belépés∆

The Housemaid (Hanyo) (2010)

alt

A kortárs dél-koreai film legambiciózusabb szerzői előszeretettel vegyítik a melodráma különböző alakzatait sajátos visszatérő motívumokkal, és az arányok tökéletesítése során akkor érik el a nemzetközi áttörést, amikor a személyes érdeklődésük középpontjában álló lényegi elemek1 megtartása mellett egyetemes kérdéseket sikerül feszegetniük. A társadalom legfelső rétegeinek álságos világát gyakran a szexuális viselkedés tükrében vizsgáló Sang-soo Im 2010-es The Housemaid című filmjével egy univerzálisan érthető világválság-korabeli kizsákmányolás-történetet mesél el, de a jó érzékkel felépített erotikus feszültséget és az arisztokrata közeg kritikájának szellemességét nem képes a teljes játékidőben fenntartani.

The Housemaid (Hanyo) (2010)The Housemaid (Hanyo) (2010)

A The Housemaid az azonos című 1960-as film parafrázisa, de mivel az ellenkezőjére fordítja a konfliktus alapfelállását, csak nyomokban emlékeztet a forrásszövegre. Míg Ki-young Kim drámai hangvételű eredetije a szigorú erkölcsi szabályok és korlátozott anyagi lehetőségek között küszködő hősök egyetlen botlása révén elszabadult tragédiahullámot követi végig, a 2010-es átirat arra fókuszál, ahogy a túlzott jólét kiüresedett miliője módszeresen bekebelezi a jóravaló fiatal szobalányt. A házasságtörés miatt csorbát szenvedett családi becsület elemzése helyett tehát Sang-soo Im (bevallottan Hitchcock hatása2 alatt) a fiatal csábító szemszögéhez igazodva mutatja be az ellene szövődő összeesküvést, és a bűnökbe sodródó szereplőket unaloműzésképpen üzekedő kéjhajhászokra cseréli. Így a klasszikus mű hatalmi játszmái és érzelmi zsarolásai során árnyaltabb karaktereket épít fel, az új változat pedig leegyszerűsíti világképét, és könnyebben kiismerhető motivációkkal ruházza fel a figurákat, puszta politikai parabolává redukálva a történetet, amelyben a hatalommal bíró multimilliomos réteg ellehetetleníti és vesztébe hajszolja a becsületes középosztályt.

The Housemaid (Hanyo) (2010)The Housemaid (Hanyo) (2010)

A komplett jelentésrétegektől megfosztott 2010-es The Housemaid a képi megformáltság szintjén igyekszik feledtetni forgatókönyvének hiányosságait. A kamera gondosan koreografált mozgásokkal és tablószerű kompozíciókkal hangsúlyozza a luxusvilla olykor fenyegetően grandiózus auráját, a film színhasználata és fény-árnyék játékai pedig okosan ellenpontozzák szenvtelen eleganciájukkal a falakon belül lezajló sikamlós légyottokon felszabaduló energiákat. A cseléd és a családfő viszonyát felépítő jelenetek arányérzéke és közvetlensége pedig olyan magasra helyezi a mércét, hogy a következményekkel való szembesülés és a meghökkentőnek szánt lezárás intenzitása is elmarad ezektől, és az így keletkező űrt a szürreális zárókép3 sem feledteti.

The Housemaid (Hanyo) (2010)The Housemaid (Hanyo) (2010)

A The Housemaid statikus viszonyrendszerét azok a csoportképek illusztrálják legjobban, melyeken a kicicomázott szörnycsalád mesterségesen tökéletes kompozíciókba rendeződik, és fényképszerű mozdulatlansággal figyeli áldozata szenvedését. Az eldurvuló kizsákmányolás és a csinos Eun-yi töretlen naivitása példamesévé alakítja át a történetet, így a steril ház eseményei szöges ellentétét adják a filmet nyitó (egyébként rendkívül erős felütésként működő) dokumentarista szekvenciának, és a város forgatagának közönyét egy még megrázóbb, személyes kapcsolaton alapuló érdektelenséggel írják felül. Sang-soo Im filmje nagy gondot fordít a csillogó márványtermekben, high-tech háztartási gépek között élő kiéhezett horda és a csapdájukba besétáló jóhiszemű lány kontrasztjára, de csupán felvillantja a történet kapcsán kibontható morális dimenziót, és a konfliktus izgalmas lélektani vonatkozásait.

 

 

1lásd például a folklór stilizációt Ki-duk Kim vagy az erőszak és a bosszú esztétikáját Chan-wook Park csúcsfilmjeiben
2lásd a rendezővel készült interjút: http://www.cinephile-uk.com/2010/11/interview-im-sang-soo.html
3Ezt a rövid jelenetet a rendező a trauma megjelenítésének szándékával magyarázza (lásd a fenti interjút), mégis inkább az eredeti The Housemaid kizökkentő epilógusával állítható párhuzamba (v.ö. az apa és itt a kislány hangsúlyos nézéseit).

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

My name is fame (Ngor yiu sing ming) (2006)

My name is fame (Ngor yiu sing ming) (2006)

My name is fame (Ngor yiu sing ming) (2006)iMDBItt egy viszonylag friss film, ami a filmvilág kulisszái mögé enged betekintést egy egykoron nagy tehetségnek induló, azonban elkallódott színész, Fai történetén keresztül. Fai gyakorlatilag mindent tud...

Legendary Assassin (Long nga) (2008)

Legendary Assassin (Long nga) (2008)

 Ha egy filmet úgy harangoznak be, hogy egy akciósztár és egy akciókoreográfus közös produkciója, az természetesen egyből érdeklődésre tarthat számot. Ha azonban nem csak az akciók, hanem az egész megrendezését is magukra vállalták, akkor...

M.W. (2009)

M.W. (2009)

  Röviden úgy lehetne jellemezni ezt a produkciót, hogy egy újabb tipikus, manga/anime alapokon nyugvó japán blockbuster, ami világosan mutatja a helyi filmipar útját. Ugyanazok az erényei és a hátrányai is, mint a mostanában látott hasonló...

Sharp Guns (Him gok) (2001)

Sharp Guns (Him gok) (2001)

A hongkongi akciófilmekről általánosságban elmondható, hogy noha a sztori tekintetében sokszor igencsak középszerűek és a fordulataik ismerősek lehetnek korábbról, a többségük kivitelezése stílusos. A 90-es években jópár category III akciót megrendező Billy Tang Hin Sing...