belépés∆

Black Society Trilogy

E három film rendhagyó trilógia, legalábbis az volt eddig. Sem szereplőkben, sem történetben nem kapcsolódnak egymáshoz, az egyetlen összekötő elem a téma, mégpedig a kínai maffia, a triádok sötét, kaotikus és gyakran gyomorforgató világának bemutatása.
Bár Miike a trilógia első részével, a Shinjuku Triad Society-vel lépett ki a B-kategóriás, videóra gyártott filmek világából, mégis e filmek talán legkiforrottabb, legegységesebb művei közé tartoznak.


Shinjuku Triad Society (1995)

Black Society Trilogy

 

Mindhárom film különböző hangulati síkon mozog, s közűlök talán az első a legbrutálisabb, egyből a mélyvízbe dob minket a rendező. Egy Kínából Japánba emigrált testvérpár életét, "sikertörténetét" követhetjük figyelemmel a törvény két oldalán. Az idősebbik fiú elkötelezett a törvény védelmében, míg a fiatalabb, jogászként a legnagyobb triad vezetőjét szolgálja. Az egész film beteg, de nem olyan tekintetben, mint Miike későbbi filmjei. Itt még nem jelenik meg semmi szürrealitás, semmi szélsőséges perverzió, amit a néző nem tud komolyan venni, ezért az oldja a hangulatot. Itt mindenki pszichésen beteg, mégpedig hihetően, valóságosan. Ebbe persze beleértendő a maffiózókon keresztül a rendőrökig mindenki. A bátyj, hogy célját elérje végigveri, kínozza, erőszakolja Shinjuku gonosztevőit, kurváit és ártatlan polgárait egyaránt. Mégsem egy vadállatot kell elképzelnünk, kívülről egy ilyedt kisgyerek mindkettő, mind a bátyj, mind pedig öccse. E film sokkol leginkább lélekben a három közül.


Rainy Dog (1997)

Black Society Trilogy

 

A második rész talán a leglíraibb, persze kizárólag a maga közegében. Egy yakuza, akinek el kellett hagynia Japánt, Taiwanra menekül, és egyszerű bérgyilkosként tengeti a végtelenségig magányos életét. Ebbe a közegbe csöppen bele fia, akiről hét évig nem is tudott, és egy prostituált, akivel egy esős nap ismerkedett meg. Mint a cím is jelzi, a filmben szinte végig esik az eső, ami hihetetlenül alárak a borongós hangulatnak. Ettől függetlenül a legtisztább, legkevésbé nyomasztó rész, amiben talán az emberi érzések állnak a központban. Emellett megjelenik benne egyfajta hős mítosz, amit finom, nem túl erős western utalások emelnek ki. A filmet egyébként, a főszereplőt kivéve, kizárólag kínai stábbal forgatták.

 


Ley Lines (1999)

 

Black Society Trilogy

 

 

 

 

A befejező részben is emberi kapcsolatokról van szó, bár itt nem családi, hanem baráti viszonyokról. Három gyeremekkori jóbarát, szintén kínaiak, indulnak el Tokyoba szerencsét próbálni, s így kerülnek bele az ottani kínai maffia hatáskörébe. Képtelenek uralni életüket, s nem a gonoszság, hanem valamilyen gyermeki naivitás jellemző rájuk, épp ezért annyira megrázó drámájuk. Méltó záróakkordja a trilógiának.


Mindhárom rész nagyon szuggesztív és átélhető. Ebben nagy szerepe van a kizárólag on-location forgatott jeleneteknek, és a messzemenőkig remek színészi játéknak. Azt kell mondanom, hogy Miike legjobb, legkomolyabb művei között kell őket számon tartani, elképesztően őszinte alkotások. Ahhoz, hogy ezt a világot így bemutassa, mindenképp kellett valamilyen személyes élményének lennie. Míg sok alkotásának értéke egyik-másik oldalról megkérdőjelezhető, ezek nem. Talán ezek a filmek azok, melyek őt korunk legnagyobb rendezői közé emelik.

 

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

What Time Is It There? (2001)

What Time Is It There? (2001)

  imdbTsai Ming-liang e 2001-es filmje két ember emlékének szól: az egyik a rendezőnek, a másik pedig barátjának, filmjeiben mindig főszerepet játszó Kang-sheng Leenek apja. Mindekettő súlyos betegségben halt meg, mielőtt fiaik egyáltalán filmezni kezdtek volna....

In the Line of Duty IV (Wong ga si je ji IV: Jik gik jing yan) (1…

In the Line of Duty IV (Wong ga si je ji IV: Jik gik jing yan) (1989)

Ez a meglehetősen kaotikus sorszámozású sorozat remek példa egyrészt arra, hogy mennyire agyatlanul adogatták ki a hongkongi filmeket VHS-en angol nyelvterületen (vagy 4-5 különböző címen is fut a film kiadástól függően), másrészt, ami sokkal fontosabb,...

Love Undercover (Sun jaat si mui) (2002)

Love Undercover (Sun jaat si mui) (2002)

Love Undercover (Sun jaat si mui) (2002)iMDBA Love Undercover is azon filmek közé tartozik, amikről tulajdonképpen bőven elég annyit leírni, hogy a műfaja romantikus vígjáték, a rendezőjét pedig úgy hívják, Joe Ma. Ebből mindenki tudja,...

Lethal Angels (Mor gwai tin si) (2006)

Lethal Angels (Mor gwai tin si) (2006)

Lethal Angels (魔鬼天使) (2006)iMDBA hongkongi film aranykorában, azaz a 80-as és 90-es évek fordulóján volt a virágkora a sokszor triádpénzekből forgatott alacsony költségvetésű, tipikusan B kategóriás akciófilmeknek is, amik költségvetésének jelentős részét tette ki az,...