belépés∆

Revenge (Adauchi) (1964)

 

 

 

Főszereplők: NAKAMURA Kinnosuke; TANBA Tetsuro; MITA Yoshiko

Rendező: IMAI Tadashi

(1964; fekete-fehér; 104 perc)

A Tokugawa korszak hosszú békeidőszakát élik a klánok. A szamurájok hétköznapjait belengi az unalom. A semmittevés rossz tanácsadó, ilyenkor könnyen felforrnak az indulatok, mert a büszkeség nem tűnt el a háborúk leköszöntével. A szokásos évi fegyverszemlén két szamuráj összevitatkozik egy semmiségen, párbaj és halál lesz belőle. Köznemes és magasrangú csapott össze és az alantas győzött. Ez annyiban nem maradhat! A vérbosszú sor már a klán létét fenyegeti. A két érintett család megegyezik egy mindent lezáró, hivatalos  összecsapásban. Kijelölik a helyszínt, a ruházatot, a résztvevőket, meg azt is, kinek kell meghalnia...

A begyepesedett szamurájtársadalom kritikája egy kemény, drámai alkotásban. Feltárul a lételemét vesztett uralkodó kaszt belső meghasonlottsága, amely már szinte minden kapcsolatát elvesztette a társadalom többi rétegével, de a józan ésszel is. A látszat minden. Fennhéjazás és dölyf jellemzi a gazdagokat, akik még a magukfajtát is semmibeveszik, ha az tőlük szegényebb. Megértés, a saját hiba elismerése? Lehetetlen, hiszen az a KLÁN szégyene lenne! Ördögi kör, számos tragédia okozója.

Nakamura parádézik a vágóhídra szánt szamuráj szerepében, mélyen emberi az alakítása. Tanba Tetsuro, számos megnyerő szamuráj hős megformálása után, ezúttal egy igazi tenyérbemászó alakot jelenít meg. Ez nem a THREE OUTLAW SAMURAI önfeláldozó roninja, hanem egy  a saját fontosságától eltelt pimasz klán kényúr. A két főszereplőn kívül számos kiválóan megírt mellékalak van a filmben és remek színészek viszik vászonra őket. A rendező ügyesen fokozza a hatást. Engem leginkább annak megjelenítése fogott meg, mekkora eltérés van a szamurájok Bushidóba ágyazott világa és a köznép gondolkodása között. Az egyik fél élete  véres, nagy eseményére készül, ahol a legkisebb hiba újabb halálesetekhez vezethet, a másiknak mindez cirkusz, értelmetlenségek sorozata.

Nyomasztó, de igen hatásos film, magas minőségi fokozatú, a legjobb helyet érdemli ki a polcon. Nálam a HARAKIRI és a SAMURAI REBELLION mellett van a helye.

 

Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!
Kattints a nagyobb mérethez!

 

Hozzászólások   

#1 oldmeesee 2011-07-25 16:24
Gyönyörű, drámai, egyben mélyen elgondolkodtató film. Főleg a bushido-ról, a szamuráj becsületességrő l hallottakat revideálja felül kissé a történet. Valóban a legjobb három szamuráj mozi közé tartozik.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Death Note: The Last Name (2006)

Death Note: The Last Name (2006)

A Death Note első részéről már született cikk lapunkon, amiben nem sok köszönetet kapott a film, elsősorban a technikai kivitelezése miatt. Nyilvánvaló, hogy sok mindenbe bele lehet kötni, ám egy olyan alkotás esetében, ahol minden...

Eastern Condors (Dung fong tuk ying) (1987)

Eastern Condors (Dung fong tuk ying) (1987)

A vietnami háborúról az átlagembernek leginkább az amerikai filmipar szolgált információval. Valószínűleg mindenki fel tud sorolni jópár, az akkori eseményekkel foglalkozó alkotást, amik között éppúgy akadnak kultfilmek, mind hatalmas sikert aratott, nemzetközi visszhangot is kiváltó...

The New One-Armed Swordsman (Xin du bi dao) (1971)

The New One-Armed Swordsman (Xin du bi dao) (1971)

    A félkarú harcos kalandjai szép sikert hoztak Shaw Brothers stúdió számára. Nem nagy meglepetés volt hát, hogy az eredeti főhős, Jimmy Wang Yu kilépése után sem hagyták parlagon heverni a témát. Ám a folytatások mindig...

Kitano Takeshi

Kitano Takeshi

Kitano 1947. január 18-án született Adachi-ban, Tokyo-ban. A Meiji Egyetemen mérnöknek tanult, de kirúgták, így liftoperátorként kezdett dolgozni egy nightclubban. Egy Fukami Senzaburo nevű komikustól leste el a szórakoztatás alapjait, majd amikor a klub egyik...