belépés∆

2000 AD (Gung yuen 2000 AD) (2000)

2000 AD

A viszonylag nevesebb hongkongi filmrendezők között három nagy Hollywood-mániást találhatunk könnyedén. Benny Chan a rettenetes Connected-del még az első hivatalos remake-t is leforgatta, Stanley Tong a Jackie Chan amerikai befutásának megágyazó Balhé Bronxban mellett a China Strike Force nevezetű emberiség elleni bűntettel vétette észre magát, míg Gordon Chan nemes egyszerűséggel az X-Men egyik mutánsát szőtte bele a Painted Skin tradicionális kínai történetébe. A jó öreg Gordonnak persze nem ez volt az első csínytevése, ugyanis a drámaira hangolt és sikert sikerre halmozó Beast Cops után az amerikai producer, Stu Zicherman tipikusan hollywoodias forgatókönyvét valósította meg, csak a színhely valamelyik amerikai nagyváros helyett Hongkong és Szingapúr lett.

Mit várhatunk egy amerikai forgatókönyvtől? Túl sok jót nem. Vannak benne CIA ügynökök, korrupt CIA ügynökök, egyéb ügynökök, valamint egy számítógépes program, amivel tönkre lehet tenni a világ bankrendszerét. Vagy valami ilyesmi. Természetesen mindenki mindenkit átver, senki sem az, aminek mondja magát, de jóképű geek főhősünk nem ismer akadályt és végül minden a helyére kerül. Mivel mindenki látott már ugyanilyen, elcsépelt és unalmas alapokon nyugvó amerikai produkciót, így Gordon mozija sem nyújt semmiféle izgalmat. Az ezerszer látott klisék és a bárgyú történet helyett így nyugodtan lehet a lényegre koncentrálni, azaz a látványos akciójelenetekre és a hollywoodi színvonalat jócskán meghaladó színészi játékra, valamint minden geek imádni fogja, hogy a főhős geek-ek még a tökös CIA legényeken is túltesznek.
Egyébként ez az amerikanizáció nem véletlen. Ekkoriban volt óriási divatja Hongkongban a sok-sok számítógépes trükköt felvonultató, időnként sci-fi beütésekkel tarkított látványos, mondhatni hollywoodias filmeknek. Ez valószínűleg a The Storm Riders sikerének volt köszönhető, ami az Egyesült Államokban is szép bevételt hozott és ekkoriban abban bíztak a helyi filmesek, hogy a hasonló produkciókkal az amerikai piacra is betörhetnek. Ennek a hullámnak az eredménye volt többek között a Hot War, a China Strike Force, a Skyline Cruisers, a Tokyo Raiders, a The Avenging Fist, de még akár a So Close-t is idevehetjük. Apró probléma, hogy ezek mindegyike hollywoodi mércével (azaz az amerikai néző szempontjából) nagy rakás B-film volt, így nem nagyon vehették fel a versenyt a helyi produkciókkal.
Pedig Gordon Chan mindent megtett, hogy filmje minél látványosabb legyen. Vajon ki tud ezen kívül olyan hongkongi filmet mondani, amiben F-16-os vadászgépek röpködnek? Igaz, a néhány perces "hadgyakorlat" kivitelezése több, mint mosolyt fakasztó. A "hétköznapibb" lövöldözések koreografálásában sokkal jobb eredményt ért el a stáb, a jelenetek kellőképpen brutálisak, véresek, persze hihetőnek azért nem nevezné őket senki. Az autós üldözések hozzák a szokott színvonalat, túlságosan nem kiemelkedőnek, de hongkongi viszonylatban egyáltalán nem rosszak.
Mégsem ezek a legemlékezetesebbek, hanem egy mellékszereplő, bizonyos Francis Ng játéka. A jó öreg Francis egy rendőrtisztet játszik, egészen lehengerlően és olyannyira kimagaslik az egész produkcióból, hogy csak őt díjazták. A HKFA-n és a Golden Bauhinia-n a legjobb mellékszereplő megtisztelő címet nyerte el, míg a hongkongi filmkritikusok (akik mostanában csak Ann Hui-t magasztalják) nemes egyszerűséggel a legjobb színésznek választották. Megérdemelten! Rajta kívül mindenki más csak a futottak még kategória, pedig a főszereplő Aaron Kwok sem rossz, aki szinte minden átmenet nélkül válik a gyermeteg, szemüveges geek-ből céltudatos, megalkuvást nem tűrő főhőssé. Az igazi geek persze nem ő, hanem a Benny szerepében tetszelgő Daniel Wu, aki végig statisztál Aaron-nak és elvileg ő lenne a humoros karakter is, ha lennének poénok a történetben. A maláj Phyllis Quek ideális eye candy karakter, de színészi képességeiből nem mutat sokat, végig olyan, mint egy jégcsap.
Itt kéne következni a konklúziónak és a végső értékelésnek, de ez nagyon nehéz. Mivel utálom a hollywoodias sztorikat, így nem vagyok túl jó véleménnyel a látottakról, azonban Francis Ng és Aaron Kwok miatt mégsem elvesztegetett idő végigülni ezt a filmet. A sztorira jobb oda se figyelni, a lényeg úgyis a látvány és a remek színészi játék!

imdb

Előzetes

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Sakuran (2006)

Sakuran (2006)

IMDb  A gésák világáról, életükről az utóbbi pár évben millió könyv és film született. Sikerük, főleg a nyugati világban, annak köszönhető, hogy egyfajta luxus prostituálttal azonosítják őket, holott ez nem igazán fedi a valóságot....

Shadow Warriors (Kage no Gundan) (1980)

Shadow Warriors (Kage no Gundan) (1980)

  A japán filmiparban időnként hullámokban követik egymást a témák. A nindzsák világát a SHINOBI NO MONO sorozat után kissé hanyagolták, bár ez azért nem jelenti azt, hogy ne készültek volna ilyen témájú alkotások. A nagy...

Welcome to North Korea (2001)

Welcome to North Korea (2001)

  Keveset tudunk Észak-Koreáról, köszönhetően az ottani cenzúrának és szinte teljes hírzárlatnak, így aztán sokan kíváncsiak rá, hogy mi folyik ott. Valószínűleg a holland dokumentumfilmes, Peter Tetteroo figyelme is ezért irányult erre az országra, aminek eredménye...

The One-Armed Swordsman (Dubei dao) (1967)

The One-Armed Swordsman (Dubei dao) (1967)

ANOTHER SHAW PRODUCTION IMDb Egy Shaw Brothers rovat beindításához keresve sem lehetne jobb filmet találni, mint Chang Cheh 1967-es The One-Armed Swordsman című wuxiaklasszikusát. King Hu műfajreformáló wuxiája mellett (Come Drink with Me) ennek a filmnek...