belépés∆

Jackie Chan Kong-Sang

Jackie Chan Kong-Sang (陳港生)

Jackie Chan Kong-Sang

Chan Kong-Sang 1954 április 7-én született a Victoria Peak környékén Hongkongban. Szülei, Charles és Lee-Lee Chan a kínai polgárháború menekültjeiként érkeztek Hongkongba. Fiuk kisgyermek korában a PaoPao (Ágyúgolyó) becenevet kapta, mert csecsemőként állandóan forgott jobbra-balra. A szülők a hongkongi francia nagykövetnek dolgoztak, így Jackie is nagykövet villájában töltötte korai éveit. Iskoláit a Nah-Hwa Általános Iskolában kezdte, de rögtön az első évben megbukott, a szülei pedig ezért abbahagyatták vele ezt az iskolát. Apja 1960-ban Ausztráliába emigrált, ahol az Amerikai Nagykövetségen vállalt munkát, mint főszakács. A felesége is utána költözött, gyermeküket azonban nem vihették magukkal, így (a fiatal Jackie számára jókora traumát okozva) Yu Jim Yuen bentlakásos Pekingi Opera Iskolájába küldték.

Jackie Chan Kong-Sang

Ebben az iskolában kemény és kíméletlen „kiképzésben” volt része, többek között akrobatikát, éneklést és táncot is tanult. A maga mellé „kapott” „nagy testvér”, a Sammo Hung Kam-Bo névre hallgató idősebb diák, aki már régebb óta tanult az iskolában és az volt a feladata, hogy segítse és fegyelmezze a felügyeletére bízott nebulót, nem bánt kesztyűs kézzel vele. Mindezek ellenére közeli barátok lettek és együtt csatlakoztak a Seven Little Fortunes néven az iskola legtehetségesebb diákjaiból álló harcművészeti bemutatókat tartó csapatba (néhány név a további híresebb tagok közül: Yuen Biao, Corey Yuen, Wah Yuen, Tak Yuen). Sammo mellett Yuen Biao-val került még jóbaráti kapcsolatba, a későbbiekben már úgy emlegették őket, mint a Three Brothers, illetve Three Dragons.
A Seven Little Fortunes csoport tagjai a bemutatók mellett filmekben is szerepeket kaptak, igaz, ezek általában apró kis mellékszerepek voltak. A csoport tagjaként Jackie is feltűnt néhány filmben, 1962-ben a Big and Little Wong Tin Bar-ban debütált a filmvásznon. Egy évvel később a The Love Eterne-ben is látható volt, és King Hu 1966-os Come Drink with Me-jében is kapott egy kisebb szerepet. Ekkoriban kezdett a Peking Opera School napja leáldozni, már nem tudták gazdaságosan üzemeltetni. Először Sammo Hung hagyta ott az egészet és kezdett kaszkadőrként dolgozni filmekben, majd szép lassan követték őt a többiek is.

Jackie Chan Kong-Sang

Jackie is így tett, King Hu Touch of Zen-jében még csak statisztaként játszott, majd kaszkadőrként szerzett hírnevet magának elsősorban azzal, hogy bármit hajlandó volt megcsinálni. Chen Yuen Long művésznéven kaszkadőrként vett részt Bruce Lee két filmjében is (Fist of Fury és Enter the Dragon), valamint első felnőttkori filmszerepei is ebbe az időszakba estek, az 1971-es Little Tiger of Canton volt a debütálása, majd több statiszta és kaszkadőri munka után az 1974-es Police Woman-ben kapott ismét nagyobb szerepet, 1976-ben pedig John Woo Hand of Death-jében nyújtott alakításával több nagynevű hongkongi filmes figyelmét is felkeltette.
Mindettől függetlenül Jackie úgy érezte, hogy a filmes karrier nem vezet számára sehova, így elhagyta Hongkongot és Ausztráliába költözött a szüleihez, a Dickson College-ben kezdte folytatni tanulmányait, valamint építőmunkásként dolgozott. Az építkezéseken egy Jack nevű munkás szárnyai alá került, emiatt hamarosan úgy kezdték hívni a többiek, hogy „Little Jack”, ebből alakult ki később a „Jackie” név. Úgy tűnt, hogy végleg véget ér a gyakorlatilag még el sem kezdődött karrierje, de egy újabb filmszerepajánlattal visszacsábították Hongkongba. Az ajánlatot a híres rendező, Lo Wei producere, Willie Chan küldte. Lo Wei a Bruce Lee halála után keletkezett űrt próbálta meg új kungfu sztárokkal betölteni, ám a próbálkozásai rendre kudarcot vallottak, így Jackie-t is ki akarta próbálni. Első közös filmjük a New Fist of Fury volt, ám megbukott, mert Jackie stílusa lényegesen elütött Bruce Lee-étől. Ettől függetlenül további hasonló filmekkel próbálkoztak együtt (Shaolin Wooden Men, The Killer Meteors, To Kill with Intrigue), ám ezek sem lettek túlzottan sikeresek. Egy idő után Lo engedte, hogy Jackie a saját útját járja a filmezésben (Snake and Crane Arts of Shaolin és Half a Loaf of Kung Fu), de az első szintén megbukott, a másodikat pedig csak azután kezdték el játszani a mozik, hogy Jackie befutott. További két filmet készítettek közösen (Spritual Kung Fu és Dragon Lord), ám ezek sem hozták meg a várva várt sikert, így Lo Wei már kezdett lemondani Jackie-ről.

