belépés∆

The Mysterians (Chikyuu boeigun) (1957)

The Mysterians (地球防衛軍) (1957)

The Mysterians (Chikyuu boeigun) (1957)

iMDB

Egy kis falutól nem messze a fesztivál idején hatalmas tűz üt ki és az éppen ott levő egyik fiatal tudós ufójelenséget is észlel. Nem sokkal ezután furcsa földrengés tör ki a környéken, ráadásul a terület radioaktívvá is válik. A kiérkező tudósok között van Shiraishi, egy ambíciózus, fiatal kutató is, aki hamarosan eltűnik. Az ufójelenségek szaporodnak, majd rövidesen felfedik magukat a földönkívüliek és alkut ajánlanak az embereknek. Elmondják, hogy a Mysteroid nevű bolygóról jöttek, ami sajnos felrobbant és csak a nyomai maradtak a Marson túl található aszteroidamező formájában és itt szeretnének letelepedni, szándékaik békések, stb. A követeléseiket azonban a kormány és a hadsereg nem nézi jó szemmel, így a harc elkerülhetetlen, még a (kezdetben) egyenlőtlen feltételek ellenére is.

The Mysterians (Chikyuu boeigun) (1957)

A film technikai kivitelezése a korát is figyelembe véve meglepően jó, látszik rajta, hogy a trükkmesterek (és főleg közülük a legendás Tsuburaya Eiji) igyekeztek az akkori csúcstechnikát bevetni, igaz a tapasztalatuk már jócskán megvolt a korábbi Godzilla filmekből. Így a Godzillákban már megszokott jeleneteket láthatjuk itt is, a makett földrengések és a makett tankok is jópofák és ezúttal sem maradhatott el a Nagy Szörny, ami ezúttal a földönkívüliek jókora robotja személyében látható a filmben (és majd vissza is tér egy későbbi Godzilla filmben, a Godzilla vs. Space Godzilla-ban). A bádogdoboz egyébként a Mogera névre hallgat és eredetileg nem szerepelt a forgatókönyvben, de a film producere úgy érezte, hogy egy ilyen filmben feltétlenül szerepelnie kell egy óriás szörnynek, így került bele végülis a történet szempontjából szinte teljesen lényegtelen “szereplő”. Ami nem tetszett, az az akkoriban bevezett “összefilmezős” technika használata, bár ez istenigazából csak egy jelenetben feltűnően zavaró, amikor is árvíz önt el egy városkát (a makett tankok előtt ugrándozó katonák esetében inkább mókás). A földönkívüliek fegyvereinek, valamint a film során az emberek által kifejlesztett szuperfegyverek speciális effektjei is jópofák, mai szemmel nézve természetesen mosolyt fakasztóak (kedvenceim a makett tankok, amiket ha eltalál a földönkívüliek hőfegyvere, felforrósodnak és a csövük “lekonyul”), de a film elkészültekor bizonyára nagy hatást válthattak ki. Hasonlóképpen látványosak azok a részek is, amiket a földönkívüliek bázisán “belül” forgattak, fémes hatású folyosók, vibráló kék és vörös fények, jellegzetesen “steril” hatást értek el vele. A földönkívüliek szkafanderei már nem ilyen ötletesek, de végülis nem rosszak azok sem.

The Mysterians (Chikyuu boeigun) (1957)

Persze ha csak a fentiek miatt lenne érdekes a film, akkor elsikkadna a Godzilla filmek között, azonban természetesen ez nem így van. A filmet rendező Honda Ishirou-nak köszönhetően, aki egyébként Godzilla kitalálójaként is ismert, a technikai kivitelezés mellett két másik fontos összetevő is emlékezetessé teszi ezt a sci-fit. Ezek közül az első a zene. Fantasztikus hangulatot ért el vele a zeneszerző, Ifukube Akira, akinek a nevéhez a Godzilla filmek mellett jópár Zatoichi rész zenéjének megkomponálása is fűződik. Ahol kell, ott sejtelmes, ahol kell, ott tradícionális, ahol kell, ott pedig katonásan pattogós dallamokat hallhat a néző. Igazi műremek Ikufube mestertől, nem véletlen, hogy a Toho a logoja zenéjévé is választotta ezt a művet!

