belépés∆

The Geisha House (2000)

The Geisha House (2000)
 
 
Talán az igazi művész egyik legfontosabb jellemzője, hogy témájában mindig meg tud újulni, s bár a rá jellemző formavilág megmarad, de nem ragad le és kering egy bevált módszer, technika, téma körül. Kinji Fukasaku ezzel a filmjéval egyértelműen bizonyította, hogy ez nem csak fantazma, hiszen egy évvel korábban forgatta, mint a mára már a világot bejárt kultfiljét, a Battle Royalet. 
 

 
A The Geisha House teljesen más alpokon nyugszik, mint a fentebb említett sikerfilm. Pontosan azt adja, amit a címe ígér, tudniillik egy nagyon szemléletes bepillantást a japán szórakoztató hölgyek világába. Teljesen természetesen mutatja be emberi oldalukat, hiszen megleshetjük őket, ahogy például nyitott szájjal, horkolva alszanak, vagy hogy mennyire kiszolgáltatottak kuncsaftjaiknak. Emellett szépen lassan mégis megjelenik az a fennkölt, művelt kéjhölgy, akit nehéz megközelíteni, megérinteni, és bizony nem kevés áldozatot kell hozni, ha az ember meg akarja szerezni magának. Így, a lányok emberi és a "transzcendens" tulajdonságaival együtt válik egésszé a kép, és lesz természetes, értehető. Sok, a gésákkal foglalkozó műből hiányzott eddig bizony egyik vagy másik elem.
 

 
Mindemellé kapunk egy nagy kellemes és izgalmas törénetet, mely egy olyan korszakban játszódik, mikor rengeteg fenyegetés éri a gésák világát, melyek közül az egyik legerősebb a prostitúció-ellenes törvény bevezetésének, és jelentős társadalmi támogatottságának veszélye (1958). Ezekben a nehéz időkben a ház lakóinak össze kell szedni minden tudásukat, illetve össze kell tartaniuk, hogy a rengeteg intrika okozta fenyegetést átvészeljék. Mindezt egy fiatal omocha, azaz gésának készülő kislány szemén keresztül láthatjuk, aki egyrészt nagyon tehetséges, másrészt rettentően elhivatott.
 

 
Nem igazán tudom tovább hogyan méltatni a filmet, hiszen nagyon letisztult alkotás, ami nem törekszik arra, hogy hatásvadász elemekkel kösse le a nézőt, de arra se, hogy túl reakisztikus, vagy túl elvont legyen. Egyszerűen egy film, ami szórakoztat és elgondolkodtat. Egy kicsit talán archaizál is a rendező, hiszen hasonló filmeket a nagy klasszikus, Mizoguchi Kenji készített. Nála is a nők szenvedése, talpon maradásuknak nehézésgei jelentették a központi témát. Szinte egyértelmű, hogy Fukasaku tisztelgett ezzel a filmjével a japán film, és annak egyik atyja előtt, de kellően idős, és tapasztalt róka lévén nem egy feldolgozást, vagy utánzatot kaptunk tőle, hanem egy különálló, szuverén alkotást.

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Linger (Hu die fei) (2008)

Linger (Hu die fei) (2008)

Johnnie To az utóbbi néhány hónapban alaposan belehúzott a filmrendezésbe, hiszen októberben került a mozikba a két régi nagy névvel közösen összehozott Triangle, november végén az aktuális természetfeletti zsarus témájú Mad Detective, februárban pedig a...

Paco and the Magical Picture Book (Pako to Maho no Ehon) (2008)

Paco and the Magical Picture Book (Pako to Maho no Ehon) (2008)

Tetsuya Nakashima a mai japán film egyik legnyugatiasabb rendezője. Nem forgat évente két filmet, témájában elrugaszkodik a hétköznapoktól, nagy költségvetéssel és hosszú produkciós folyamattal dolgozik. Munkái ezért igazi nagy durranások, mondhatni blockbusterek. Ennek ellenére nem...

80 nap alatt a Föld körül (Around the World in 80 Days) (2004)

80 nap alatt a Föld körül (Around the World in 80 Days) (2004)

Jackie Chan a 90-es évek közepén hagyta el Hongkongot sok más nagy sztár mellett, hogy szerencsét próbáljon az Egyesült Államokban és sztárrá váljon a nyugati világban is. Mint köztudott, ez sikerült neki, ám az USA-ban...

Waiting Alone (Du zi deng dai) (2004)

Waiting Alone (Du zi deng dai) (2004)

A bonyolult származású, kínai, skót és perzsa felmenőkkel rendelkező, ám amerikai állampolgárságú Dayyan Eng filmje egy érdekes, egyben zseniális próbálkozás. Külföldiként a helyieknél talán nagyobb bátorsággal nyúlt a tipikus „csajozós” film műfajához, ám az elkészült...