Jackie Chan Kong-Sang

Egy újonnan alakult filmstúdió, a Seasonal ekkoriban jelentkezett egy ajánlattal, hogy „kölcsönvennék” az ifjú reménységet néhány film erejéig, Lo Wei pedig örömmel beleegyezett a dologba. Egy fiatal rendező szárnyai alá került, aki meg akarta újítani a kungfu filmeket. Az úriembert Yuen Woo-Ping-nek hívták és első közös munkájuk egy nagyszerűen sikerült akcióvígjáték, a Snake in Eagles Shadow volt. A kungfu és a vígjáték műfaját már korábban is igyekeztek keverni a rendezők, de egyik sem volt ilyen újszerű és izgalmas a nézők számára, mint ez. Ugyanerre a „sémára” készült a szintén hatalmas sikerrel vetített Drunken Master is, Jackie pedig végre megtalálta a saját stílusát, amivel kitűnhet a többi harcművész akciósztár közül.
Ugyan vissza kellett térnie Lo Wei stúdiójába és lehetőséget kapott arra is, hogy beleszóljon a filmek rendezésébe is (a Fearless Hyena-t közösen rendezte Kenneth Tsang-gel), érezhető volt, hogy a sztár és a stúdió kapcsolata nem fog sokáig tartani. Amikor Willie Chan otthagyta a céget, azt tanácsolta Jackie-nek, hogy döntse el hamar, hogy marad-e, vagy sem. A Fearless Hyena II forgatása közben Jackie végül felbontotta szerződését és a Golden Harvest-hez szerződött. Lo Wei ugyan némi triádsegédlettel megpróbálta megzsarolni, hogy mindez ne történhessen meg, ám Jimmy Wang Yu, egy híres színész és rendező segítségével elcsitultak a vita hullámai.

Jackie Chan Kong-Sang

Első Golden Harvest filmje a Young Master volt 1980-ban, ám ezek a tradícionális kungfu filmek népszerűségük végóráit élték, így Jackie is váltani kényszerült. Mielőtt előállt az új stílusával, kiruccant az Egyesült Államokba, ahol a Battle Creek Brawl és az Ágyúgolyó futambeli szerepeivel próbálta az amerikai nézőket meghódítani, ám ezekben a filmekben (akárcsak az 1985-ös The Protector-ban) a rendezők nem igazán tudtak vele mit kezdeni, fogalmuk sem volt, hogy hogyan lehetne a képességeit kihasználni. Annyi előnye azonban volt az USA-beli kirándulásnak, hogy Jackie látva, hogy az Ágyúgolyó futam végére beillesztett „bakikon” milyen remekül szórakoznak a nézők, a későbbiekben igyekezett ezeket saját filmjei jellegzetességévé tenni.
A Young Master és az 1982-es Dragon Lord meglepően jól teljesített Japánban, így szerte a Távol-Keleten ismertté vált Chan neve. 1983-ban újra összeállt az Opera Schoolban megismert barátaival, Sammo Hung-gal és Yuen Biao-val, első közös munkájuk a Winners & Sinners volt, amit a Project A követett, ami a HKFA-n elnyerte a legjobb akciókoreográfia díjat, Jackie-t pedig jelölték érte a Legjobb Színész kategóriában. A film azzal együtt, hogy a 20. század legelején játszódott, hihetetlenül modernnek hatott, a pergő tempó, az izgalmas és vicces történet és a nagyon okos kivitelezés abszolút újszerűnek számított akkoriban. További ismertetőjele volt, hogy Jackie (akárcsak a későbbi filmjeiben) igyekezett minél vakmerőbb kaszkadőrmutatványokat beletenni. Jackie és Sammo munkái nagy hatással voltak a korabeli hongkongi filmvilágra, többek szerint az ő munkáik indították el azt a sikersorozatot, amit a hongkongi film aranykoraként emlegetnek.

