belépés∆

Kaji Meiko

Kaji Meiko (梶芽衣子)

Kaji Meiko

Kaji Meiko 1947. március 24-én született Tokyo Chiyoda városrészében, születésekor az Ota Masako nevet kapta. Karrierje előtti életéről nem sokat tudni, annyi azonban biztos, hogy miután leszerződött a Nikkatsu filmstúdióhoz, 1967-ben szerepelt először filmekben. Korai filmjeiben gyakran szerepelt együtt Sonny Chiba-val, azonban ebben az időben még csak kisebb szerepekben tudta tehetségét kamatoztatni. Karrierjében a nagy ugrás 1970-ben történt meg. Ekkor vette fel a Kaji Meiko művésznevet és kapta meg a Stray Cat (más fordításban Alleycat) Rock filmsorozat főszerepét, ami egy nőkből álló bűnözői csoport tevékenységét mutatta be. Meiko játszotta a vezetőjüket, már a legelső, Stray Cat Rock: Sex Hunter című részben, megteremtve azt a karaktert, ami a későbbiek során védjegyévé vált. A sorozat nagyon népszerű volt a kiábrándult japán fiatalság körében, főképpen a leleményes kepi világnak, valamint a női bunyóknak köszönhetően. Egy évvel később leforgatták a sorozat következő részét Wild Measures címmel, amit további három követett.

Kaji MeikoKaji Meiko

1970-ben egy újabb karakter bőrébe is belebújt a Blind Woman’s Curse című félig-meddig horrornak számító filmben. Ő játszotta a főszereplő vak hölgyet, aki egy kicsit a mítikus Zatoichire emlékeztetett. Ebben az időben kezdte el a Nikkatsu sorban készíteni a sexploitation filmeket, amik hatalmas népszerűségre tettek szert, köszönhetően a fedetlen kebleknek (a japán törvények ennél többet nem engedtek mutatni), és az esetenkénti erőszaknak. A Nikkatsu ebből az időből mindmáig ezekről a helyenként elég durva filmekről ismert, főleg a bondage sorozatairól. Meiko azonban ezekben nem akart részt venni, így 1972-ben átszerződött a rivális Toei stúdióhoz.
Ez egy nagyon bölcs döntés volt, hiszen Meiko itt játszotte el azt a karaktert, ami leginkább hozzá kapcsolódott. Ez volt Matsushima Nami, azaz Sasori, vagy Matsu the scorpion, egy új sorozat főszereplője, amit egy, a női elítéltek történeteiről szóló mangából forgattak. A jellegzetes “Meiko nézés” már a legelső, Female Prisoner #701: Scorpion című részben védjegyévé vált. Továbbra is hideg volt, mint a jég és szinte meg sem szólalt az egész film során, érzelmeit leginkább a csillogó szemeivel kommunikálta, mégpedig úgy, hogy az még a legkeményebb fegyőrt is engedékennyé tette. Sasori lett a világ egyik legelső női akcióhőse. Az első részben látható az egyetlen jelenet, amiben Meiko meztelenül látható a vásznon. A sorozat második része, a Female Convict Scorpion Jailhouse 41 hasonló történetet követ, ezúttal Sasori megszökik a börtönből és bosszút áll néhány brutális fegyőrön. Ezt az akciófilmet néhány allegórikus felhang is díszítette, főleg az elítéltek emlékeinek bemutatása. Meiko ezúttal is egy hosszú esőkabátot és egy akkoriban divatos nagy kalapot viselt, ami ugyanúgy filmes jellegzetesség volt, mint Chaplin vicces kalapjai, vagy Tarzan öltözéke.