The Mysterians (Chikyuu boeigun) (1957)

A másik nagyszerű dolog még a filmmel kapcsolatban, hogy mind a történetet, mind a kivitelezést véresen komolyan vették, akár csak a legelső, ’54-es Godzilla filmet. Nyoma sincs még a 60-as évektől eluralkodó “poénra vett” Godzillák hangulatának és ez nagyon sokat hozzáad a film élvezhetőségéhez mai szemmel is. Már maga a történet kiindulópontja, az idegenek származásának magyarázata is teljesen logikus és hihető, nyoma sincsen a "csak úgy a semmiből" érkező félelmetes földönkívülieknek. Ezen kívül pedig feszegetik a politikai húrokat, azaz össze tud-e fogni a megosztott emberiség egy közös ellenség ellen (ne feledjük, a film a hidegháború idején készült, amikor ez a gondolat komoly töprengésre késztethette a filozófusokat), vajon tényleg békés szándékú-e az, aki annak mondja magát, megengedheti-e az emberiség, hogy a bolygóját megossza valaki mással, illetőleg létezik-e olyan ellenség, aki ellen bűntetlenül be lehet vetni a nukleáris fegyvereket (főleg a saját territóriumunkon), valamint amikor már harcra kerül a sor, hogyan lehet a technikai hiányosságokat stratégiával pótolni. Talán ez utóbbiban is segített a forgatókönyvírónak a filmet támogató Japán Önvédelmi Erők. Persze a színészekről sem szabad elfeledkezni. Ebben a filmben kezdte majd’ 40 évig tartó karrierjét Nakamaru Tadao, a tudósok vezetőjét pedig Shimura Takashi alakította, szokás szerint remekül.
A film talán nem olyan ismert, mint az Alfa Holdbázis és a többi, hasonló korú sci-fi, de mindenképpen méltó társa azoknak. Én csak ajánlani tudom minden sci-fi rajongónak.

Hozzászólások   

#2 Guest 2007-04-06 11:56
nagyon jó film,valóban érdeeks filozófiai tartalommal
bár nem értettem az emberek alaptalan agresszivitását benne,bár haa kezdeti csipogó óriásrobot nézzük akkor érthető,kicsit az valóban "csak úgy hozzá lett toldva",mivel ezzel kicsit elvesztik a hitelüket a földönkívüliek, hogy békés szándékkal jöttek
#1 fea 2007-03-30 23:40
Imádom az ilyne retro sci-fiket. Megpróbálom nem kihagyni. 8)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Anna Magdalena (Ngon na ma dak lin na) (1998)

Anna Magdalena (Ngon na ma dak lin na) (1998)

iMDBChung Man Yee neve valószínűleg még a legfanatikusabb ázsiafilm rajongóknak sem mond sokat. Mindez nem véletlen, még azzal együtt sem, hogy az úriember Oscar díj jelöléssel, valamint az iMDB szerint eddig 12 különféle filmes...

Hana (yori mo naho) - More Than Flower (2006)

Hana (yori mo naho) - More Than Flower (2006)

  iMDB  Hirokazu Kore-edát a modern japán film egyik legkomolyabb képviselőjeként lehet számon tartani. Eddigi munkái mind erősen art-house művek, de ettől függetlenül nem izzadságszagúak, könnyen lehet őket követni és értelmezni. Témaválasztása mindig sajátos, ami már kulcs...

Diary (Mon Seung) (2006)

Diary (Mon Seung) (2006)

iMDB Pár hónappal előző filmjük, az elég nagy érdeklődéssel övezett Re-Cycle után, a Pang testvérek hirtelen egy újabb munkával rukkoltak elő. Bár rendezőként csak egyikük, Oxide, jegyzi a filmet, producerként mindketten ott vannak a stáblistán.

Nezu no Ban (2006)

Nezu no Ban (2006)

   iMDB  Masashito Tsugawa öreg róka már a japán filmgyártásban. 1956 óta forgat filmeket, azonban nem, mint rendező, hanem mint színész. Vége-hossza nincs a sikeresebbnél sikeresebb produkcióknak, melyekben láthattuk (a legújabbak: Death Note, The Uchoten...