Jackie Chan Kong-Sang

A Project A-t a Wheels on Meals (Gördülő Kungfu) követte, valamint a Lucky Stars trilógia folytatásai. Az újabb hatalmas áttörésre azonban 1985-ig kellett várni, amikor is bemutatták a Rendőrsztorit, ami arról lett nevezetes, hogy Jackie igyekezett az amerikai filmekből ötleteket átvenni bele, valamint hogy ezúttal is saját maga hajtotta végre benne az összes kaszkadőrtrükköt. Az már csak hab volt a tortán, hogy a filmet a HKFA-n a legjobb filmnek választották és elnyerte a legjobb akciókoreográfia díját is, valamint nemzetközi szinten is sikert aratott, sokan máig az ilyen filmekkel azonosítják a hongkongi filmművészetet.
Ekkoriban Jackie teljes kontrollban tartotta a filmjeit, igyekezett mindegyikben új és izgalmas ötleteket bemutatni és általában egyre nagyobb költségvetés állt rendelkezésére. Sokak véleménye szerint a 80-as évek második fele volt karrierjének egyértelmű fénypontja, gyakorlatilag az összes ekkor készült filmje nagyszerűen sikerült, még azzal együtt is, hogy ha egymáshoz viszonyítjuk őket, akkor bizony vannak közöttük közepes darabok is, ám azok is szórakoztatóak. Jackie igyekezett mindent beletenni a filmjeibe. Az Istenek Fegyverzetével indította be azt a „trendet”, hogy a filmjei immáron nemzetköziek (több ország helyszínein forgatta), valamint e film forgatása közben sikerült majdnem elhaláloznia egy rosszul sikerült kaszkadőrtrükk közben. 1988-ban a Dragons Forever-ben ismét összeállt Sammo-val és Yuen Biao-val, hogy egy újabb remekművet készítsenek. Az 1989-es Miracles-ben ismét új oldaláról mutatkozott be, egy fiatal vidéki fiút játszott, aki megment egy gengszterfőnököt és ezáltal bekerül a maffia világába. Az alakításáért újra jelölték a HKFA legjobb színész díjára.

Jackie Chan Kong-Sang

A 90-es évek elején forgatott filmjei kevésbé lettek sikeresek. Mind az Island of Fire, mind a Twin Dragons, mind a City Hunter, mind a Crime Story, mind a Thunderbolt szórakoztató filmek voltak ugyan, de a (talán túlzottan is magas) elvárásoknak nem feleltek meg. A korábbi sikerek folytatásai (Project A II, Rendőrsztori 3) szintén jó filmek voltak, de az eredetiségük, folytatásról lévén szó, hiányzott. Jackie is érezte mindezt és új kihívásra vágyott, ez pedig a már nagyon régóta áhított vágyának megvalósítása volt, hogy befusson az amerikai piacon is. Ennek megfelelően újabbkeletű filmjeit már a nyugati ízlésvilágnak megfelelően kezdte el forgatni. Az első próbálkozása ezen a téren a Kanadában leforgatott Balhé Bronxban volt, ami addigi filmjei ismeretében helyenként túlzottan is véresre és durvára sikerült, a Jackie a Jófiút Ausztráliában készítette, míg az Első Csapás forgatókönyvét és főhősét igyekezett minél inkább James Bond történeteihez hasonlóvá tenni. Ezek a filmek azonban odahaza, Hongkongban nem arattak osztatlan sikert, sok rajongó szerint Jackie odahagyta gyökereit azért, hogy sikeres legyen nyugaton. Közben Jet Li   egy rövid időre ismét divatba hozta a „tradícionális” kungfu filmeket a Once Upon a Time in China sorozattal, így Jackie egyrészt, hogy bizonyítsa, ő sem felejtette el, hogyan kell ilyen filmet készíteni, másrészt, hogy a hongkongi nézők igényeinek is megfeleljen, elkészítette a Drunken Master II-t. Kicsit furán festett, hogy 40 évesen a nála 9 évvel fiatalabb Anita Mui fiát alakította, de a 70-es évek „reaktivált” kungfu sztárjával, Lung Ti-vel felejthetetlen párost alakítottak. Közben pedig jó érzékkel a Hollywood-ból érkező szerepajánlatokat (amik többsége „rosszfiú” szerep volt) elutasította, egyrészt azért, hogy nehogy bekerüljön a „rosszfiú” skatulyájába, másrészt azért, mert 1974 óta minden filmjében a pozitív hőst játszotta, erősítve a magáról kialakított képet.
A nyugaton leforgatott nyugatias filmeknek köszönhetően végül sikerült Hollywoodban is megvetnie a lábát, az 1998-as Csúcsformábannal debütált, amit két évvel később Az új csapás követett. Mindkét film jól teljesített a mozikban, azonban Chan nem jutott annyi lehetőséghez bennük a kamera túloldalán, mint jó 10 évvel korábban a leghíresebb filmjeiben. Még leforgatta utolsó filmjét a Golden Harvest keretein belül a „hazai” piacra, ez volt a világszerte sikerrel vetített Elveszett zsaru (1998), amit javarészt Hollandiában forgattak. Ezt a filmet egy évvel később a Gorgeous követte, ami az emberi kapcsolatokra fókuszált és olyan hongkongi sztárok játszottak benne Chan mellett, mint Stephen Chow, Qi Shu és Tony Leung, míg 2001-ben újabb hazai piacra készült, de nemzetközi produkciót készített Accidental Spy (a magyar címe a nagyon béna Kamu Kém volt) címmel. A filmet többek között Koreában és Törökországban is forgatták, a szereplők között pedig a koreai Kim Min Jeong mellett a tajvani Vivian Hsu és Eric Tsang is megtalálható.

