belépés∆

The Iceman Cometh (Gap dung gei hap) (1989)

The Iceman Cometh (Gap dung gei hap) (1989)

The Iceman Cometh (Gap dung gei hap) (1989)

iMDB

Az időutazásos sci-fi és fantasy filmek mindig népszerűek voltak és főképpen a 80-as években készült nagyon sok belőlük. A másik idősíkba pottyanó főhősök történetei általában sok érdekes kalandra és rengeteg jópofa helyzetkomikumra adnak lehetőséget és persze a filmesek igyekeztek is ezeket a lehetőségeket kihasználni. Az ilyen témájú amerikai filmekben általában a pusztításra helyezték a hangsúlyt (lásd Terminator), vagy éppen a kalandokra (lásd Vissza a jövőbe trilógia), a francia forgatókönyvírók a humort állították a középpontba (lásd Jöttünk, láttunk, visszamennénk), míg Hongkongban természetesen a harcművészeteket. 1989-ben ráadásul rögtön két, hasonló témát boncolgató film is készült, az egyik a Terracotta Warriror volt, a másik pedig a The Iceman Cometh.

The Iceman Cometh (Gap dung gei hap) (1989)

Hongkongi akciófilmhez méltóan (tulajdonképpen nevezhetjük modern korban játszódó wuxiának is) a két főszereplő két fantasztikus képességekkel megáldott harcos, mégpedig a császár hű alattvalója, Fong Sau-Ching és a harci képességeit rossz dolgokra (elsősorban lányok megerőszakolására és megölésére) használó Fung San. Miközben életre-halálra kűzdenek egymással, beesnek egy szakadékba és megfagynak. Háromszáz évvel később (meglehetősen röhejes körülmények között) magukhoz térnek és Hongkongban próbálnak meg alkalmazkodni az ő világukhoz képest igencsak megváltozott körülményekhez. Ching kap ebben egy segítséget is egy csalfa prostituált személyében, míg Fung San (természetesen) rablók közé keveredik. Mikor rájönnek arra, hogy a másik is életben van, elkerülhetetlennek látszik az újabb egymás elleni ütközet.

The Iceman Cometh (Gap dung gei hap) (1989)

Wuxia filmhez méltóan ennek a történetnek is elég nagy részét teszik ki a harcok, amikből a leglátványosabbak a pusztakezes kung-fu ütközetek és a kardozós jelenetek. Mivel modern korban játszódik a történet, a különféle tűzfegyverek sem maradhattak ki, azonban a lövöldözős jeleneteknél nem tudtak kiszakadni a „kilövünk egy egész tárat a szaltózó-ugráló hősre, de nem találjuk el” klisétől, így ezek a részek nekem annyira nem tetszettek. A többi viszont nagyon jól lett kivitelezve, ami nem is véletlen, hiszen a két főszereplőt Yuen Biao és Wah Yuen alakította, róluk pedig elég csak annyit tudni, hogy együtt tanulták a „szakma” csínját-bínját Jackie Chan-nel és Sammo Hung Kam-Bo-val a Chinese Opera School-ban annak idején. Mellettük pedig a koreográfiák kidolgozásában olyan nevek működtek közre, mint Wah Yuen testvére, Tak Yuen, akit a legjobb hongkongi kaszkadőrök között emlegetnek, valamint Carlo Chin Ka-Lok.

The Iceman Cometh (Gap dung gei hap) (1989)

Az akciók mellett a modern korhoz alkalmazkodni próbáló hősök elé álló akadályokat is egész jól szemléltették. Wah Yuen karakterének ezen szakaszából nem sokat mutatnak ugyan, de ahhoz éppen eleget, hogy a néző tudja, hogy őt is teljesen kreténnek nézi mindenki, akárcsak a „jó” főhőst, aki kénytelen egy prostituált szolgálójaként funkcionálni. Megtudhatjuk azt is, hogy a 300 évvel ezelőtti erények nem érnek sokat a mai korban, az akkori harci tudás viszont igen. A komikus részekhez pedig sokat hozzáad a mindenkit átverni igyekvő prostituáltat alakító Maggie Cheung, aki remekül mutatja be, milyen jellemfejlődésen megy keresztül a karaktere. Talán annyi róható fel hibaként a komikus részhez, hogy kicsit kevés poént tettek bele, még néhány jópofa geg simán belefért volna a filmbe. Természetesen a wuxia filmekben megszokott keserédes végkifejlet sem maradhat el, bár érzésem szerint jóval könnyedebbre vették ezt a jellegzetességét a műfajnak, mint mondjuk a Chinese Ghost Story-ban, vagy akár a Tigris és Sárkányban.

