belépés∆

Roy Cheung Yiu-Yeung

Roy Cheung Yiu-Yeung (张耀扬)

Roy Cheung Yiu-Yeung

Cheung Yiu-Yeung 1964 (más források szerint 1963) július 20-án született Hongkongban. Gyerekkorában Bruce Lee-t tartotta példaképének, de nem törekedett sem arra, hogy színész, sem arra, hogy harcművész legyen. Tanulmányai befejezése után modellként kezdett dolgozni, ekkoriban fedezte fel őt Ringo Lam, akinek segítségével 1985-től kezdve kapott filmszerepeket. Yonfan drámájában, a The Story of Rose-ban debütált, amit egy vígjáték, a Seven Angels követett. Egy újabb melodráma (Silent Love) és egy horror (Escape from Coral Cove), amiben ő alakította a félelmetes „kreatúrát” után jött el az ideje, hogy felfedezőjének új filmjében is szerepet kapjon.

Roy Cheung Yiu-Yeung

Ez volt a Prison of Fire, amiben a kegyetlen és korrupt börtönőrt, a sebhelyes arcú Hung-ot alakította, a szerep pedig egyből híressé tette, ráadásul még egy jelölést is kapott érte a HKFA-n a legjobb mellékszereplő kategóriában. Ettől kezdve hosszú évekre „megragadt” a gonosz figurák megtestesítőjének skatulyájában (többek szerint szándékosan), akár bűnözőt, akár nem túl jószándékú rendőrt játszott, mindig igyekezett félelmet kiváltani a nézőkből. A közös munka Ringo Lam-mel tovább folytatódott Lam on Fire sorozatában, amik közül Cheung játszott a City on Fire-ben, a School on Fire-ben és egy röpke visszatérés erejéig a Prison on Fire II-ben is, valamint a Wild Search-ben is.

Roy Cheung Yiu-Yeung

Cheung a későbbiekben is megmaradt „gonosznak”, nagyon ritkán lépett ki a már megszokott triád, illetve korrupt zsaruk megformálásából. Ennek köszönhetően sohasem került be Hongkong legjobban fizetett és legnagyobb sztárnak számító színészei közé, a rendezők viszont előszeretettel szerepeltették, a kicsit sablonos figurákat ugyanis rendszerint tökéletes profizmussal játszotta el. Emlékezetesebb szerepei a 80-as évek végétől kezdve a 90-es évek első feléből a They Came to Rob Hongkong, a Fight Back To School, a Wicked City, a Ghost Lantern, az Organized Crime and Tirad Bureau és az Asian Cop: High Voltage. Az általa megformált rosszfiúk olyan hitelesek voltak, hogy a pletykák és a szóbeszédek szerint a való életben is köze lehetett a triádokhoz. Ugyanakkor volt az alakításaiban egyfajta karizmatikus és férfias jelleg, amivel egyrészt igencsak felkeltette a hölgyek figyelmét (későbbi történet, de idevág, ugyanis egy tajvani popsztár, Yuki Tsui a 2000-es Golden Horse Awards-on vallott neki szerelmet, miközben együtt adtak át egy díjat), másrészt sokak szerint megérett az ideje, hogy egy árnyalt személyiségű karaktert alakítson.

Roy Cheung Yiu-Yeung

Az első ilyen szerepet az 1992-es Rose-ban kapta, amiben Maggie Cheung partnereként egy olyan triádot alakított, akit megszelidít egy nő, majd a későbbiekben nemeslelkű triádfőnököket személyesített meg a To Live and Die in Tsimsatsui-ben, a Mongkok Story-ban és a Beast Cops-ban is.
Közben a 90-es évek közepén kezdődött meg a közös munkája Andrew Lau-val, akivel ismeretségük már a 80-as évek vége óta tartott, hiszen Lau is Ringo Lam mellett segédkezett több filmjének forgatásakor is. Első közös filmjük a ’94-es Modern Romance volt, amit aztán a Young & Dangerous sorozat harmadik és negyedik része követett, amikben Roy két teljesen más, de ugyanolyan gonosz karaktert alakított. A kritikusok egyemberként dicsőítették az ötletet, hogy Lau végre a hongkongi film legismertebb rosszfiúját is beleszőtte a történetbe. Cheung a későbbiekben több „nem hivatalos” Y&D filmben is feltűnt (Those Were The Days, Once Upon a Time in Triad Society 2), ezeknél érdekesebb azonban, hogy a The Storm Riders-ben odahagyta a gonosz figurákat és egy tőle teljesen váratlan karaktert, egy buddhista szerzetest alakított.