Jackie Chan Kong-Sang

Ugyan az óceán túloldalán készített újabb filmjei is sikert arattak (Az új csapás mellett a Csúcsformában 2 és a Londoni csapás is), Jackie-t azonban frusztrálta, hogy kevés szerephez jut és nem vehet részt annyira a filmkészítés egyéb folyamataiban, mint szeretné. Emiatt aztán 2003-ban megalapította saját filmes cégét, a Jackie Chan Emperor Movies Ltd.-t, aminek keretein belül a korábbiaknál jóval több drámai részt tartalmazó filmeket készített (lásd Az új rendőrsztori, The Myth, Rob-B-Hood). Természetesen, mint a hongkongi film legnagyobb sztárja, igyekezett minden erejével hazája filmiparát népszerűsíteni, erre legjobb példa a cameo szerepek elvállalása. A rövidke, néhány perces szerepek is bőven elegendőek voltak ahhoz, hogy az ő nevével lehessen eladni a filmeket, így a fiatal sztárok is jobban szem elé kerültek. Néhány film, ami nagyon jó példa minderre: The King of Comedy, Gen-X Zsaruk, The Twins Effect I-II, Enter the Phoenix. A fent említettek melletti amerikai filmjei viszont kevesebb sikert arattak, sokak szerint egyre laposabbak és silányabbak lettek. A 2002-es The Tuxedo amellett, hogy nagyon gyermeteg alapötlettel és sztorival bírt, azzal is megdöbbentette a nézőket, hogy Jackie igénybe vette benne a CG segítségét. A 2003-as The Medallion-on az sem segített, hogy odahaza, Hongkongban forgatták és jópár ismert hongkongi sztár szerepelt benne, míg a 2004-es 80 nap alatt a Föld körül leginkább amiatt maradt meg a nézőkben, hogy ez volt Arnold Schwarzenegger utolsó filmszerepe.
Legújabb filmje az Egyesült Államokban 2007 augusztusában bemutatott Csúcsformában 3, ami igen jól teljesített az amerikai mozikban, ám Hongkongban gyakorlatilag megbukott. Természetesen Chan további filmeken is dolgozik, ezek közül a leginkább érdeklődéssel várt alkotás a The Forbidden Kingdom lesz, amiben megtörténik a filmrajongók által már mintegy 20 éve várt közös szereplés Jet Li-vel, valamint Derek Yee rendezésében készül a Shinjuku Incident is, amiben Chan egy Japánban élő kínai bevándorlót fog alakítani. Egyelőre a tervek szintjén létezik egy újabb projekt is, mégpedig a Rendőrsztori után az Istenek Fegyverzete újraélesztése, ami az Armour of God III – Chinese Zodiac munkacímet viseli jelenleg. Jackie egy rajzfilm, a Dreamworks által filmvászonra tervezett Kung Fu Panda egyik szinkronhagja is lesz majd.