Kaji MeikoKaji Meiko

1973 volt Meiko legelfoglaltabb éve, amikor is három különböző japán filmsorozat elkészítésében is részt vett. Ezek közül leginkább ismert a Yakuza Papers sorozat második része, a Deadly fight in Hiroshima. Egy új karaktert is életre keltett, mégpedig Lady Snowblood-ot, amit szintén egy mangából filmesítettek meg. Ez a film és karakter adta jópár évvel később az inspirációt Quentin Tarantino számára, aki Lady Snowblood karaktere alapján mintázta meg a Kill Bill két részének főhősét. Lady Snowblood egy bérgyilkos nő volt, akit születésétől kezdve arra neveltek, hogy anyjának tragikus sorsát megbosszulja.
A Lady Snowblood-ot a Female Prisoner sorozat harmadik része követte, a Beast Stable. A negyedik részt (Grudge Song) azonban már nem az addigi hármat rendező Ito Shunya készítette, hanem Hasebe Yasuharu, akivel Meiko igencsak elégedetlen volt és az ötödik részt ezért már nem is vállalta el. Időközben énekesnőként is nevet szerzett magának, dalai valósággal összeforrtak a filmjeivel, hiszen első számait még az Alleycat sorozat idején rögzítette és hallhatók is a film során, de a Lady Snowblood és a Female Prisoner főcímdalát is ő énekelte.

Kaji MeikoKaji Meiko

Sajnos a Lady Snowblood sorozat elég rövid életű volt, mindössze két rész készült belőle. A második részt 1975-ben forgatták le és a bosszú helyett már inkább politikai mondanivalója volt. Ugyanebben az évben forgatták le a Yakuza Graveyard című filmet is, amiben Meiko egy yakuza főnök húgát alakította, aki egy rendőrbe szeret bele.
1976 volt az utolsó éve, amikor több filmben is szerepelt, ezután szinte teljesen eltűnt a filmek világából, az elkövetkező mintegy 20 évben összesen 6 filmben játszott csak. Állítólag rengeteg szerepet kínáltak fel neki továbbra is, de szinte mindegyiket lemondta, valószínűleg 30 éves korára belefásult a filmezésbe. A TV-ben azért többször is feltűnt különféle sorozatokban azóta is. Hogy mi is volt a valódi oka, hogy kiszállt a filmezésből, nem tudni, az azonban biztos, hogy a karrierjével így is elégedett lehet, hiszen egy igazi filmlegendává vált, megszemélyesítve egy egyedi és sebezhetetlen főhős karakterét.


Nevét a külföld mégis igazán csak az ezredforduló után ismerte meg, köszönhetően a Kill Bill filmeknek, amiknek a soundtrackjére is felkerült Meiko egyik dala, az Urami bushi, ami eredetileg a Female Prisoner sorozat zenéje volt, valamint szintén ekkoriban adták ki DVD-n az Egyesült Államokban régi filmjeit, amik nem utolsósorban Quentin Tarantinonak köszönhetően igazi kultfilmmé váltak az óceán túloldalán.

Hozzászólások   

#1 Guest 2007-02-07 19:47
Uh.. Abban a fekete kalapban meg kabátban :eek:

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

80 nap alatt a Föld körül (Around the World in 80 Days) (2004)

80 nap alatt a Föld körül (Around the World in 80 Days) (2004)

Jackie Chan a 90-es évek közepén hagyta el Hongkongot sok más nagy sztár mellett, hogy szerencsét próbáljon az Egyesült Államokban és sztárrá váljon a nyugati világban is. Mint köztudott, ez sikerült neki, ám az USA-ban...

Szigorúan piszkos ügyek (Infernal Affairs) (2002)

Szigorúan piszkos ügyek (Infernal Affairs) (2002)

A történet egyszerű. Adott egy drogdíler, bizonyos Sam (Eric Tsang). Adott egy rendőrfőnök, Wong (Anthony Wong Chau-Sang). Régről ismerik egymást, ráadásul „hasonló” módszerekkel dolgoznak. Ebből kifolyólag adott egy tégla a dealer csapatában, Yan ({ln:Tony Leung...

Judgement (Simpan) (1999)

Judgement (Simpan) (1999)

A Judgement (eredeti címén Simpan) Park Chan-Wook '99-es félórás, fekete-fehér, éjsötét humorú, morbid rövidfilmje. Földrengések rázták meg Koreát, egy híd beszakadt, sok a halott. Az állam pénzzel segíti ki a gyászolókat. Egy hullaházban...

Zatoichi, The Outlaw (Zatôichi rôyaburi) (1967)

Zatoichi, The Outlaw (Zatôichi rôyaburi) (1967)

  A nyári meleg időnként jól jön még egy filmstúdiónak is. 1967 augusztusában mozgásba lendültek a dolgok a Zatoichi saga körül. Kellett, lévén hogy majd teljes nyolc hónapja szomjazhatott a pénzét költeni vágyó nézősereg a vak...