The Iceman Cometh (Gap dung gei hap) (1989)

Összességében tehát a The Iceman Cometh egy jól sikerült akciófilm, látványos kung-fu és kardozós jelenetekkel, jópofa humorral és egy remek Maggie Cheung alakítással. Ami benne van, az a lövöldözős jeleneteket leszámítva hibátlan, azonban érzésem szerint még lehetett volna kicsit több poénnal fűszerezni, de ez ne vegye el senkinek se a kedvét a megnézésétől. Külön poén benne, hogy egy cameo szerep erejéig még Wong Jing is megjelenik benne, szokás szerint teljesen idióta figurát alakítva. Egyszer mindenképpen érdemes rászánni az időt, szórakoztató film.

Hozzászólások   

#2 YEZy 2009-04-24 03:01
Idézet - zcocktails:
Jackie Chan film – Jackie Chan nélkül, ahol bunyó közben mindenki azt mondja „HÓ-HÁ” az ütéseknek „FFF-FFF” hangja van és a gonosz végig nagyon gonoszan nevet, hogy „HÁ-HÁ-HÁ-HÁ”. Limonádé a ’80-as évek legvégéről, csak nosztalgiázni vágyóknak.


Azaz minden benne van, amit imádunk a korabeli HK filmekben. :lol: Na jó, egy girls with guns karakter, meg a Lucky Stars-beli röhögtetőbrigád még elfért volna azért. :-)
#1 Z 2009-04-24 01:36
Jackie Chan film – Jackie Chan nélkül, ahol bunyó közben mindenki azt mondja „HÓ-HÁ” az ütéseknek „FFF-FFF” hangja van és a gonosz végig nagyon gonoszan nevet, hogy „HÁ-HÁ-HÁ-HÁ”. Limonádé a ’80-as évek legvégéről, csak nosztalgiázni vágyóknak.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

Uzumasa Limelight (Uzumasa raimuraito) (2014)

  A filmes társadalom időről-időre elkészít egy mozit önmagáról. A nagyközönség pedig többnyire szereti az ilyen történeteket. Hiszen egy kicsit mindenkinek birizgálja fantáziáját, hogy milyen lehet az élet egy „álomgyár” színfalai mögött.

Szigorúan piszkos ügyek III (Infernal Affairs III) (2003)

Szigorúan piszkos ügyek III (Infernal Affairs III) (2003)

A harmadik részt úgy lehetne leginkább jellemezni, hogy egy kis pluszt nyújt a rajongóknak, hogy még jobban lehessen érteni és átlátni az első rész eseményeit. Persze ezen felül is van egy kis sztori, ugyanis Lau...

Riding the Metro (2006)

Riding the Metro (2006)

iMDB  Tetsuo Shinohara (Heaven’s Bookstore , Yokubo, Female) filmje egy regényből készült, mely – mondanom sem kell – nagyon nagy népszerűségnek örvendett a maga idején Japánban, tehát muszáj volt belőle filmadaptációt készíteni. Egy 40-es...

Crazed Fruit (Kurutta kajitsu) (1956)

Crazed Fruit (Kurutta kajitsu) (1956)

  Ez a Nakahira Kou által rendezett történet ugyan nem tartozik a túlságosan ismert 50-es évekbeli japán filmek közé, azonban nem véletlen, hogy a legendás Criterion sorozatba is beválogatták. Mai szemmel nézve valószínűleg sokak számára...