belépés∆

Monday (2000)

 

Monday (2000)

Képzeld el, hogy elébredsz egy hétfő reggelen, elnyűtten és másnaposan, úgy, hogy semmire sem emlékszel a tegnapból. Képzeld el, hogy elkezded átkutatni a zsebeidet, és a különféle tárgyakról, amik a kezedbe akadnak, újabb és újabb mozaikdarabkáit találod meg a tegnapi emlékeidről. Képzeld el, hogy olyan szörnyűségekre kezdesz emlékezni, amit el sem hinnél, ha nem látnád a tévében is, a hírekben, ahogy gyakorlatilag ámokfutásba kezdesz egy shotgunnal. Képzeld el, hogy egy nagy piálás és néhány szerencsétlen véletlen miatt zsákutcába futott az életed, és a tovább vezető úton már csak két katasztrófa közül választhatsz...
És képzeld el, hogy a film, ami mindezt bemutatja, nem krimi és nem thriller és nem is akció, hanem gyilkos humorú fekete komédia és egy kicsit dráma is.
 
Sabu, a stílusok keverésének mestere, legalább olyan feledhetetlen, könnyesre nevettetően vicces és elgondolkoztatóan drámai filmet készített, mint a Drive és a Postman Blues (amik a kedvenc japán filmjeim között vannak). A főszereplő itt is ugyanaz, mint a fenti két filmben, és Susumu Terajama-nak itt is ugyanúgy jut egy mellékszerep, mint azokban. A film humoros részei egy csöppnyit feketébbek, mint a Postman Blues-ban (a Drive talán egy kicsit kevésbé komikus darab), a komolyabb részek témája pedig az alkohol(izmus) és a kisember nyűglődése, tehetetlenség-érzése, korlátok közül való kitörése (ld. még: Kiyoshi Kurosawa interjú). A főhősünk mészárlással szegélyezett odüsszeiája a klasszikus "egyedül állok, de van egy fegyverem és nem félek használni" jakuzafilmekkel és a Született gyilkosok-féle "gyilkolok, tehát vagyok - vegyetek észre!!!" filmekkel is mutat hasonlóságokat. Az erőszak, mint a főszereplő társa, egyre elvontabb képekben jelenik meg, míg a végén meztelen, fehérre meszelt bőrű, kopasz, majomszerű mozgású démonok csapataként teljesen szimbolikusan jelenik meg.

A történet végén, a sarokba szorított férfi sorsának beteljesedésekor újra egy érdekes kettős befejezés vár minket, hasonlóan a Postman Blues-hoz, itt azonban egyáltalán nincsen lezárva.
Akit érdekel Sabu egyéni stílusa, az ne hagyja ki. Akit érdekelnek a japán filmek, annak erősen ajánlott. Aki szokott filmeket nézni, annak érdemes megnézni. A Sabu-fanok pedig már úgyis látták...


(imdb)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Focus (1996)

Focus (1996)

    imdb  A Focus ismét egy amerikai filmlegenda lerombolása. A '90-es évek végén azzal a techikával hódított egy Blair Witch Project című film, hogy a teljes valószerűség képzetét próbálta kelteni a szereplők kezébe adott kamerával,...

The Warrior and the Wolf (Lang zai ji) (2009)

The Warrior and the Wolf (Lang zai ji) (2009)

Ha egy egykoron fotósként, illetőleg operatőrként dolgozó rendező első ízben rendez filmet, akkor mindig kétséges, hogy milyen lesz a végeredmény, hiszen azzal, hogy végre a saját szájuk íze szerint dolgozhatnak, rendszerint túlzásba viszik a játékot...

The Witch of the West is Dead (Nishi no majo ga shinda) (2008)

The Witch of the West is Dead (Nishi no majo ga shinda) (2008)

Következzék egy újabb példa arra, hogy a japán ifjúsági irodalom mekkora hatással van a helyi filmiparra. Nashiki Kaho, az idén 50. életévét betöltő írónő, aki mindmáig élénk emlékeket táplál Angliában cserediákként eltöltött idejéről, 1994-ben jelentette...

The Mysterians (Chikyuu boeigun) (1957)

The Mysterians (Chikyuu boeigun) (1957)

The Mysterians (地球防衛軍) (1957)iMDBEgy kis falutól nem messze a fesztivál idején hatalmas tűz üt ki és az éppen ott levő egyik fiatal tudós ufójelenséget is észlel. Nem sokkal ezután furcsa földrengés tör ki a környéken,...