belépés∆

Onibaba (1964)

 

Onibaba (1964)

 imdb


1964-es horrorklasszikus, időtlen film. A mai rövidéletű popkultizmusban nehéz elképzelni olyan mozgókép-alkotást, melynek egy eleme sem veszti el aktualitását, az évtizedek alatt nem válnak nevetségessé az öltözetek, a színészi játék, vagy egyáltalán a történet. Az Onibaba pedig ebbe a kategóriába tartozik, s egyetlen ilyen terű "hibája" talán fekete-fehér volta lehetne, de szerencsére a monochrome filmek manapság reneszánszukat élik.


Egy fiatal asszony és anyósa a XIV. század csatározásai elől a közeli nádasba menekül, ott szeretnék bevárni fiukat és férjüket, akit elvittek a háborúba. Az éhhalál ellen úgy védekeznek, hogy halott katonák páncélját cserélik be rizsre. Ha a katonák nem egymást mészárolják le, akkor a két nő tesz róla, hogy legyen zsákmányuk, a hullákat pedig egy vén, sötét, feneketlen lyukba dobják.

A filmnek annyira sajátos és átérezhető az atmoszférája, hogy az már maga zseniális. A nádas folyamatos, vészjósló lengedezése, a fekete lyuk, melyet nemes egyszerűséggel a film első kockáin bemutatnak, s az egyből beépül az ember tudatalattijába, a félig állat, félig ember asszonyok, a japán népzene és a freejazz keveredéséből komponált aláfestő zene. Az ember folyamatos feszültséget érez a film alatt, nem erőset, de kellően nyugtalanítót. Döbbenetes és nagyon valósághű a túlélésért folytatott küzdelem. Az élet fabatkát sem ér, a konfliktusok legésszerűbb kezelése a gyilkolás. Maguk a katonák sem tudják ki a barát és ki az ellenség, mindenki ugyanolyan rongyos, koszos, a legbiztosabb, ha mindenkit megölsz. Annyira természetes a gyilkolás, hogy maguk az asszonyok sem tartják bűnnek, pedig például a házasság előtti együtthálást igen.
 
 

Ebben a filmben nagyon jól megfigyelhető, hogy az igazi művészet nem az, amikor az alkotó sokat mutat, virtuóz dolgokat visz véghez, inkább az, hogy kevés elemmel dolgozik, de azok a megfelelő helyen, a megfelelő minőségben jelennek meg. Nem kell töménytelen látványelem, trükk, kiömlő belek, folyamatos ijesztgetés egy jó horrorfilmhez. Itt elég volt a nádas, a lyuk és egy hihetetlenül megformált maszk a félelem eléréséhez. A film lezárása katartikus, ahol ez a maszk játsza a főszerepet. Nem tudom, hogy egy ilyen merev fa, hogy tud ennyiféle dolgot közölni, de a maszkba formált egyetlen arckifejezés rengeteg, és éppen a megfelelő érzelmet mutatja, mintha valójában lelke lenne. Tényleg rémisztő. Ez a maszk inspirálta William Friedkint a fehér arcú démon megformálásában, 1973-as Ördögűzőjében.
Ez egyértelműen egy amolyan "ezt-látni-kell" film.

Hozzászólások   

#3 Papinóth Viktor 2009-02-10 11:38
Nagyszerű film! Végre egy olyan alkotás, ami elgondolkodtatj a a nézőt.Nekem Csehov Sirálya jutott róla eszembe:) Tetszett ahogyan bemutatja, hogyan változik meg az emberi jellem, ha a környezete megváltozik. Parasztból gyilkos, gyilkosból szerető, szeretőből üldözött... Külön felhívnám a figyelmet, a lány értékeinek és ösztöni mivoltának párhuzamaira. A film egyszerűen zseniális!
#2 Guest 2006-09-08 16:22
ma vetítik 18:30-tól az Örökmozgóban... Sajna nem leszek ott. :sigh:
#1 Guest 2006-09-08 13:21
Érdekes,hogy ezt a filmet az egyik legnevesebb sci-fi filmkritikus is bevette az enciklopédiájáb a.Mike Nichols szerint a történet utópia egy pusztulás szélén álló társadalomról,m íg a "gödör"a gonosz jelképe.Való igaz,konkrétumo k nem jelennekmeg a polgárháborús Japánból.Nem fontos, ki győzött vagy veszített a nádas közelében,a film szereplőinek csak megélhetést jelentenek a menekülő szamurájok.A film úttörő jelentőségű volt a japán filmművészetben .Először ábrázolták a halált és az erőszakot kendőzetlenül nyersen,előkész ítve a későbbi naturalista megjelenítéseke t.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Ceiling at Utsunomiya (Kaii Utsunomiya tsuritenjô) (1956)

The Ceiling at Utsunomiya (Kaii Utsunomiya tsuritenjô) (1956)

Tokugawa Iemicu sógun a japán történelemben nem jutott be a helyi dicsőség csarnokba. Viharos hatalomba kerüléséről leginkább az 1978-as, Kinji Fukusaku rendezte Yagyu Conspiracy moziból tudhatunk. (Megjegyzem, ezen a címen több film is készült ám,...

Moving targets (San jaat si hing) (2004)

Moving targets (San jaat si hing) (2004)

Moving targets (San jaat si hing) (2004)iMDBEgy kis csapat fiatal rendőr életébe nyerhetünk betekintést a film elején, akiknek az esti mulatozása jó kis triádos lövöldözésbe torkollik, majd az ott bemutatott teljesítményük alapján a frissen a...

Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)

Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)

Comrades, Almost a Love Story (Tian mi mi) (1996)iMDBMíg 1998 legsikeresebb hongkongi filmje, a Beast Cops esetében igencsak megkérdőjelezhető volt, hogy vajon miért is értékelték ennyire sokra a látottakat a filmes díjkiosztókon, Peter Chan...

Samurai Wolf 2 (Kiba okaminosuke jigoku giri) (1967)

Samurai Wolf 2 (Kiba okaminosuke jigoku giri) (1967)

 A "Farkas" ezúttal klánviszályba csöppen bele, miután elvállal egy fogolykíséretet. Ehhez jön még hozzá egy titkos aranybánya körüli bonyodalom. Két olyan dolog, ahol olcsón mérik az emberéletet. Ennek megfelelően a végére szinte elfogy a stáblista...