Chingmy Yau Shuk-Ching
Korai filmjeiben még a visszahúzódó jókislány imázsát próbálta saját magára erőltetni, ez azonban mindössze addig tartott, amíg a hongkongi film fenegyereke, Wong Jing a szárnyai alá nem vette. A dolog pikantériája, hogy azok a szárnyak Wong ágyában voltak, ráadásul Wong ekkor még házas volt, így Chingmy ismételten a bulvárlapok állandó szereplője lett és rengeteg bírálatot kapott.
Első közös filmje Wong-gal a Ghost Busting volt, egy fantasy horror, aminek a forgatókönyvét Wong írta. Ettől kezdve szinte csak Wong Jing filmjeiben játszott egészen a szakításukig, 1997-ig. A kezdeti jókislány imázst is lecserélte (nagy valószínűséggel Wong tanácsára), ő lett az egyik legismertebb színésznője a Wong Jing által indított category III hullámnak, mindazzal együtt, hogy ezekben az erotikus filmekben sosem volt meztelenül látható. Ez a pletykák szerint annak volt köszönhető, hogy Wong igen erőteljes kontroll alatt tartotta ezeket a filmeket (elvégre majdnem mindnek ő volt a forgatókönyvírója és/vagy rendezője), így azt is elérte, hogy rajta kívül más szinte hozzá se érjen Chingmy-hez. A legismertebb filmjei ebből a műfajból a Naked Killer és a Raped by an angel (Naked Killer 2-ként is ismert).
Persze nem csak ebben a műfajban játszott, hanem rengeteg más filmben is látható volt, az akciófilmektől kezdve (Boys are easy, Street Fighter, Return to a better tomorrow) Wong Jing gambling movie-jain keresztül (Casino Tycoon 1-2, Return to the god of gamblers) egészen a wuxia filmekig (The kung fu cult master, Legend of the liquid sword, The new legend of Shaolin), vagy éppen a horrorokig (New Human Skin Lantern). Komikusi vénájából is bemutatott egy keveset a Jackie Chan főszereplésével készült City Hunter-ben (ráadásul olyasmi öltözékben volt látható szinte az egész filmben, mint a nagysikerű számítógépes játék, a Tomb Raider főhősnője), valamint az 1995-ös High Risk-ben egy rendkívül idegesítő bulvárriporternő megformálásával sajátosan „vágott vissza” a hongkongi bulvársajtónak is.
Persze a bulvársajtó továbbra sem kímélte. Színészi képességeit szinte minden filmjénél kritizálták, előtérbe helyezve azt, hogy egy színésznőtől kevés az, hogy ”csak” a szexuális kisugárzását használja. Az egy más kérdés, hogy ez keveseknek sikerül igazán, vagy az önbizalomhiány, vagy a túlzásba vitt pózolások miatt, míg Chingmy esetében ez teljesen természetesnek látszott. A filmkritikusok körében sem aratott a teljesítménye osztatlan sikert, ugyan összesen 4 díjra is jelölték a HKFA-n, egyiket sem kapta meg. Először még a legjobb női mellékszereplőnek jelölték az 1991-es Lee Rock-beli produkciójáért, majd két évvel később Tsui Hark Warriors from the Magic Mountain-jének a főszerepéért a legjobb színésznő díjra, újabb két évvel később pedig az I’m your birthday cake-beli alakításáért is csak jelölték. Amikor 1997-ben hivatalosan is bejelentette, hogy szakított Wong Jing-gel, egyből szárnyra kaptak azok a találgatások, hogy rövid időn belül el is fog tűnni a filmvilágból. Ez végül nem így lett, de való igaz, hogy a fénykorához képest, amikor is 1992-ben 10, egy évvel később pedig 8 filmben is játszott, többnyire főszerepeket, 1997-ben már csak két szerepet kapott, az egyik a Hold you tight címet viselő dráma volt (ezért a szerepért ugyan harmadszor is jelölték a HKFA legjobb színésznője díjra, de szokás szerint nem kapta meg), valamint egy Stephen Chow blődli, a Lawyer Lawyer.
Végül sok más fiatal hongkongi színésznőhöz hasonlóan a 30. életéve környékén ő is otthagyta a filmipart, 1999-ben feleségül ment Shen Jiawei divattervezőhöz (előtte még egy cameo szerep erejéig feltűnt a Raped by an angel sorozat 4. részében), akitől azóta két gyermeke is született. Összesen 56 film és tévésorozat fűződik a nevéhez, továbbá ő a valaha élt legtöbbet támadott hongkongi színésznő, akit színészi képességek terén talán nem, de népszerűségben mindenképpen együtt emlegették a hongkongi film aranykorának legnagyobb sztárjaival, Maggie Cheung-gal, Brigitte Lin-nel és Man Cheung-gal.
Hozzászólások
A cikk hozzászólásainak RSS-csatornája.