belépés∆

Peony Pavilion (Youyuan jingmeng) (2001)

Peony Pavilion (Youyuan jingmeng) (2001)

Peony Pavilion (Youyuan jingmeng) (2001)

iMDB

A Peony Pavilion a kínai Kun opera talán legismertebb darabja, amit egy, a Ming dinasztia korában élt szerző, bizonyos Tang Xianzu írt meg és talán úgy aposztrofálható, mint a szerelem szimbóluma. Yonfan filmje azonban nem ennek az operának a filmes adaptációja, bár néhány összetevőt azért ő is kölcsönzött belőle.

Peony Pavilion (Youyuan jingmeng) (2001)

A történet középpontjában egy bizarr kapcsolat áll, mégpedig egy gazdag, de igencsak hanyatlóban levő család ötödik ágyasa és egy tanárnő (ha minden igaz, akkor a ház urának egyik rokona) között. Az ágyas relatíve nagy luxusban él, havi apanázst kap a ház urától, de hihetetlenül magányos, egyfajta légüres térben él a kislányával együtt, amin ópiumfüggőségével próbál enyhíteni. A tanárnőt még akkor „ejtette rabul”, amikor a Moon-lit Chamber nevezetű szórakozóhelyen énekelt. Kettejük különös érzelmi kapcsolata, ami a barátságnál több, de a szerelemnél (talán) kevesebb, egész addig törés nélkül tart, amíg az iskolában meg nem jelenik egy fiatal (férfi) tanfelügyelő (Daniel Wu alakítja), aki óriási hatással lesz a tanárnőre. De vajon erősebbek-e a „bűnös” érzelmek?

Peony Pavilion (Youyuan jingmeng) (2001)

Ez jellegzetesen olyan film, amit nem a története miatt érdemes megnézni, az ugyanis egyrészt nem túl izgalmas, másrészt (talán nem túl nagy spoiler) nem derül ki belőle semmi. Yonfan sokkal nagyobb hangsúlyt helyezett a történet helyett a hangulatok ábrázolására, a tökéletes kinematográfiára és a címben is megemlített opera 1-2 dalának megfilmesítésére. A hosszú és lassú jelenetekkel a két főszereplő magányosságát és egymásra utaltságát igyekezett bemutatni, ami a (helyzetükből adódóan) mindkettejük által helytelennek érzett kapcsolatba torkollott, ráadásul tovább fokozza mindezt a tudat, hogy az ágyas eltartója már nem sokáig fogja tudni folyósítani az apanázst. A rendező egyértelműsíti azt is, hogy eredendően egyikük sem a nőket szereti (az ágyas a házhoz érkező fiatal színésszel játszik egy érdekes kártyapartit, míg a tanárnő „kalandjáról” már írtam fentebb), de képtelenek kitörni a helyzetükből.

Peony Pavilion (Youyuan jingmeng) (2001)

Yonfan munkája mellett (aki egyébként egy röpke cameo szerepben saját magát is szerepelteti a filmben) további erőssége a filmnek a nagyszerű színészi játék, valamint a hongkongi film egyik legnagyobb legendája, Brigitte Lin általi narráció. Az ágyas szerepét a japán Miyazawa Rie-re osztották, aki tökéletes eleganciával és meglepő hitelességgel játsza a kínai hölgyet, egyben bemutatva ragyogó színészi képességeit. Alakításáért a Moszkvai Filmfesztivál Legjobb Színésznő díját is kiérdemelte. A tanárnő szerepében a hongkongi Joey Wong látható, aki talán élete legjobb alakítását nyújtotta ebben a filmben, remekül hozza a kissé férfias, paradoxonként egyben nagyon nőies szerepet, a magánytól és bűntudattól szenvedő, kifelé azonban vidámnak látszó alakot, akárcsak az operarészeket.

Peony Pavilion (Youyuan jingmeng) (2001)

Összességében tehát a Peony Pavilion abszolút nem közönségfilm, elsősorban azok számára lehet érdekes, akik értékelni tudják a filmtechnikai bravúrokat, a nagyszerű színészi játékot, valamint szeretik az olyan filmeket, amik nem egy történetet, hanem egy hangulatot igyekeznek bemutatni. Ezt egyébként hűen tükrözik a HKFA jelölések is, amiket a film kapott, hiszen nem a „legismertebb” kategóriákban jelölték, hanem olyanokban, mint a Legjobb Művészeti Rendezés, a Legjobb Kinematográfia és a Legjobb Betétdal (a Legjobb Kosztümök és Sminkek díját oda is ítélték Yonfan-nak).

Hozzászólások   

#2 Gárdos Péter 2007-07-13 01:07
Bocs, megint csak itt üzenek.
NAGYON KÖSZÖNÖM A GYORS SEGÍTSÉGET, ÉVEK ÓTA VÁROK RÁ!
#1 fea 2007-07-12 17:37
Azonnal megyek és beszerzem valahonnan...

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Cure (1997)

Cure (1997)

Kurosawa Kiyoshi zseniális alkotása, a misztikus/okkult pop film és az art movie határmezsgyéjén. Annyira tetszett, hogy nekiálltam megcsinálni a magyar feliratot hozzá. Nem az a hatásvadász film, lehet hangulat kell hozzá, de engem nagyon elkapott....

The Sword of Doom (Daibosatsu Toge) (1966)

The Sword of Doom (Daibosatsu Toge) (1966)

  Ryunosuke, az ifjú harcos minden szamuráj erény hordozója... lehetne. Gyors, erős, rendkívüli technikájú vívó. "Egyetlen hibája", hogy semmi erkölcsi érzéke nincs. Család, klán, Bushido, szeretet, vagy tisztesség - ezek neki semmit sem jelentenek. Csak önmaga...

After Life (1998)

After Life (1998)

 IMDb Remélem Hirokazu Kore-eda neve mondd valakinek valamit, ha nem, akkor lehet utánnanézni a következőkenek: Nobody Knows (most adják a magyar mozik Anyátlanok címen), Distance, Maborosi, Without Memory. Az igazat megvallva ennek az embernek az eddigi...

Bishonen (Mei siu nin ji luen) (1998)

Bishonen (Mei siu nin ji luen) (1998)

Az angol cím egy közismert japán kifejezés (helyesen írva bishounen), ami magyarra fordítva nagyjából úgy hangzik, hogy „szép fiú”, esetleg „szép fiatalság”, de inkább az első fedi le a lényegét. Általában olyan fiatal férfiakkal kapcsolatban...