belépés∆

Cikkek

City On Fire (Lung fu fong wan) (1987)

City On Fire (Lung fu fong wan) (1987)

Ko Chow (Chow Yun-Fat) a bűnözők közé beépült zsaruként dolgozik és éppen ki akar szállni az egészből, azonban a nagybátja, a nyugdíj közelében járó Lau felügyelő (Yueh Sun) még egy utolsó munkára beszéli rá, amiben is egy ékszerboltok kirablásával „foglalkozó” csoportot kellene megállítania.

Miközben a csoport bizalmába férkőzik, egyre nagyobb nyomás nehezedik rá, mert a Lau felügyelő mellé kinevezett másik rendőr, John Chen (Roy Cheung) egész csapattal vadászik rá, felelősnek tartva a vérengzésekért és nem tudván róla, hogy ő rendőr, ráadásul rémálmok gyötrik egy barátja kényszerű elárulása miatt, továbbá a magánéletét is még be kellene zsúfolnia valahogy mindezek mellé, hogy a barátnője ne hagyja el.

A film Ringo Lam …on fire „sorozatának” első darabjaként egy igen feszes tempójú, izgalmas és látványos krimi, remek színészi játékkal. Sok-sok más hongkongi zsarus akciófilmmel egyetemben ez is azt boncolgatja, hogy milyen nehéz is a beépített rendőrök élete, mennyire késhegyen táncolnak és hogyan próbálnak meg lavírozni a becsület és a bűnözők körébeni elismertség között. A film két díjat is nyert a '87-es HK movie awards-on, Chow megkapta érte a legjobb színész, Lam pedig a legjobb rendező díját. De nemcsak emiatt érdemes megnézni, sokkal inkább a mendemondák miatt, hogy az amerikai Quentin Tarantino feldolgozta/ellopta/lemásolta (a nem kívánt rész törlendő) a filmet Reservoir Dogs címmel. Mivel azt a filmet nem láttam, így nem tudom megmondani, mennyiben egyeznek, ezt majd megteszi más, viszont ezt a filmet a hongkongi filmek rajongóinak mindenképpen látnia kell.

YEZy

 

A City On Fire egy fordulatos és izgalmas hong-kongi akció-krimi Ringlo Lam rendezésében és Chow Yun-Fat főszereplésével. A történet középpontjában Ko Chow áll, a gengszterek között dolgozó beépült zsaru, akit a rendőrök is állandóan üldöznek, hiszen azt, hogy tégla, csak kevés ember tudja, valamint a gengszterek is bizalmatlanok vele szemben. Nincs hát könnyű dolga, amikor be kell férkőznie egy elszánt rablóbandába, hogy minél több információt megtudjon a következő tervezett akciójukról. Ráadásul magánélete is zűrös, a barátnője egyre csak a házasságukat sürgeti, de neki sosincs ideje rá. Ko Chow ráadásul lassan összehaverkodik a gengszterekkel, és bár lélekben zsaru marad és a törvény oldalán áll továbbra is, kezd néha a gengszter haverjai szemével látni. Mivel még a rendőrségtől sem kapja meg azt a tisztelet, ami segítene neki a munkáját végezni, így lelkileg nagy nyomás nehezedik rá, ami még Ko Chow életvidám, optimista, mosolygós jellemét is kikezdi lassanként...

Mivel Tarantino változatát, a Kutyaszorítóbant jóval előbb láttam, mint az eredetit, azaz a City On Fire-t, és mert mindkettő film nagyon tetszett, nem tudom elkerülni az összehasonlítást.
Szerintem, bár a "rokonsági kapcsolat" nem tagadható a két film között, mégis érdemes megnézni mindkettőt, mert van bennük fantázia és a Kutyaszorítóban sem csak egy sima másolat (mint ahogy ma általában a remake-ek kinéznek). Más részeken van a hangsúly, de a sztori azért nagyjából ugyanaz, és van néhány jelenet, amit Tarantino egy az egyben átvett a Ringo Lam filmből, de ez inkább egyértelmű utalás vagy tisztelgés az eredeti előtt, mintsem lopás. A City On Fire-ben sokkal kidolgozottabbak a jellemek, van szerelmi szál (ami nagyon fontos is a főszereplő karakterét illetően) és kisebb a hangsúly az (ékszerbolt)rabláson, nagyobb a beépülésen és a morális kérdéseken. A Reservoir Dogs-ban sokkal inkább csak az elrontott (bank)rablásra koncentrál, sokkal több a (durva, tarantino-s) humor és perverzió, elnagyoltabbak a karakterek is, a morális kérdés pedig nagyrészt elsikkad. Szerintem mindkettőt érdemes megnézni, mert jó filmek és a remake nem "tükörfordítás", a színészek is mindkettőben kitűnőek (Chow Yun-Fat örök kedvencem, a Kutyaszorítóban viszont - Tarantino jó szokása szerint - kifejezetten remek színészparádét vonultat fel: Tim Roth, Harvey Keitel, Michael Madsen, Chris Penn, Steve Buscemi mind zseniálisak (szerintem)).
Egyébként a City On Fire-t és más HK filmeket Tarantino elég tisztességesen reklámoz az USA-ban, szóval kezdek nem haragudni a sok mindenért, amit átemel belőlük.

És hogy egy zárszó erejéig teljességgel visszatérjek a City On Fire-höz: Ringo Lam és egyben Chow Yun-Fat általan látott eddig legjobb filmje ez, melyben tökéletes egyensúlyban áll az akció, az izgalom, a dráma (lélektani harcok) és a humor (ez utóbbira remek példa az a jelenet, ahogy Ko Chow kefélni szeretne a barátnőjével, de az épp durcás, így nem megy a dolog... ^^).

Ramiz

imdb

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Treasure Hunter (Ci Ling) (2009)

The Treasure Hunter (Ci Ling) (2009)

Amióta Jay Chou fejébe vette, hogy ő bizony az énekesi karrier mellett filmsztárként is nevet akar szerezni magának, azóta nehéz lehet arrafelé producernek lenni.

The Pye-Dog (Ye. leung heun) (2007)

The Pye-Dog (Ye. leung heun) (2007)

iMDBAz Eye in the Sky leforgatásával debütált Yau Nai-Hoi után egy újabb, eddig forgatókönyvíróként funkcionáló úriember, Derek Kwok lépett be a filmrendezők közé. Yau-hoz hasonlóan, aki korábban Johnnie To filmjeihez gyártotta...

Sammi Cheng Sau-Man

Sammi Cheng Sau-Man

Sammi Cheng Sau-Man (鄭秀文) Sammi Cheng 1972. augusztus 19-én született Hongkongban, szülei eredetileg Twinnie Cheng-nek nevezték. A szórakoztatóiparba még diákként került bele, amikor is a TVB New Talent Singing Awards nevű énekversenyén vett részt,...

Az íj - The Bow (Hwal) (2005)

Az íj - The Bow (Hwal) (2005)

Magányos halászhajó ringatózik a tengeren, messze mindentől. Egy fiatal lány (Han Yeo-reum) és egy öregember (Seong-hwang Jeon) élnek rajta. Az öreg kiskorában vette magához a lányt, akit feleségül akar venni, amint az betölti tizenhetedik életévét....