belépés∆

Nemuri Kyoshiro 14 - Fylfot Swordplay (Nemuri Kyoshiro manji giri) (1969)

Nemuri Kyoshiro 14 - Fylfot Swordplay (Nemuri Kyoshiro manji giri) (1969) 

 

Ichikawa Raizo hirtelen  és tragikus halála után  néhány, számára előkészített filmet kellett befejezni a stúdiónak, amely nem akarta veszni hagyni a már befektetett anyagiakat. Volt közöttük két újabb Nemuri történet is. Ez a második, lezáró rész.

 

Egy különös, megrendezett "véletlen" találkozás után Nemuri nyakig belemászik két klán politikai harcába, és közben megismer egy hozzá hasonló félvért. Érdekli az illető, de sajnos a sorstárs az ellentétes oldalon áll. Miután elvállal egy veszélyes feladatot, biztos, hogy kénytelenek szembeszállni egymással. A küldetésbe belevágó ronin útját szép nők, kemény ellenfelek és szerteszét heverő hullák kísérik...

Nemuri Kyoshiro 14 - Fylfot Swordplay (Nemuri Kyoshiro manji giri) (1969)
Nemuri Kyoshiro 14 - Fylfot Swordplay (Nemuri Kyoshiro manji giri) (1969)

Nem könnyű dolog beugrani egy sikeres sorozatba. Különösen úgy, hogy egy szupersztárt kell helyettesíteni olyan mozi folyamban, amely már a saját korában kultikus volt. Ichikawa a 60-as években elképesztően népszerű volt Japánban, Kyoshiro szerepe pedig erősen kötődött a személyéhez. (Mindössze 2 fekete-fehér film készült előtte más szereplővel.) Váratlan halála csak növelte a kultuszát. Nem csoda hát, hogy a pályája elején lévő Matsukata Hiroki vonakodva lépett be a projectekbe. (Azért a Broken Sword remekül sikerült.) De hát a filmipar válságban volt, a DAIEI súlyos pénzügyi gondokkal küzdött, nem volt helye kifogásnak. "THE SHOW MUST GO ON!"

Számos változást kellett végrehajtani a mozi stílusában. Miért? Matsukata akkor még jóval gyöngébb színész volt, mint Ichikawa. Később jöttek az igazi sikerei. Bár ő is képzett kardforgató volt, de teljesen más stílusban vívott, mint az elődje. Nem véletlen a címváltás! A "Full Moon Cut" technika összeforrott Nemuri  Kyoshiróval! Nézzük, mi jött ki mindebből.

Nemuri Kyoshiro 14 - Fylfot Swordplay (Nemuri Kyoshiro manji giri) (1969)
Nemuri Kyoshiro 14 - Fylfot Swordplay (Nemuri Kyoshiro manji giri) (1969)
 

A legszembetűnőbb a főhős karakterének változása. Ichikawa Nemurija ugyan cinikus, tekintélyt nem ismerő, de az élet kellemes oldalát kedvelő, elegáns, mondhatni hedonista ronin, aki jó ügyekért húz kardot. Matsukata Nemurija sötét tónusú, veszélyes alak. Másokkal nem törődik, a kereszténységet gyűlöli, de más vallás sem foglalkoztatja. Míg az eredeti főhős csak nyomós indokkal végez valakivel, az új Nemuriban ilyen gátlások alig vannak. Habozás nélkül öl, szórakoztatónak tartja. Vívása korántsem elegáns, viszont célratörő és hatékony. Nem élvezi az élet örömeit, inkább csak a tetteit kísérő megbotránkozást szereti Sötétben jár, magányos, de a saját elhatározásából az. Egyetlen normális, emberinek tekinthető megnyilvánulása, ahogyan a halott édesanyja emlékéhez viszonyul.