Jackie Chan Kong-Sang

Néhány szó a kaszkadőrmutatványairól: Jackie-ről köztudott, hogy saját maga végzi el filmjei kaszkadőrjeleneteinek nagy részét, amiket a Jackie Chan Stunt Team koreografál. A csapatot 1983-ban alakították és elsődleges célja a filmek akciókoreográfiáinak egyszerűsítése. Sokszor a filmek további szereplőinek kaszkadőrtrükkjeit is átvállalja a csapat, dublőröket alkalmazva. Chan tartja a világrekordot a legtöbb kaszkadőrmutatványt bemutató színész kategóriában, illetve az egy jelenethez legtöbb újraforgatás kategóriában is (a Dragon Lord tollaslabda jelenetéhez több mint 2900 újrafelvételre volt szükség). A mutatványok közben számtalanszor sérült meg, a halálhoz legközelebb pedig az Istenek Fegyverzete forgatásán került, ahol leesett egy fáról és betörte a fejét.
További érdekességek vele kapcsolatban: a 80-as évek óta ismert és sikeres énekesnek számít kínai nyelvterületen, filmjei főcím- és betétdalait is gyakran ő készítette. Saját ruházati márkát indított be, aminek logoja egy kínai sárkány és a Jackie szó. Mindig is a gyerekek példaképévé szeretett volna válni, többek között emiatt is utasította mindig vissza a „gonosz” szerepeket, filmjeiben nincsenek erotikus jelenetek és a „fuck” szót sem mondta ki soha egyetlen szerepében sem. Fiatalkorából csak annyit bán, hogy nem kapott megfelelő oktatást, így karitatív tevékenysége során világszerte támogat iskolákat. A hongkongi kormányzatnak is besegít néha szóvívőként, persze nem politikai, hanem közszolgálati értelemben, például egy reklámfilmben a szemetelés problémáira hívta fel a polgárok figyelmét. Karitatív tevékenységeinek a fentieken kívül is se szeri, se száma, többek között az Unicef Jóakarat Nagyköveteként is ténykedett, felszólalt az állatkínzás ellen, stb. stb.

Jackie Chan Kong-Sang

Magánéletével kapcsolatban annyit érdemes megemlíteni, hogy 1982-ben vette feleségül Lin Feng-Jiao-t, a 70-es évek ismert és népszerű tajvani színésznőjét. Fia, Jaycee Chan is 1982-ben születt, mára ő is ismert személyiség Hongkongban. Egy egykori Miss Asia-tól, Elaine Wu-tól van egy lánya is.

Hozzászólások   

#3 Guest 2008-09-02 16:39
Jackie a legjobb! Tisztelem és nagyra tartom mert nem sok ember van aki ojanra képes mind ő azokal az évekel amit ő tud maga után! Tisztelem és becsülőm! :-) Mr chan you are the one and the best!
#2 asiafan 2007-08-25 01:07
inkább, hogy nehéz lehetett lerövidíteni :-)
#1 arnold 2007-08-24 18:55
jó hosszú életrajz... 8)

A hozzászólás nem engedélyezett, regisztráció és bejelentkezés szükséges.

Cikkek találomra

Ocean Flame (Yi ban hai shui, yi ban huo yan) (2008)

Ocean Flame (Yi ban hai shui, yi ban huo yan) (2008)

A The Underdog Knight mellett a legjobb példa, hogy mennyire változik a hongkongi filmvilág, talán a most tárgyalt Ocean Flame. Ugyan a MilkyWay produkciókból ismert arcok garmadája arra enged következtetni, hogy a megszokott jó...

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojin…

Samurai Justice - The Female Bodyguard (Kenkaku Shobai Onna Yojinbo) (2006)

  A szamurájok felsőbb körének gondjait taglaló sorozatocska szépen haladt előre. Szerencsére a kicsinyítő képző csupán a filmek számára vonatkozott, a tartalomra és a kivitelezésre már nem.  Azok ugyanis nagyon is rendben vannak. Nem kivétel ez...

Fatal Move (2008)

Fatal Move (2008)

Ha a különféle harcművészeti filmeket nem számítjuk, mi más is lehetne „hongkongiasabb” téma, mint egy igazi, a triádok belső harcait bemutató, látványos akciójelenetekkel telepakolt dráma? Ha csak ezt nézzük, valamint tudatában vagyunk annak is, hogy...

Wheat (Mai tian) (2009)

Wheat (Mai tian) (2009)

Aratni háború idején is muszáj!