belépés∆

Samurai Spy (Ibun Sarutobi Sasuke) (1965)

 

Samurai Spy (Ibun Sarutobi Sasuke) (1965)

1614-et írunk. Sasuke Sarutobi 14 éve járja Japán útjait, mint hírszerző. Jelentéseket küld, amikre nem kap választ. Klánurának szándékait nem ismeri. Elege van mindenből, csak békére vágyik. A Toyotomi klán még mindig uralja Osakát és Kansai körzetét. Most hatalmas lehetőséghez jutnak, mert a Tokugawák kémfőnöke, megannyi fontos titok ismerője, megszökik korábbi gazdáitól. Sasuke, egy korábbi barátja révén nyakig belekerül a szövevényekbe, csakúgy mint a klánja. A két nagy halálos játszmájában nem könnyű életben maradni. Sasuke hamarosan 2 gyilkosság gyanúsítottja lesz és nem tudja, kiben bízhat. A nyomában jár egy titokzatos, fehérruhás nindzsa, aki egyaránt lehet barát vagy ellenség. A legveszélyesebb viszont az, aki a háttérben lapul, irányít és nem is sejthetőek a céljai...

1965 fontos évszám a japán film történetében. Ekkor indult el a szamurájfilmek újhulláma. Kihachi Okamoto "Sword of Doom"-ja, Hideo Gosha "Sword of The Beast"-je, Masahiro Shinoda "Samurai Spy" című filmje egyaránt úttörő jelentőségűnek bizonyult. Az új típus: az anti-hős. Hová lettek az 50-es évek nemes arcú, nyílt tekintetű hősei, akik kardot húztak a jó ügy védelmében? Helyettük félelmetes, ám kiszámíthatatlan kardforgatók uralják a vásznat, akikről nem lehet tudni, miért is küzdenek. Sötét a kor amiben élnek, sötét a vér, amelyet kiontanak, sötét a világképük is. Shinoda kevésbé durva, mint a másik kettő, nála árnyaltabb a kép, az igazság és a hamisság viszont ugyanannyira hajszálvékony az átmenet. Ezen a vonalon ingázik a főhős egy olyan korban, amikor senki sem szól nyíltan, mert az állásfoglalás azt jelenti, szembekerül a hatalomért küzdők valamelyikével. Bár a történelmi helyzet világos a filmben, maguk a Toyotomik és a Tokugawák nem jelennek meg, csak mindenható, nyomasztó árnyuk van jelen a szolgáik személyében. Úr és paraszt, szamuráj és nindzsa egyaránt bizonytalanságban él, gyakori a kiszámíthatatlan halál. A Togugawák már építgetik az egyént bilincsbeverő kasztrendszert, s aki annak határait feszegeti jóra ne számítson. Tisztességgel kiszállni nem lehet. Nincs itt helye a kereszténynek, a békére vágyónak, de eltiporják azt is, aki a saját pecsenyéjét próbálja sütögetni. Ebben nincs különbség a Toyotomik és a Tokugawák között. A konchoz mást nem engednek.

Ritka az olyan japán film a szamuráj témakörön belül, amely az egyén szerepére koncentrál, amyelyben az individum a központi téma. (Érthető, ez a kor az alávetettségről szól.) Ez teszi igazi unikummá ezt a történetet. Helyenként nem könnyű követni a cselszövések láncolatát, megismerkedhetünk a mellébeszélés művészetre emelésével, a japán titkosírás egyik válfajával. Szerencsére jól adagolt harcijelenetek dobják fel a cselekményt, így nem fullad unalomba a kissé nehézkes bűnöskeresés.

Az 1960-as évtized az útkeresés ideje volt a japán társadalomban és a filmgyártásban egyaránt. Sasuke, a történelmi allegóriát felhasznáva lett a kor tipikus gyermeke. Egyszerre hős, megmentő és gyilkos. Igazi motivációiról kevés derül ki, csak vágyai vannak, szabadulni igyekszik a kötöttségekből, de fel is használja azokat, belecsöppen a fontos dolgokba, de nem érzi őket a magáénak, a végén titokzatosan eltűnik, biztosat nem tudhatunk róla. (A valóságban igen, Sasuke Sarutobi egyike volt a történelmileg ismert nindzsáknak és elesett Osaka ostrománál a "Nyári háborúban".) Itt mint jelkép szerepel, ő az ÚTKERESŐ egy változó társadalomban. Ez a korabeli nézőknek sokkal világosabb volt, ezért is nyúlt kissé hosszabbara ez az ismertető. Mert bár a fent említett két másik film népszerűségét nem érte el a Samura Spy, azért a 60-as évek egyik fontos japán filmje marad.

Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!
Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!Kattints a nagyobb mérethez!

Főszereplők: Koji Takahashi; Tetsuro Tanba; Kei Sato

Rendező: Masahiro Shinoda

(1965, fekete-fehér, 100 perc)

imdb

Hozzászólások   

#1 oldmeesee 2011-05-18 09:00
Ez egy akció jelenetekben bővelkedő, de igen nehezen érthető, kesze-kusza film. Már a címe (az angol) is megtévesztő, mert nem szamuráj a kém, hanem nindzsa. A szamurájok itt csak mellékszereplők ént jelennek meg, akit a nindzsák halomra őlnek, (mint a western filmekben az indiánokat). A főszereplő európai értelembe vett színészi készségeknek teljesen híján van. Az ismertetőben említett másik két műnek a közelébe sem ér. Hiába " a kissé hosszabra nyúlt ismertető", ennek elolvasása után sem lesz világos, ki-kivel van, és ki-kicsoda.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Vivian Hsu Jo-Hsuan

Vivian Hsu Jo-Hsuan

Vivian Hsu Jo-Hsuan (徐若瑄) Vivian Hsu 1975. március 19-én született Taichung-ban, Taiwan-on, három testvér közül a középsőként. Szülei még gyerekkorában elváltak, Vivian pedig a Taipei Jianxing általános iskolában tanult, majd a Shulinguo Junior középiskolában...

Japanese Hell (1999)

Japanese Hell (1999)

 IMDb Erről a filmről azt olvastam, hogy extrém és bizarr horror és szexjelenetek vannak benne. Az első öt perc után úgy nézett ki, hogy emellett erősen low budget, tehát megnyugodtam, hogy tetszeni fog. Aztán jött egy...

Liu Ye

Liu Ye

Liu Ye (劉燁) napjaink egyik legfelkapottabb fiatal kínai színésze, aki nagyon ambíciózusan igyekszik mindig jókora kihívást nyújtó szerepeket elvállalni. Ismertebb filmjei a The Promise, a Curse of the Golden Flower és a Blood Brothers.

Metade Fumaca (1999)

Metade Fumaca (1999)

A hongkongi mozi talán leginkább elcsépelt műfaja a triádfilm, amiből minden évben tucatszámra gyártják az újabb és újabb, ám semmi újat nem nyújtó alkotásokat. A klisék adottak, a nézők rajonganak a rettenthetetlen, sztereotipizált és nagyon...