a Déliek, de gondolom a választ nem egy ilyen filmből fogom megkapni.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Kirisute Gomen - Licence To Kill

Kirisute Gomen - Licence To Kill

Japánban szép számmal készültek csambara sorozatok az évek folyamán. Sok eltűnt a süllyesztőben, de néhány közülük máig keresett a rajongók körében.

The Thirty Million Rush (Heng cai san qian wan) (1985)

The Thirty Million Rush (Heng cai san qian wan) (1985)

  A 80-as évek közepe minden valószínűség szerint a vígjátékok aranykora volt Hongkongban. Az 1982-ben elkészült és jópár folytatást megért Aces Go Places sikerének köszönhetően sorban jöttek a hasonló humorra építő komédiák és még a legnagyobb...

Granny Gabai (2006)

Granny Gabai (2006)

 iMDB  Talán az Always (San Chome no Yuhi) volt az a film, melynek sikere megindította a szentimentális drámák korszakát, de minden...

Rape! 13th Hour (Reipu 25-ji: Boukan) (1977)

Rape! 13th Hour (Reipu 25-ji: Boukan) (1977)

Hasebe Yasuharu ezen agymenése a 70-es évek második felében a Nikkatsu berkein belül nagy népszerűségnek örvendő, az exploitation „műfaj” egyik legelborultabb válfajának, a violent pink filmeknek egyik leghírhedtebb képviselője. Az eleinte bármiféle szexualitással foglalkozó történettől...