belépés∆

Runin: Banished (2004)

Runin: Banished (2004)

iMDB 

Bár több könyv és film is feldolgozta már azt a témát, mellyel a 2004-ben készült Runin foglakozik, annak még mindig megvan a maga varázsa, egyáltalán nem tűnik lerágott csontnak. Gyakorlatilag Robinson Crusoe óta az ember elemi romantikát érez a lakatlan szigetek, s az ottani élet iránt, s ezt használta ki az egyébként inkább színészként jeleskedő Eiji Okuda is, aki egy száműzöttekkel benépesített paradicsomi szigetre kalauzol el minket e munkájában.

 Runin: Banished (2004)

Hogy tovább folytassam a hasonlítgatást, szintén népszerű momentum a témával foglalkozó alkotások körében a magukra hagyott, s szoros összezártságban élő emberek pszichés reakcióinak bemutatása. Elég csak a nagy klasszikust, a Legyek urát említeni, máris egyértelművé válik, hogy ugyan lehet gyönyörű a táj, s eltöltheti az embert a szabadság érzetével, hosszú távon azonban kemény próbatétel túlélni egy ilyen környezetben. Bár nem ennyire konkrétan, s a japán drámák visszafogottságával, de hasonló témát feszeget Okuda is. Ugyan nézőpont kérdése, hogy egy élettel burjánzó, festői szépségű szigeten hogyan éli meg az ember az ott tartózkodást, előbb-utóbb mégis rá kell jönni, hogy így nem lehet senki sem szabad, s lassan pokollá változik a mennyország.

Így éreznek a Runin főszereplői is, egy szerencsejáték miatt elítélt férfi, s egy prostitúcióért száműzött nő. Bár próbálnak megélni, s valamiféle szerelem is szövődik köztük, de ez mégsem élet. Szökni viszont lehetetlen, s akiket rajtakapnak, azok kegyetlen halált halnak a sziget meredek, sziklás partján.

Runin: Banished (2004)

Bár a történet az Edo korban játszódik, ez közel sem egy klasszikus szamuráj film. Inkább azt az új keletű hullámot követi, amit a Sea is Watching vagy Hirokazu Kore-eda legújabb filmje, a Hana is képvisel, azaz nem a nagy harcosok és kiemelkedő személyek, hanem a mindennapi emberek felől közelíteni az elmúl korokhoz. A száműzöttek csendes beletörődését visszhangozza a film visszafogottsága, leszámítva a kétségbeesés pillanatait, melyek viszont így erős kontrasztot képeznek. Ilyenkor már nem kell a rendezőnek vért, illetve semmiféle filmes túlzást bevetni, hogy a képernyő előtt tartsa a nézőt. Így sokkal jobban átélhető a tragédia.

A fentebb taglalt mondanivalót, a bezártságot és az elszigeteltséget támasztja alá a nagyszerű operatőri munka is, mely képes úgy fényképezni a tengerpartot, hogy az gyakorlatilag egy áthatolhatatlan falnak látszódjon. Egy idő után a távolság gátat és nem szabadságot jelent. Szintén jól mutatja be a film alap kettőségét, egyszer a környezet szépségét, máskor ugyanannak a helynek a zord voltát kihangsúlyozva.

Runin: Banished (2004)

A színészek is brilliánsan játszanak, engem egyértelműen a kurtizánt alakító Keiko Matsuzaka játéka fogott meg leginkább. A hölgy mindenképpen figyelemre méltó, hiszen már elmúlt ötven éves, de mégis fiatalos és nőies, letagadhatna vagy 15-20 évet. A játéka viszont egyértelműen hordozza annak a kéjhölgynek a jellegzetességeit, aki mostanra már jócskán túl van virágkorán. Keiko asszony egyértelműen beírta magát ezzel a szerepével a legjobb japán színészek könyvébe, már csak miatta is megéri megnézni a filmet.

Runin: Banished (2004)

Tehát a Runin majdnem, hogy tökéletesre sikeredett, ám sajnos a rendező nem tudott mit kezdeni a film végével. A lezárás meglepően más hangulatú, stílusú és mondanivalójú, mint a film többi része, s rendesen elnagyolt is. Amerikai filmeknél szoktam ilyet érezni, mikor a befektetők beleszólnak az alkotó folyamatba a nagyobb profit elérése érdekében. Itt erről nem igazán lehetett szó, hiszen a Runin nyilvánvalóan nem kerülhetett túl sokba, így erre a befejezésre talán csak Okuda-san rendezői tapasztalatlanságát hozhatom fel magyarázatként.

Ez viszont ne vegye el senki kedvét a filmtől, véleményem szerint a mostanság készült hasonló munkák közül a Runin messze a legjobb, a japán film hagyományait őrző, s mélyítő alkotás.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Andrew Lau Wai-Keung

Andrew Lau Wai-Keung

Andrew Lau Wai-Keung (刘伟强)Andrew Lau 1960 április 4-én született Hongkongban. Már kora gyerekkorától kezdve rajongott a fotózásért. Érettségi után filmipari karrierjét a Shaw Brothers stúdióban kezdte cinematográfus asszisztensként. Elhivatottságának és kemény munkájának köszönhetően 1985-ben már...

Revenge (Adauchi) (1964)

Revenge (Adauchi) (1964)

 IMDb  Főszereplők: NAKAMURA Kinnosuke; TANBA Tetsuro; MITA YoshikoRendező: IMAI Tadashi(1964; fekete-fehér; 104 perc)A Tokugawa korszak hosszú békeidőszakát élik a klánok. A szamurájok hétköznapjait belengi az unalom. A semmittevés rossz tanácsadó, ilyenkor könnyen felforrnak az indulatok, mert...

Iron Sister (Yu Nu) (1999)

Iron Sister (Yu Nu) (1999)

Iron Sister (Yu Nu) (1999) IMDbIron Sister (Qi Shu) egy vadász lánya, aki apjával él egy tanyán és szerelmével, Little Tiger-rel áll házasságkötés előtt. Azonban egy nap apjával a mezőn egy eszméletlen férfit találnak a...

Princess-D (Seung fei) (2002)

Princess-D (Seung fei) (2002)

Princess-D (Seung fei) (2002)iMDBA 70-es és 80-as évek egyik felkapott színésznője, Sylvia Chang az idők folyamán a kamera túloldalán is igyekezett eredményeket felmutatni és rendezőként, valamint forgatókönyvíróként is több jól sikerült, nem hétköznapi témákat bemutató...