Roy Cheung Yiu-Yeung

A The Storm Riders után a következő nagy dobás Johnnie To filmje, a The Mission volt, amiben ő is az öt testőr egyikének szerepében volt látható. Alakítása olyan meggyőző erejű volt, hogy a Golden Bauhinia Awards legjobb mellékszereplője díját neki ítélték. A továbbiakban is emlékezetes alakítások fűződnek a nevéhez, többek között az Unbeatables, a Young & Dangerous 6. része és főként a Jiang Hu: The Triad Zone, amiért 1988 után ismét jelölték a HKFA legjobb mellékszereplő díjára. Wong Kar-Wai Szerelemre hangolva című filmjében ugyan nem volt látható, hallható azonban igen, mert Wong úgy határozott, hogy a két főszereplő „csalfa” párjai nem látszanak a filmben.

Roy Cheung Yiu-Yeung

Az utóbbi néhány évben kicsit megritkultak a szerepei, de természetesen ezek között is akad olyan, amelyik említésre érdemes. Egy kis szerepet kapott az Erő gyermekeiben és a Chinese Odyssey 2002-ben, míg a Szigorúan Piszkos Ügyek második részében egy Tony Leung-hoz hasonló beépített embert játszott, akinek gyakorlatilag szótlan jelleme szöges ellentétben állt Chapman To mindent kommentáló stílusával. Ismerői szerint egyébként a magánéletben sem tartozik a szószátyár emberek közé.

Roy Cheung Yiu-Yeung

Néhány újabb filmbeli alakítás után (Brothers, The Game of Killing, Colour of the Loyalty, Moonlight in Tokyo) következett 2006-ban az újabb közös munka Johnnie To-val a The Mission „folytatásában”, az Exiled-ben, amiben újfent az öt főhős egyikét alakította.
2007-ben eddig csak egy szerepe ismert, ez a sok sztárt felvonultató The Drummer lesz.

Roy Cheung Yiu-Yeung
 

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Fulltime Killer (Chuen jik sat sau) (2001)

Fulltime Killer (Chuen jik sat sau) (2001)

Fulltime Killer (Chuen jik sat sau) (2001) iMDB Johnnie To egyik legjobb akciófilmjének főhőse két bérgyilkos. Egyikük, a japán O (Sorimachi Takashi), aki a bérgyilkosok legjobbja, rejtőzködő életmódot folytat, szinte egyetlen kapcsolata a...

Bedevilled (Kim Bok-nam salinsageonui jeonmal) (2010)

Bedevilled (Kim Bok-nam salinsageonui jeonmal) (2010)

A kortárs horrorfilm peremvidékén kirajzolódik egy olyan csapásirány, ami a műfajra jellemző sokkeffektusokat a társadalmi problémafelvetések és az erkölcsöt próbára tevő drámák keresetlen nyomatékosító elemeiként használja fel1.  Az elsőfilmes dél-koreai Chul-soo Jang ritka erős darabbal...

Missing (Sam hoi tsam yan) (2008)

Missing (Sam hoi tsam yan) (2008)

Talán a hongkongi és elsősorban a kínai filmipar megerősödésével magyarázható, hogy a 80-as és 90-es évek nagy nevei egymás után térnek vissza és próbálják meg újra megmutatni, hogy még mindig ők az irányadók a kínai...

Girl with the Diamond Slipper (Mo deng xian lu qi yuan) (1985)

Girl with the Diamond Slipper (Mo deng xian lu qi yuan) (1985)

   Wong Jing eme korai akcióvígjátéka egy érdekes elegye az ősrégi Hamupipőke történetnek, valamint a hongkongi triádos/kung-fu filmeknek. A történet egyik főszereplője egy fiatal színésznő, aki meghallgatásokra jár és várja, hogy megtalálja egy nagy szerep...