Nemuri Kyoshiro 14 - Fylfot Swordplay (Nemuri Kyoshiro manji giri) (1969)
Nemuri Kyoshiro 14 - Fylfot Swordplay (Nemuri Kyoshiro manji giri) (1969)

Az utolsó mozi mintegy összefoglalja a sorozatot. Felidéződik a főhős életét meghatározó születési körülmény, elhangzanak a világnézetét tükröző kulcsmondatok. Miután sok minden megváltozott a saga elindulása óta, s tudni lehetett, hogy lezárul a sorozat, nem szokványos kalandfilmet igyekeztek leforgatni. Ikehiro Kazuo alkalmazkodott a változásokhoz. Ekkor már piacon volt Hideo Gosha műfaj megújító filmjeinek java, mint például a Bandits vs Samurai Squadrons. Így aztán a harci jelenetekben félelmetesen zúgnak a kardok, görcsbe rándul a néző gyomra, amikor húsba találnak. Fröccsen a vér és gazdájukat vesztett testrészek hevernek az út mentén. Ugyanakkor a földhözragadt valóságot időnként misztikus fényképezés, csodás képek váltják fel, hozzáillő zenével. Nemuri Kyoshiro, aki a pusztuló szamurájság képviselője, saját osztálya tudatos rombolója, felmagasztosul, mint valami időtlen, sötét angyal. Vándorútja végtelen, akárcsak Zatoichié.

Nemuri Kyoshiro 14 - Fylfot Swordplay (Nemuri Kyoshiro manji giri) (1969)
Nemuri Kyoshiro 14 - Fylfot Swordplay (Nemuri Kyoshiro manji giri) (1969)

Furcsa, korántsem szokványos történet lett a 14. rész, amely hosszú időre lezárta a  sorozatot. Komor, sötét világképe, helyenként megrázó jelenetei, miszticizáló felfogása érdemessé teszi a beszerzésre, még akkor is, ha nagyban eltér az eredeti felfogástól. Talán a klassszikus John Ford fémjelezte  amerikai western és a Sergio Corbucci által magasra emelt italo-western különbözőségével lehetne a legjobban bemutatni, miben tér el ez film a hagyományos szamuráj történetektől. Corbucci egyszer ezt nyilatkozta. "John Fordnál a főhős odaáll az ablakhoz, és bizakodva tekint a jövőbe. Az én filmjeimben, aki az ablakba áll, azt lelövik." A szokványos szamuráj történetben a jótevő harcos levágja a bajkeverőket, kisegíti az egyszerű embereket. Nemuri Kyoshiro teljesíti a küldetését, de nem tesz rendbe semmit. A saját életét sem. Valószínűleg ez a legkeményebb szamurájfilm, amit a DAIEI valaha leforgatott. A különlegességeket kedvelőknek ajánlom. Kiegészítés: A stúdió minden erőfeszítése ellenére sem volt képes túlélni legnagyobb sztárjának elvesztését. A DAIEI hamarosan csődbejutott. Nemuri Kyoshiro alakjához sokáig nem mertek hozzányúlni. Ichikawa legendás alakítása minden színészt elriasztott. Végül csak a 2000-es évek elején készült el újabb 4 epizód, melynek vágatlan változatai mostanában kerültek piacra. Azért az eredeti sorozatra máig igény van.

Rendezte: Ikehiro Kazuo
Főszereplők: Matsukata Hiroki; Tamura Masakazu
(1969, 89 perc)

imdb

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

The Restless (2006)

The Restless (2006)

iMDB A koreaiak, úgy látszik, nem igazán tanulnak hibáikból. Miután az egyik skatulya-stílusukba, a fantasy-akcióba tartozó előző filmjeik, mint a Shadowless Sword és a Bichunmoo olyan szépen leszerepeltek, eldöntötték, hogy ők bizony azért sem szálnak le...

Female Slave Ship (Onna dorei-sen) (1960)

Female Slave Ship (Onna dorei-sen) (1960)

A japán akciófilmek legemlékezetesebb korszaka mindenképpen az 1970-es évekhez kötődik, azonban már a kora 50-es évektől kezdve történtek próbálkozások a hagyományos és magas színvonalú drámák mellett a jellegzetes „B film” kategóriájú mozik készítésére is. Messze...

Death Valley (Duan hun gu) (1968)

Death Valley (Duan hun gu) (1968)

    Az 1960-as évek végefelé remekül álltak a dolgok a Shaw Brothers stúdiónál. Már 1966-ban piacra került a Come Drink With Me, 1967-ben követte a The One-Armed Swordsman, együtt a The Assassin történetével. Rá egy évre...

The Banquet (Ye yan) (2006)

The Banquet (Ye yan) (2006)

  iMDB  Aki szereti a kínai, nagy költségvetésű történelmi filmeket, az mind várta már a Xiaogang Feng (A World Without Thieves) által rendezett új opuszt. Bár a fesztiválokon nem szerepelt túl nagy sikerrel, úgy tűnik, az emberek...